צביקה ארנברג

התחל הודעה מועברת:

מאת: חיים קופל <[log in to unmask]>
תאריך: 20 באפריל 2022 בשעה 17:52:07 GMT‎+3‎
אל: [log in to unmask], קופל חיים <[log in to unmask]>
נושא: מעדנים לשולחן שבת 175 פרשת אחרי מות תשפ"ב דבר תורה מחיים קופל
השב לכתובת: [log in to unmask]



יום רביעי לפרשת אחרי מות תשפ"ב

מעדנים לשולחן שבת                                                                                             ד"ת מספר  175

העם והארץ

 

1)   בפרשתנו, לאחר הציווי על העריות מזהירה התורה:" ושמרתם אתם את חקתי ואת משפטי..ולא תקיא הארץ אתכם בְּטַמַּאֲכֶם אֹתָהּ, כאשר קאה את הגוי אשר לפניכם" ( י"ח.כ"ו-כ"ח). יש להבין מה הקשר בין התנהגות בני ישראל לטוב ולרע לבין הארץ שהיא דומם. כיצד התנהגותנו משפיעה על הארץ?  ומה פשר הדבר שהארץ מקיאה את יושביה?

2)   לצורך ההסבר נביא גמרא במסכת ע"ז. הגמרא מספרת על רבי אֱלִיעֶזֶר בֶּן דֻּרְדְּיָא שעבר עבירות רבות, עד שהחליט לחזור בתשובה. הלך וישב בין שני הרים וגבעות, אמר: הרים וגבעות בקשו עלי רחמים...שמים וארץ בקשו עלי רחמים...חמה ולבנה בקשו עלי רחמים... (דף י"ז.) ולכאורה מה שמים וארץ, הרים וגבעות, שייכים לחטאיו של האדם ובמה בקשתם תוכל  לעזור לו? ועוד: הם ענו לו שעליהם לבקש קודם רחמים על עצמם והשאלה האם הם נדונים כמו האדם, שהם רצו לבקש רחמים על עצמם?

3)   ונראה שהעובדה שאדם חוטא משפיע גם על הדומם ומשחית אותו. לכן רבי אליעזר הבין שבגלל חטאיו הושחתו השמים והארץ ושאר הדומם שבטבע, לכן הוא בקשם שיתפללו עבורו, מעין בקשת סליחה, כשם שביום כיפור על האדם לבקש מחילה מחבר שהוא פגע בו. ואכן גם הדומם נידון ע"י הקב"ה. עד כמה הוא ממלא את תפקידו, ועד כמה הוא תורם לעולם, או ח"ו "משחית" את האנושות. יתכן שרוב האשמה אינה תלויה בדומם, אבל עצם העובדה שהדומם "מושחת" הופך אותו לבלתי רצוי בעולמו של הקב"ה. כי כשם שפעולות האדם משפיעות על הדומם, כך מצב הדומם משפיע חזרה על האדם.

4)   דוגמא לכך שגם לדומם יש תפקיד בעוה"ז אנו מוצאים בגמרא שמספרת על רבי פנחס בן יאיר שהלך לקיים מצוות פדיון שבויים. בדרך ניצב בפני נהר גינאי. בִּקְּשׁוֹ שיבקע בפניו בכדי שיוכל לחצות אותו ולהמשיך במשימתו אך הנהר סירב ואמר לו: אתה הולך לעשות רצון קונך ואני הולך לעשות רצון קוני(לזרום אל הים)

      (חולין דף ז.). רואים שגם לדומם יש משימות בעולם הזה, והוא מחויב לעמוד בהן.

5)   מי שמסביר ביסודיות את הקשר בין האדם לארץ הוא רש"ר הירש בפרושו על אתר. הוא מביא פסוק בהקשר לאיסור להחזיר גרושתו לאחר שנישאה לאחר: "ולא תחטיא את הארץ אשר ה' א-להיך נתן לך נחלה" (דברים כ"ד-ד). רואים שלחטא האדם יש השפעה על הארץ. להלן מבחר ציטוטים מתוך דבריו: " טומאת התושבים מביאה טומאה גם לארץ, היא נעשית "חֲנֵפָה" ואיננה מקיימת את מה שהבטיחה על פי ייעודה. בעוון שפיכות דמים תלקה הארץ, ויתקלקל יחסה ליושביה. בפריצות מינית יגיע עונש זה לשיאו, והארץ "תקיא" את יושביה.

6)   קשר אמיץ וחזק יותר קיים בין עם ישראל ובין ארצו, שהרי שני אלה נבחרו להיות כלי מלאכה לתחייתו המוסרית של מן האדם. כדרך שהעם הוא "עם ה' " כך הארץ היא "ארץ ה' ". מאז בחירת אברהם וארצו אין ארץ ישראל "סובלת" את השחתת יושביה. פריחת הארץ תלויה בפריחתם המוסרית של יושביה". (עד כאן ציטוט חלקי מתוך דברי רש"ר הירש על אתר).

 

7)   תשובות משביעי של פסח

א) בשירת הים: "אמר אויב ...אחלק שלל, אריק חרבי" לכאורה הסדר צריך להיות הפוך קודם לוחמים ומנצחים ורק אח"כ מחלקים שלל? תשובה: בני ישראל ביציאתם ממצרים, חששו מאויב שיבוא מלפניהם ולכן שמו את הגברים ראשונים ואת הנשים והילדים בסוף. היות שמצרים באו מאחוריהם, הרי שקודם הם יתקלו בנשים והילדים, ייקחו שלל. ורק אח"כ יגיעו לתחילת השיירה, לגברים, ויצטרכו להילחם.

ב) משמעות הראשי תיבות בהגדה: ל שנה  ה באה  ב ירושלים  ה בנויה.

8)   שאלות מפרשת אחרי מות

א) "ואשה אל אחותה לא תיקח לצרור"(י"ח-י"ח)לכאורה הסדר צריך להיות הפוך. שהרי אשתו הראשונה היא העיקרית והוא רוצה לצרף אליה את אחותה, וזה אסור . לכן היה צריך לכתוב "ואחות אל אשה לא תיקח"?

ב) לא 30 בפרק אחד, מה הכוונה?

שבת שלום

מחיים ק.

מעדנים 175 פרשת אחרי מות תשפ"ב

 

תגובות/הערות/הארות/ ניתן לשלוח לחיים קופל בדוא"ל  [log in to unmask]

 

 

 

 

--
לתגובות:
[log in to unmask]
---
‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'מעדנים לשולחן שבת - דבר תורה קצר מאת חיים קופל' של קבוצות Google.
כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל [log in to unmask].
כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/kopelMaadanim/CAO8hGxN5yTPt7MHv%3DbDSk6s_96gJ%2Bi5VjWL7C302Z_7Z8hZN7g%40mail.gmail.com.


Access the BEITKNESSET Home Page and Archives

Unsubscribe from the BEITKNESSET List

Powered by LISTSERV