צביקה ארנברג

התחל הודעה מועברת:

> מאת: חיים קופל <[log in to unmask]>
> תאריך: 2 במרץ 2022 בשעה 12:24:33 GMT‎+2‎
> אל: [log in to unmask], קופל חיים <[log in to unmask]>
> נושא: מעדנים לשולחן שבת 166 פרשת פקודי תשפ"ב דבר תורה מחיים קופל
> השב לכתובת: [log in to unmask]
> 
> 
> יום רביעי לפרשת פקודי תשפ"ב
> מעדנים לשולחן שבת                                                                                             ד"ת מספר 166
> עשה כיכולתך, ובהתלהבות, וקווה אל ה'
>  
> 1)   לאחר תיאור כל עבודת המשכן וכליו, מסיימת התורה ואומרת:" וַתֵּכֶל כל עבדת משכן אהל מועד, ויעשו בני ישראל ככל אשר צוה ה' את משה כן עשו" (ל"ט-ל"ב). שואל ר' צבי אלימלך מדינוב בספרו "אגרא דכלה": הרי סדר הפסוקים צריך להיות הפוך:  קודם" ויעשו בני ישראל ככל אשר צוה ה' " ורק אח"כ הסיכום" וַתֵּכֶל כל עבדת משכן אהל מועד"?
> 2)   ומתרץ שעבודת המשכן הייתה עבודה קשה ומורכבת שכללה: תכנון ארכיטקטוני, תכנון הנדסי, כתב כמויות וביצוע מושלם. היו בעלי מקצוע לעבודות מתכת, עץ ובד. עשו שימוש בבעל חיים  בשם "תחש" שנברא במיוחד לצורך המשכן ואח"כ נעלם. כך שהיו צריכים להתארגן, לקלוט אותו בעיתוי הנכון, ואז לעשות בו שימוש. לבני ישראל לא היה כל ניסיון בעבודות הנ"ל. ודאי שהם לא יכלו לבצע לבדם את כל העבודה.
> 3)   לכן הוא מסביר ש"וַתֵּכֶל כל עבדת משכן "זה מלשון כלתה נפשם, השתוקקו לבצע את העבודה כצווי ה' ולכן ה' עזר להם ועשה עבורם את החלקים שבהם התקשו, ובכל זאת העבודה נזקפה לזכותם. לכן נאמר "ככל אשר צוה ה' את משה כן עשו". לא נאמר "כל אשר צוה" ,אלא "ככל" :בצורה מקורבת, ואעפ"כ נאמר "כן עשו". הביצוע נזקף לזכותם.
> 4)   בדומה, מביא ר' שלמה קלוגר את "האלשיך" ששואל את שאלתנו לעיל, בעניין סדר הפסוקים. גם הוא מציין שהקב"ה עזר לישראל בעבודות שנתקשו, וזקף לזכותם את התוצאות. ומסביר ש " וַתֵּכֶל כל עבדת" כאילו כלתה מאליה, שהרי חלק בוצע ע"י הקב"ה, ואעפ"כ הקב"ה זקפה לזכות ישראל. לכן הסיומת כְּכֹל אשר צוה ה'...כן עשו בני ישראל", כביכול הם עשו הכל.  ומדויק הלשון "ככל" "כ" הדמיון , לא ממש עשו הכל. אבל הכל נעשה בשלמות.
> 5)   גם בהמשך הפסוקים אנו מוצאים את אותו רעיון. "ויביאו את המשכן אל משה את האהל..." (ל"ט-ל"ג) ורש"י במקום מביא את מדרש "תנחומא" שאומר, שבני ישראל לא יכלו להקים את המשכן, בגלל משקלו הרב, כובד הקרשים. היות שמשה לא לקח חלק בעבודות המשכן, רצה הקב"ה לפצות אותו ולכבדו בהעמדת המשכן. משה רבנו מאד השתוקק לכך, אך הוא לא הצליח להרים את כובד המשכן.  אמר לו הקב"ה : עשה תנועות בידיך כאילו אתה מקימו ואני אקים אותו וזה ייזקף לזכותך. "וזה שנאמר הוקם המשכן, הוקם מאליו".
> 6)   מכל הדוגמאות עלינו ללמוד מוסר השכל. כשאנו מצווים לבצע משימה מסוימת, גם אם היא נראית לנו מעבר ליכולתנו ובלתי ניתנת להשגה, אל לנו להתייאש. עלינו לעשות כמיטב יכולתנו ובהתלהבות רבה, כאלו אנו יכולים להשלים את המלאכה, והקב"ה ברצותו יעזור לנו ואף יזקוף לזכותנו  את ביצוע כל המשימה.
>  
> 7)   תשובות מפרשת ויקהל
> א) שם הספר שחיבר ר' נתן גשטטנר זצ"ל ומופיע בפרשה הוא: "ולהורת נתן בלבו" (ל"ה-ל"ד)."להורת נתן"
> ב) לך ..ושוב לך.. וזה דבר והיפוכו? תשובה: "לך רד כי שחת עמך" (ל"ב-ז)."לך עלה מזה" (ל"ג-א).(כי תשא).
> 8)   שאלות לפרשת פקודי
> א) מה משה לא יכול בפרשה?
> ב) איזה סוג של מטבע מוזכר בפרשתנו, ורק עוד פעם אחת בכל התורה?
>  
> שבת שלום
> מחיים ק.
> מעדנים 166 פרשת פקודי תשפ"ב
>  
> תגובות/הערות/הארות ניתן לשלוח לחיים קופל דוא"ל  [log in to unmask]
>  
> -- 
> לתגובות:
> [log in to unmask]
> --- 
> ‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'מעדנים לשולחן שבת - דבר תורה קצר מאת חיים קופל' של קבוצות Google.
> כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל [log in to unmask]
> כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/kopelMaadanim/CAO8hGxOeEXZFEiFn%2BL-RC5QRc6__bQpJjMwa1war%3DjOvDmWG-Q%40mail.gmail.com.

########################################################################

Access the BEITKNESSET Home Page and Archives:
https://NETPALS.LSOFT.COM/SCRIPTS/WA-NETPALS.EXE?A0=BEITKNESSET

Unsubscribe from the BEITKNESSET List:
https://NETPALS.LSOFT.COM/SCRIPTS/WA-NETPALS.EXE?SUBED1=BEITKNESSET&A=1

This email list is powered by LISTSERV:
https://www.lsoft.com/LISTSERV-powered.html

########################################################################