צביקה ארנברג

התחל הודעה מועברת:

מאת: חיים קופל <[log in to unmask]>
תאריך: 15 במרץ 2022 בשעה 10:57:01 GMT‎+2‎
אל: [log in to unmask], קופל חיים <[log in to unmask]>
נושא: מעדנים 168 פורים תשפ"ב דבר תורה מחיים קופל
השב לכתובת: [log in to unmask]



יום שלישי י"ב אדר ב' תשפ"ב

מעדנים לפורים                                                                                                     ד"ת מספר 168

"התל והבור"

 

1)   במגילת אסתר, מציע המן לאחשורוש לאבד את כל היהודים. הוא מסביר לו שבמילא הם חריגים מכל מדינות המלך: "דתיהם שונות מכל עם, ואת דתי המלך אינם עשים" (אסתר ג-ח), הם מפוזרים בכל מדינות המלך ולמדינה אין תועלת מהם. ואם המלך חושש מהפסד מיסים שהם היו משלמים, הוא מציע למלך 10,000 ככר כסף כפיצוי על כך.

2)   הגמרא במסכת מגילה מתארת במשל את הדו שיח בין המן לאחשורוש כדלקמן: משל לשני בני אדם לאחד היה תל בתוך שדהו ולשני היה בור בתוך שדהו. בעל הבור היה מוכן לקנות בכסף את התל מבעליו, בכדי לסתום אִתּוֹ את הבור שבחצרו.  מאידך גם בעל התל היה מוכן לשלם עבור הבור, בכדי שיוכל להשליך לתוכו את אדמת התל, ולקבל בחצרו שטח משורי.  

בסופו של דבר הם סכמו שיעשו את העסקה ללא תשלום.  בעל התל יוריד את התל שבחצרו  ואת העפר  שהצטבר ייתן לשכנו בכדי שיסתום את הבור שבחצרו. כך ששניהם ייהנו ויקבלו שטח מישור בחצרותיהם.

3)   כך, המן ואחשורוש שניהם רצו להיפטר מהיהודים שבארצם, הן המן שהציע זאת למלך, והן המלך בעצמו, שמיהר להסכים להצעת המן ואף ויתר על הכסף שהמן הציע לו ובלבד שיאבד את היהודים. (מגילה דף י"ג).

4)   ואומר "החתם סופר" שבין האומות שרוצים להשמיד את עם ישראל ישנן שתי אסכולות. אחת מציעה לתת ליהודים שוויון זכויות, לקרב אותם ועל ידי כך בסוף התהליך הם יתבוללו ויטמעו בתוך האומה.  והשניה מציעה לרדוף אותם ולהשמיד אותם פיסית.

5)   במשל שהובא בגמרא: אחשורוש דימה את היהודים לתל גבוה, מתנשא, אריסטוקרטים שמנצלים את הגויים. ועקב הצלחתם יש להשמידם, מאחר שהם מתעשרים על חשבון תושבי המקום. ואילו המן דימה את היהודים לחריץ, בור: היהודי שפל ונמוך, אינו משתלב לא בחברה ולא בכלכלה, וכשמבקשים מהם לעזור בעבודות המדינה הם אומרים שה"י (שבת היום), פה"י (פסח היום) ממילא הם אסורים בעבודה. לכן יש לבערם מהמדינה.

6)   הרב יצחק יעקב ריינס זצ"ל (מגדולי התורה ביהדות ליטא, לפני כ-120 שנה, ומייסד תנועת "המזרחי"). אמר שלמרבה הצער, היהודים שוכחים תופעה זו, והיא לא משאירה עליהם רושם.  וכך הוא פירש את הפסוק במגילת איכה: " מָה אֲדַמֶּה-לָּךְ הבת ירושלם... כִּי-גָדוֹל כַּיָּם שִׁבְרֵךְ מי ירפא לך" (איכה ב-י"ג).

 7)    והסביר: כשקורה אסון ביבשה כגון בית שנהרס, כולם רואים את האסון בעיניים (חורבות הבעית) וזה משאיר עליהם רושם לזמן רב. אבל כשקורה אסון בים: למשל כשאניה טובעת, הרי תוך מספר דקות האניה שוקעת ולא רואים אותה. כך שזה לא משאיר רושם על הציבור. הרב ריינס מבכה על כך שהאסונות שפוקדות את יהודי חו"ל, דומים לאסון ימי שאינו משאיר רושם עליהם, ממילא אינם לומדים מהניסיון.

 

8)     שאלות לפורים

א) "המן בן המדתא צרר היהודים" (ג-י).מה זה "צורר"? אם יש יותר מפרוש אחד, מצא קשר ביניהם?

ב) מה המשותף לאסתר, מרדכי, אהבה, שמות האבות ושמות האימהות?

9)     פורים "תּוֹירֶה"

א) שם של חברת גז במגילת אסתר?

ב) איך יודעים שבזמן המגילה היה המן בדיאטה?

 

פורים שמח

מחיים ק.

מעדנים  168 פורים תשפ"ב

 

תגובות/הערות/הארות ניתן לשלוח לחיים קופל בדוא"ל  [log in to unmask]

 

 

--
לתגובות:
[log in to unmask]
---
‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'מעדנים לשולחן שבת - דבר תורה קצר מאת חיים קופל' של קבוצות Google.
כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל [log in to unmask].
כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/kopelMaadanim/CAO8hGxN0H3UhbWTrWqhvq5ZtQ-OffsQ1fzqoKxBWR5YSTmMcAg%40mail.gmail.com.


Access the BEITKNESSET Home Page and Archives

Unsubscribe from the BEITKNESSET List

Powered by LISTSERV