צביקה ארנברג

התחל הודעה מועברת:

מאת: חיים קופל <[log in to unmask]>
תאריך: 23 בפברואר 2022 בשעה 12:16:17 GMT‎+2‎
אל: [log in to unmask], קופל חיים <[log in to unmask]>
נושא: מעדנים לשולחן שבת 165 פרשת ויקהל תשפ"ב דבר תורה מחיים קופל
השב לכתובת: [log in to unmask]



יום רביעי לפרשת ויקהל תשפ"ב

מעדנים לשולחן שבת                                                                                             ד"ת מספר 165

חטא הנשיאים ונגיעה אישית

 

1) בדווח על תרומת הנשיאים למשכן, אומרת התורה: "והנשאם הביאו את אבני השהם ואת אבני המלאים לאפוד ולחשן" (ל"ה-כ"ז). רש"י על אתר מביא את רב נתן, שמסביר מדוע התמהמהו הנשיאים בתרומתם למשכן, וכך אומר: הנשיאים המתינו לראות מה יתרום הצבור, ומה שיחסר תכננו להשלים הם. כיון שהצבור הביא את הכל שנאמר :

    "והמלאכה היתה דים"(ל"ו-ז), הביאו הם את אבני השהם. ממשיך רש"י ואומר" לכך התנדבו בחנוכת המזבח תחלה ולפי  שנתעצלו מתחלה נחסרה אות משמם והנשאם כתיב".

2) יש להבין, מה הייתה התביעה על הנשיאים, השיקול שלהם היה הגיוני, להמתין ולהביא בסוף את מה שיחסר. ובדיעבד השיקול שלהם תרם לבנית המשכן, מאחר שאת הדברים היקרים ביותר, לא הביאו ישראל והנשיאים הביאום, את אבני השהם ואבני המילואים.

3) ניתן לתרץ שהנשיאים חשבו שמטרת מתנתם היא לספק את המחסור לבניית המשכן. ולא היא, אדם צריך לחוש חובה להשתתף בבניין ולהרגיש התרוממות רוח שהוא זוכה לתת. לכן אין מקום להשתהות ולערוך חשובי כדאיות, אלא למהר ולתת ככל אשר ידבנו לבו.

4) אבל רש"י לא מסביר כך ודבריו הובאו לעיל "ולפי שנתעצלו בתחילה". לדברינו היה מקום לכתוב: ולפי שהתמהמהו, או השתהו. אבל מה עניין עצלות לכאן ? לכן עלינו להסביר במה התעצלו הנשיאים?

5) לפני שנים שמעתי הסבר מרב דב ויין ז"ל.  נביא סיפור בהתחלה להמחשה . פעם ישב ר' מאיר חדש ז"ל, שהיה משגיח בישיבת חברון, אצל ר' איסר זלמן מלצר ז"ל. והנה נכנס יהודי וביקש מהרב מלצר ז"ל מכתב המלצה. הרב מלצר ז"ל, שוחח עם האדם, בכדי "לתהות על קנקנו". מהבעת פניו נראה שהוא לא התרשם ממנו במיוחד, ואומנם הוא ביקש אותו שיחזור אליו למחרת ואז יודיע לו על החלטתו. והנה אך יצא היהודי מחדרו, התיישב הרב מלצר ז"ל וכתב עבורו מכתב המלצה נלהב. כשראה זאת הרב חדש ז"ל שאל אותו : הרי אתה מסתפק אם לתת לו מכתב המלצה, עובדה שאמרת לו שיבוא מחר ואז תמסור לו על החלטתך. אז למה אתה ממהר לכתוב לו כבר עכשיו מכתב המלצה, שאולי גם לא יימסר לו?

6) השיב לו הרב מלצר ז"ל שהוא אומנם מתלבט אם למסור ליהודי את מכתב ההמלצה והוא זקוק ליום אחד למחשבה בעניין. אבל הוא חושש שאם לא יכתוב את המכתב מיד למחר יצטרפו לשיקוליו, שלא לתת אותו, גם עניין הטרחה בניסוח המכתב ובכתיבתו. לכן רציתי לנטרל שיקול לא ענייני זה: נושא העצלות שלי, כך שאוכל לקבל מחר החלטה אובייקטיבית לחלוטין, לגופו של עניין, בלי נגיעות אישיות שלי.

7) "ובשיחות  מוסר" לר' חיים שמואלביץ ז"ל הוא כותב בעניין "נדבת הנשיאים" :כל מה שלא ניתן בהתלהבות ובאותו רגע, אלא ניתן מתוך חישוב כדאיות, יש בו מידת עצלות שמשפיעה על קבלת ההחלטות.

8) יתכן שאף הנשיאים לא ידעו בעצמם ששיקול העצלות מטה את החלטתם. אבל שיקול העצלות, קיים תמיד אלא אם כן מנטרלים אותו, ("נדבת הנשיאים" פ' תצוה תשל"ב) כפי שעשה ר' איסר זלמן מלצר ז"ל.

9) גם אנחנו, בחיי היום יום,  צריכים לבדוק את עצמינו, בטרם נקבל החלטה, לוודא שאין לנו בה נגיעות אשיות.

 

10) תשובות מפרשת כי תשא

א) שתי מילים בפרשה, נשמעות זהות אך מובנן שונה. מה הן המילים? תשובה: "ויחל משה" (ל"ב-י"א) "ויכל משה" (ל"ד-ל"ג).

ב) איזה מאורע בשנה מוזכר בו, שם של חג אחר? תשובה: "יום הכפרים" (ל-י), החג הוא פורים.

11) שאלות לפרשת ויקהל

א)   שם הספר שחיבר רב נתן גשטטנר ז"ל, המופיע בפרשה?

ב)   ה' מצוה את משה "לך..ושוב לך" וזהו דבר והיפוכו? הסבר?

 

שבת שלום

מחיים ק.

מעדנים 165 פרשת ויקהל תשפ"ב

 

תגובות/הערות/הארות ניתן לשלוח לחיים קופל בדוא"ל  [log in to unmask]

--
לתגובות:
[log in to unmask]
---
‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'מעדנים לשולחן שבת - דבר תורה קצר מאת חיים קופל' של קבוצות Google.
כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל [log in to unmask].
כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/kopelMaadanim/CAO8hGxODm58ZLeMWnLSYzeaErs7qo0VH%2BR00a6R86YmyDzXktQ%40mail.gmail.com.


Access the BEITKNESSET Home Page and Archives

Unsubscribe from the BEITKNESSET List

Powered by LISTSERV