צביקה ארנברג

התחל הודעה מועברת:

> מאת: חיים קופל <[log in to unmask]>
> תאריך: 6 באפריל 2022 בשעה 12:04:52 GMT‎+3‎
> אל: [log in to unmask], קופל חיים <[log in to unmask]>
> נושא: מעדנים לשולחן שבת 172 פרשת מצורע תשפ"ב דבר תורה מחיים קופל
> השב לכתובת: [log in to unmask]
> 
> 
> יום רביעי לפרשת מצורע תשפ"ב
> מעדנים לשולחן שבת                                                                                             ד"ת מספר 172
> "סם החיים"
>  
> 1)   פרשת שמיני עוסקת במאכלות אסורות, מה מותר להכניס לפה. ואילו פרשיות תזריע ומצורע מדברות מה אסור להוציא מהפה: לשון הרע. ואכן לשון הרע מביאה לצרעת הגוף, וכבר בתחילת הפרשה נאמר "זאת תהיה תורת הַמְּצֹרָע" (י"ד-ב) ואומרת הגמרא: זאת תהיה תורת המוציא שם רע (ערכין ט"ו:).
> 2)   "הבן איש חי" אומר על הפסוק: "אדם כי יהיה בעור בשרו...צרעת" (י"ג-ב). שהלשון שבפינו היא איבר מיוחד בגוף האדם, שבה יש על הבשר עור בלבד, ללא עצמות באמצע, ומתקיים בה "בעור בשרו" לכן יש צרעת על הלשון, שבאמצעותה אדם חוטא ומדבר לשון הרע.
> 3)   על הפסוק "זאת תהיה תורת הַמְּצֹרָע" מביא המדרש את הסיפור הבא: מעשה ברוכל אחד שהיה מחזר בעיירות ומכריז: מי מבקש לקנות סם חיים? ואומנם אנשים באו לקנות. רב ינאי, שישב ולמד בטרקלינו שמע את הרוכל שקורא וביקש אותו לעלות אליו ולמכור לו מסחורתו. אמר לו (הרוכל): לא אתה צריך לכך ולא שכמותך! הפציר בו רב ינאי ונאות לעלות אליו. הוציא לו ספר תהילים והראה לו פסוק: "מי האיש החפץ חיים, אוהב ימים לראות טוב. נצר לשונך מרע" (ל"ד. י"ג-י"ד). אמר רב ינאי: אף שלמה המלך מכריז ואומר: "שומר פיו ולשונו שומר מצרות נפשו" (משלי כ"א-כ"ג). אמר רב ינאי: כל ימי הייתי קורא פסוק זה ולא הייתי יודע עד היכן הוא פשוט, עד שבא רוכל זה והודיעו.
> 4)   מדרש זה, הנראה פשוט ומובן, מעלה כמה תהיות:   א)מדוע הוא מדגיש שרב ינאי ישב ולמד בטרקלינו?(סלון) האם יש חשיבות למקום לימודו?  ב)מדוע אמר לו הרוכל בתחילה, שהוא אינו זקוק "לסם החיים", הרי מי לא נכשל בעוון לשון הרע?  ומעל לכל מה החידוש הנפלא בדברי הרוכל, ממנו התפעל רב ינאי?
> 5)   ונראה להסביר, שאכן רב ינאי במכוון התבודד בטרקלין, ולא למד בציבור, בכדי להימנע מדבורים מיותרים, עם אנשים, שעלולים להביא אותו לדבר לשון הרע. לכן הרוכל אמר לו בהתחלה שבצורת חיים כזאת, של התבודדות, אכן אינו זקוק לשמירה מפני דיבור לשון הרע. אך הוסיף ואמר לו שדרך זאת של התנתקות מהבריות, גורמת לכך שתורתו היא, אישית בלבד, אין הוא מעורב בין הבריות ואינו משפיע על הציבור. זו אינה "תורת חיים". לחיזוק דבריו הראה לו את הפסוק בתהילים "מי האיש החפץ חיים, אוהב ימים לראות טוב". נצירת הלשון מרע, אינה מחייבת פרישות והתנזרות, אלא מיועדת ליושב בתוך עמו וחפץ "בחיים טובים" .מי שמסתפק בפסוק במשלי: "שומר פיו ולשונו שומר מצרות נפשו" אכן יכול לפרוש מן הציבור ולהציל את נפשו. אך תורתו אינה תורת חיים, של כלל ישראל. לכן חשוב להיות מעורב בין הבריות ,ויחד עם זה, להיזהר מדיבור לשון הרע. כך דואגים לכלל ישראל.
> 6)   מעניין, שבְּשׂוֹרָה חשובה זו באה דווקא מפיו של רוכל(שמסתובב בין הבריות) ומגלה שניתן להיות רוכל בלי "ללכת רכיל" ובלי לדבר לשון הרע. יש רק לנצור את הלשון מדיבורים אסורים.(מתוך מאמר של חנן פורת ז"ל)
> 7)   דוגמא לכך הוא "החפץ חיים" (רבי ישראל מאיר הכהן מראדין זצ"ל), שעסק רבות בצרכי ציבור ואף בשיחות חולין של תלמידי חכמים, ובכל זאת נזהר מאד  בנושא של  לשון הרע.
>  
> 8)   תשובות לפרשת תזריע
> א) חמשה גוונים המופיעים בפרשה: א) "לבן" (י"ג-ג). ב) "אדמדם" (י"ג-מ"ב). ג) "צהוב" (י"ג-ל). ד) "שָׁחֹר" (י"ג-ל"א).  ה) "ירקרק" (י"ג-מ"ט).
> ב) הפסוק בפרשה שמספר אותיותיו המועט ביותר? תשובה: (פרק י"ב -א) 18 אותיות.
> 9)   שאלות מפרשת מצורע
> א) איזה מילת פועל, בפרשה, נראית כצבע? תשובה: "יָרֹק" (ט"ו-ח).
> ב) איזה אות מוזכרת בפרשה בתור כלי?  תשובה: "ויצק על כף הכהן" (י"ד-ט"ו).
>  
> שבת שלום
> מחיים ק.
> מעדנים 172 פרשת מצורע תשפ"ב
>  
> תגובות/הערות/הארות/ ניתן לשלוח לחיים קופל  בדוא"ל  [log in to unmask]
>  
> -- 
> לתגובות:
> [log in to unmask]
> --- 
> ‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'מעדנים לשולחן שבת - דבר תורה קצר מאת חיים קופל' של קבוצות Google.
> כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל [log in to unmask]
> כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/kopelMaadanim/CAO8hGxOODxr4k9wPZvCCrsE21e_xQX4NwgjsSkdagx%3D4U%2BVcXA%40mail.gmail.com.

########################################################################

Access the BEITKNESSET Home Page and Archives:
https://NETPALS.LSOFT.COM/SCRIPTS/WA-NETPALS.EXE?A0=BEITKNESSET

Unsubscribe from the BEITKNESSET List:
https://NETPALS.LSOFT.COM/SCRIPTS/WA-NETPALS.EXE?SUBED1=BEITKNESSET&A=1

This email list is powered by LISTSERV:
https://www.lsoft.com/LISTSERV-powered.html

########################################################################