צביקה ארנברג

התחל הודעה מועברת:

> מאת: חיים קופל <[log in to unmask]>
> תאריך: 27 באפריל 2022 בשעה 12:30:15 GMT‎+3‎
> אל: [log in to unmask], קופל חיים <[log in to unmask]>
> נושא: מעדנים לשולחן שבת 176 פרשת קדושים תשפ"ב דבר תורה מחיים קופל
> השב לכתובת: [log in to unmask]
> 
> 
> יום רביעי לפרשת קדושים תפ"ב
> מעדנים לשולחן שבת                                                                                                       ד"ת מספר 176
> ואהבת לרעך כמוך
>  
> 1)   בפרשת השבוע אנו לומדים את מצוות "ואהבת לרעך כמוך" (י"ט-י"ח). על מצוה זו אמר רבי עקיבא שהיא "כלל גדול בתורה" (ילק"ש פרשת קדושים רמז תריג). יש להבין כיצד ניתן לצוות על אהבה, שהיא דבר שבלב, וכי אדם יכול "ליצור" במו ידיו מצב שבו יאהב את חברו?
> 2)   הרב אליהו דסלר זצ"ל כותב על כך  בספרו "מכתב מאליהו" "בקונטרס החסד". שם הוא מסביר כיצד נבנית אהבה. ראשית הוא אומר, שהעולם מתחלק בין "נותנים" (אלו שיש להם כוח הנתינה) לבין "נוטלים" (בעלי כוח הנטילה). אם כי לכל אחד יש לפחות "ניצוץ" מכוח "הנתינה", עובדה שבשמחות הוא מזמין אנשים שישמחו יחד אתו, כי הוא חש שאין שמחתו שלמה כשהוא חוגג לבד.
> 3)   אנשים חושבים שאדם מעניק למי שהוא אוהב. אבל האמת שזה "עובד" הפוך: אדם אוהב את פרי מעשיו, הוא מרגיש שחלק מעצמיותו טמון בהם, אם זה בניו, בעלי חיים שהוא מגדל, בית שהוא בנה, או אדם שהוא תומך בו ועוזר לו להתקיים.
> 4)   כללו של דבר: הנתינה והענקה יוצרות את האהבה. אדם מרגיש התפשטות עצמותו, למי שהוא העניק. כביכול יש לו בו חלק.  הדוגמא המובהקת לכך היא השקעת ההורים בילדיהם שגורמת להם להתחבר עמם בעבותות אהבה. אך  זה גם נכון בחבר, או כל גוף אחר.  ככל שמשקיעים בו יותר כך מתחזק הקשר אתו, שנקרא אהבה. לכן למרות שאהבה היא רגשית ובלב. אדם שיעניק לחברו מובטח לו שבהמשך הוא גם יאהב אותו.
> 5)   גם רבי שמעון שקופ זצ"ל, עוסק בנושא של  "ואהבת לרעך כמוך". בהקדמה לספרו "שערי יושר" הוא שואל מדוע אנשים מתקשים לקיים מצוה זו? ומסביר שהאדם חושב שקיים ניגוד אינטרסים בין אהבת עצמו לבין אהבת הזולת וכל הענקה, או אהבה לזולת, נתפסת כוויתור מן "האני" האישי שלו ועל כך אינו מוכן לוותר, שהרי אהבת האדם את עצמו היא טבעית ומושרשת בו מיום לידתו.
> 6)   אבל, האמת היא שאין סתירה בין השניים. להיפך, "האני" של האדם גדל ומתפתח ביחס ישר ליכולתו לאהוב את הזולת ואיכותו הרוחנית משתבחת מכך. בדרך כלל גם אדם שדואג לעצמו, הרי שאת בני משפחתו הוא מחריג ודואג להעניק להם בשפע דברים שהוא מונע משאר הציבור. הסיבה פשוטה: הוא מרגיש שמשפחתו היא חלק ממנו, חלק "מהאני" שלו והיא כלולה במושג של "אהבת עצמו".
> 7)   כאן המפתח, אומר רבי שמעון לפתרון "הסתירה המדומה" הזאת. ככל שירחיב אדם את מעגל  "אוהביו",  "והאני" שלו יכלול את כלל ישראל, הוא יחוש  כלפיהם כבני משפחתו, שלגביהם האהבה הינה טבעית והיא פורצת מאליה. כך יטביע בקרבו את אהבת הזולת. מעתה התהליך ילך ויתעצם. ככל שהוא יעניק להם יותר, כך יתחזק קשר האהבה שלו אליהם.
> 8)   אם כן, דווקא "הכמוך" ואהבת האדם את עצמו, הוא "המנוע" לכל התהליך. כשם שאדם אוהב ומקבל את עצמו, למרות חסרונותיו, עליהם הוא מוחל ודן את עצמו לכף זכות. כך ישליך הוא  גם על אהבת רעהו ויוכל לקיים את מצוות התורה של "ואהבת לרעך כמוך".
>  
> 9)   תשובות מפרשת אחרי מות
> א) "ואשה אל אחותה לא תיקח לצרור"(י"ח-י"ח). לכאורה הסדר היה צריך להיות הפוך: "ואחות אל אשה לא תקח"? כי האשה (אשתו הראשונה) נלקחה ראשונה? תשובה: אדם שנושא אשה נוספת, סימן שאינו שבע רצון מאשתו הראשונה, והוא מעדיף את השנייה (שתהפוך לאשה העיקרית)על פניה. לכן "אחותה" היא כרגע האשה העיקרית ואליה תצטרף אשתו הראשונה.
> ב) "לא 30 בפרק אחד"? תשובה: בפרק אחד (פרק י"ח), יש 30 פעם את המילה "לא".
> 10) שאלות מפרשת קדושים
> א) "עם הארץ ירגמוהו אבן" (כ-ב). כתוב 4 פרושים למילים "עם הארץ" שמופיעים בתנ"ך?
> ב) "וְהִבְדַּלְתֶּם בֵּין הַבְּהֵמָה הַטְּהֹרָה לַטְּמֵאָה וּבֵין הָעוֹף הַטָּמֵא לַטָּהֹר " (כ-כ"ה). למה בבהמה נזכרה טהרה לפני הטמאה, ואילו בעוף נזכר הטמא לפני הטָּהֹר?
>  
> שבת שלום
> מחיים ק.
> מעדנים 176 פרשת קדושים תשפ"ב
>  
> תגובות/הערות/הארות/ ניתן לשלוח לחיים קופל  דוא"ל [log in to unmask]
>  
>  
> -- 
> לתגובות:
> [log in to unmask]
> --- 
> ‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'מעדנים לשולחן שבת - דבר תורה קצר מאת חיים קופל' של קבוצות Google.
> כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל [log in to unmask]
> כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/kopelMaadanim/CAO8hGxMF5rjXd%3DS7mfKUE0UZqQVVWGNyqv%2BR-JvX4c2TT5dt_A%40mail.gmail.com.

########################################################################

Access the BEITKNESSET Home Page and Archives:
https://NETPALS.LSOFT.COM/SCRIPTS/WA-NETPALS.EXE?A0=BEITKNESSET

Unsubscribe from the BEITKNESSET List:
https://NETPALS.LSOFT.COM/SCRIPTS/WA-NETPALS.EXE?SUBED1=BEITKNESSET&A=1

This email list is powered by LISTSERV:
https://www.lsoft.com/LISTSERV-powered.html

########################################################################