צביקה ארנברג

התחל הודעה מועברת:

מאת: חיים קופל <[log in to unmask]>
תאריך: 16 בפברואר 2022 בשעה 12:08:30 GMT‎+2‎
אל: [log in to unmask], קופל חיים <[log in to unmask]>
נושא: מעדנים לשולחן שבת 164 פרשת כי תשא תשפ"ב דבר תורה מחיים קופל
השב לכתובת: [log in to unmask]



יום רביעי לפרשת כי תשא תשפ"ב

מעדנים לשולחן שבת                                                                                             ד"ת מספר 164

קשיות עורף חסרון או הצלה?

 

1)   פרשתנו עוסקת, בין היתר, בחטא העגל והשלכותיו. משה רבנו עלה למרום לקבל את הלוחות ושם הוא שמע מהקב"ה על רצונו "לכלות" את בני ישראל ח"ו, עקב מעשה העגל. מיד הוא פונה לקב"ה, ובפיו שני  טיעונים לבל יעשה זאת:

א) "למה אדנ-י יחרה אפך בעמך אשר הוצאת מארץ מצרים..למה יאמרו מצרים לאמר, ברעה הוציאם להרג אתם בהרים" (ל"ב..י"א-י"ב).

ב) זכר לאברהם ליצחק ולישראל עבדיך אשר נשבעת להם ...ארבה את זרעכם" (ל"ב-י"ג). שלוש הטענות הגיוניות: ישראל עשו עגל, כי זאת למדו מהמצרים, שעבדו ע"ז ובארצם שהו זמן ארוך. שנית מצרים יטענו שה' הוציאם ממצרים, בכדי להורגם במדבר, ויצא מכך חילול ה'.  ושלישית ה' נשבע לאבותיהם שהם ינחלו את ארץ ישראל.

2)   בהמשך, כשמשה עולה אל הר סיני בכדי לקבל את התורה הוא שוב מלמד סנגוריה על עם ישראל ואומר "אם נא מצאתי חן בעיניך ה' ילך נא ה' בקרבנו כי עם קשה ערף הוא וסלחת לעוננו" (ל"ד-ט). טיעון זה מעורר תמיהה שהרי זה בדיוק הטיעון שבגינו רצה הקב"ה להשמיד את ישראל ח"ו. עוד כשעלה משה למרום בפעם הראשונה וה' מבשר לו על העגל שעשו בני ישראל הוא אומר לו "ראיתי את העם הזה והנה עם קשה ערף הוא ..ועתה הניחה לי...ואכלם" (ל"ב..ט-י). וכנ"ל בעוד פעמיים נוספות (ל"ג-ג וכן ל"ג-ד). משה היה צריך אפוא לנסות להעלים תכונה זו, שמאפיינת אדם שמתבצר בעמדתו ואינו מתקן את דרכיו.  והנה משה משתמש בנימוק זה כטיעון לזכות עם ישראל?

3)   שמעתי בעבר תרוץ מעניין מד"ר שלמה דוקס: משל למנהל שמזמין הורה של אחד מהתלמידים לשיחה ומודיע לו שברצונו להרחיק את בנו מבית הספר, מאחר שהוא אינו מחונך, הוא מפריע ואינו מקבל מרות. כנגדו טוען האב: אדוני המנהל הרי מטרת בית הספר היא לחנך. תלמידים מחונכים וממושמעים אינם זקוקים לבית הספר בשביל  להתחנך. לכן עליך להשאירו בבית הספר ולהשקיע בחינוכו.

4)   כך טען משה כלפי הקב"ה :הרי אתה "רחום וחנון ארך אפים ורב חסד" (ל"ד-ו). מידות אלו נצרכות לאנשים שאינם ממושמעים וחוטאים, כי מי שהולך בדרך הישר אינו זקוק לרחמים. לכן עליך לדון את העם במידת החסד והרחמים.

5)   הסבר נוסף, ניתן לומר, שאומנם המובן המקובל של הביטוי "קשה עורף" הוא: "חוסר גמישות". כאשר העורף מתקשה האדם אינו יכול להסיט את ראשו לצדדים והוא יכול להסתכל רק בכיוון אחד. והנמשל הוא עם שמסגל לעצמו דרך חיים רעה ואינו סוטה ממנה. וכך אומר רש"י "קשה ערף": מחזירין קשי ערפם לנגד מוכיחיהם  וממאנים לשמוע.(ל"ב-ט). לעם ישראל יש תכונה של עזות, ולמרות התראות, אינם משנים דרכם.

אך משה רבנו מסנגר על ישראל ואומר לקב"ה שתכונת "קשה עורף" אינה רק שלילית, יש בה גם מן החיוב, בעיקר בכל הנוגע לעם ישראל. עם ישראל עתיד לצאת לגלות ארוכה, בין עמים שונים ועליו לשאת "בעול תרי"ג מצוות" שנים רבות. רק עם קשה עורף יוכל לעמוד נגד כל הזרמים, התלאות והרדיפות ולהמשיך "להחזיק בתרי"ג המצוות". לכן דווקא לעם ישראל מתאים להיות עמך.

6)   הגמרא אומרת: מפני מה ניתנה תורה לישראל? מפני שהן עזין. מסביר שם רש"י "עזין" :קשים להינצח (ביצה כ"ה:).  עם ישראל ניחן באופי יציב ועקבי. ורק בזכות היותנו עזים שבאומות, המסוגלים לעמוד בפני כל רוח זרה, ניתנה התורה דווקא לנו.

 

7)   תשובות מפרשת תצוה

א) ספרים ומחבריהם מהפרשה: "נזר הקדש"(כ"ט-ו) רבי דוד הכהן.  "חושן משפט"(כ"ח-ט"ו)אחד מחלקי השו"ע שחיבר רבי יוסף קארו. "קצות החושן"(כ"ח-כ"ג)רבי אריה לייב הכהן הלר.  "משבצות זהב"(כ"ח-י"א) רבי יוסף תאומים.  "אורים ותומים"(כ"ח-ל) רבי יהונתן איבשיץ.  "פיתוחי חותם"(כ"ח-י"א)רבי יעקב בן מסעוד אביחצירא.  "לשם שבו ואחלמה"(כ"ח-י"ט) רבי שלמה אלישיב.  "חשב האפוד"(כ"ח-כ"ז) רב חנוך דב פאדווא.    "חקת עולם"(כ"ז-כ"א)רבי יוסף אלבו.  "תשבץ" "שו"ת התשבץ" (כ"ח-ד). תשובות שמעון בן צמח דוראן.

"תולעת שני" (כ"ח-ו) רבי שניאור זלמן רווח.   "מעשה חשב" (כ"ח-ט"ו)עמנואל חי ריקי.  "בגדי קדש" (כ"ח-ב) הרב אהרון ברכיה ממודינא.

ב) המילה בעלת הגימטרייה הגבוהה ביותר בפרשה? תשובה: "שרשרת" (כ"ח-י"ד) בגימטרייה 1,400.

8)   שאלות לפרשת כי תשא.

א) שתי מילים בפרשה, נשמעות אותו דבר, אך מובנן שונה לגמרי זו מזו. מה המילים?

ב) בפרשה. איזה מאורע בשנה מוזכר בו שם של חג אחר?

 

שבת שלום

מחיים ק.

מעדנים 164 פרשת כי תשא תשפ"ב

 

תגובות/הערות/הארות ניתן לשלוח לחיים קופל בדוא"ל  [log in to unmask]

 

--
לתגובות:
[log in to unmask]
---
‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'מעדנים לשולחן שבת - דבר תורה קצר מאת חיים קופל' של קבוצות Google.
כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל [log in to unmask].
כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/kopelMaadanim/CAO8hGxNgFFeS%2BidN9Y2kso50qB0W1iwWze2hE2kFmKai7xBj4A%40mail.gmail.com.


Access the BEITKNESSET Home Page and Archives

Unsubscribe from the BEITKNESSET List

Powered by LISTSERV