צביקה ארנברג

התחל הודעה מועברת:

> מאת: חיים קופל <[log in to unmask]>
> תאריך: 18 במאי 2022 בשעה 10:52:00 GMT‎+3‎
> אל: [log in to unmask], קופל חיים <[log in to unmask]>
> נושא: מעדנים לשולחן שבת 180 פרשת בחוקתי תשפ"ב דבר תורה מחיים קופל
> השב לכתובת: [log in to unmask]
> 
> 
> יום רביעי לפרשת בחוקתי תשפ"ב
> מעדנים לשולחן שבת                                                                                             ד"ת מספר 180
> אדם לעמל יולד
>  
> 1)   בתחילת פרשתנו:" אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ וְאֶת מִצְוֹתַי תִּשְׁמְרוּ " (כ"ו-ג). אומר רש"י על אתר: אין לומר שהכוונה לשמירת המצוות, שהרי נאמר בהמשך "ואת מִצְוֹתַי תשמרו", אלא יש לומר שהכוונה: "אם בְּחֻקֹּתַי תלכו" :שתהיו עמלים בתורה.
> 2)   שואל רב שמואל רוזובסקי זצ"ל(ראש ישיבת פוניבז') גם אם מוכח ש"אם בְּחֻקֹּתַי תלכו" מדבר בלימוד תורה, מנין לנו שהכוונה "שתהיו עמלים בתורה", אולי הכוונה, למשל, שתקבעו עיתים לתורה?
> 3)   ותירץ שהלימוד הוא מהמילה "תלכו" שעניינו הליכה והתקדמות, דהיינו תעלו ותתעלו במעלות התורה ואי אפשר להתעלות בתורה, ללא עמל בתורה. ואומנם אדם נקרא "מהלך", הוא יכול ללמוד להתמיד ולהתקדם בתורה. בעוד שמלאך נקרא "עומד" הוא אינו יכול להתקדם מעבר לידיעותיו.
> 4)   את אותו רעיון אומר רב אהרון לייב שטיינמן זצ"ל, בהסבירו מדרש בילקוט שמעוני. המדרש מספר על רבי חנינא בן דוסא שראה את בני עירו מעלים קורבנות לירושלים. נתקנא בהם ורצה להעלות גם הוא. הלך לעיר ומצא אבן גדולה. סיתתה ומירקה וביקש להעלותה לירושלים. בגלל כובדה חיפש אנשים שיעזרו לו. מצא "חמישה בני אדם" וביקשם שיעלו את האבן לירושלים. הם הסכימו אך דרשו שכר של חמישה סלעים וכן שהוא יעזור להם בנשיאת האבן. עזר להם והעלו את האבן לירושלים. ביקש לתת להם שכרם ולא מצאם. חיפשם בלשכת הגזית ולא מצאם. אמרו לו " שמא מלאכי השרת הם". (ילק"ש משלי רמז תתק"ס).
> 5)   שואל הרב שטיינמן, מדוע התנו המלאכים את נשיאת האבן בכך שגם הוא יעזור להם וכי מלאך לא יכול לשאת את האבן לבד?  ועוד הרי רבי חנינא עצמו היה "מלומד בניסים", הוא דאג שבביתו יידלקו הנרות גם בחומץ, ולא בשמן (תענית  כ"ה.) אז למה היה צריך להיעזר במלאכים?
> 6)   פעם טענו כנגדו שהעיזים שלו גורמות נזק לאחרים. אמר: אם הן גורמות הפסד לאנשים, יאכלו אותן דובים. ואם לא, כל אחת מהן תביא בסוף היום דוב בקרניה. וכך היה.  בסוף היום הביאה כל אחת מהעיזים דוב בקרניה!!  תמוה א"כ מדוע נזקק לעזרת "אחרים" בסחיבת האבן?
> 7)   הסביר הרב שטיינמן שהמלאכים ורבי חנינא בן דוסא רצו ללמד אותנו יסוד: בכדי להשיג הישגים רוחניים ביהדות יש לעמול ולהתייגע. אי אפשר לעשות זאת ע"י מופת, או קפיצת הדרך. הבאת האבן לירושלים הייתה למטרה רוחנית, כתחליף להבאת קורבן לה' שהביאו אחרים.  בכדי שהפעולה תשפיע רוחנית על המביא, עליו להשתדל בפעולה. זאת ידעו המלאכים, ולכן ביקשו מרבי חנינא שישא גם הוא בנטל. ואף רבי חנינא ידע זאת, לכן נמנע מלהשתמש בנס, או כוחות על טבעיים שיביאו את האבן לירושלים.
> 8)   כך זה בהישגים רוחניים וכך זה בלימוד התורה. לכן אומר רש"י שהתורה דורשת עמל ויגיעה.
> 9)   ולסיום נביא חיזוק לרעיון מהגמרא שאומרת: תינוק במעי אמו "מלמדין אותו כל התורה כולה..וכיון שבא לאויר העולם בא מלאך וסטרו על פיו ומשכחו כל התורה כולה"(נידה דף ל:). ורבים שואלים אם הוא יודע את כל התורה, למה בעת יציאתו מבטן אמו, משכחין אותה ממנו?
> לפי היסוד שהבאנו לעיל, התשובה פשוטה: אינה דומה תורה שמקבלים במתנה, ללא מאמץ, לתורה שמשיגים לאחר עמל ויגיעה. תורה זאת של יגיעה "מתחברת אליו", והוא יזכור אותה לאורך ימים ושנים.
>  
> 10)   תשובות מפרשת בהר
> א)   המילה בפרשה בעלת הערך הגימטרי הגבוה ביותר :היא "התשיעת" (כ"ה-כ"ב) =1,185.
> ב)   להלן שמונה שמות/כינויים לעני וההבדל ביניהם: "עני": סובל מעוני ומחסור.  "אביון": יותר דל מעני, שמתאוה לכל.  "מסכן": אומלל ובזוי לכל.  "רש": שמתרושש ומתנשל מנכסיו.  "דל": מדולדל מנכסיו.  "דך": נכלם ומדוכדך,  "מך": מונמך, כפוף ומושפל לפני כל.  "הלך": שכל נכסיו הלכו לו.
> 11)   שאלות מפרשת בחוקתי
> א)   "כל אשר יתן ממנו קָרְבָּן לה' יהיה קדש, לא יחליפנו ולא ימיר אֹתוֹ טוב ברע או רע בטוב" (כ"ז..י-י"א).
> השאלה: מילא טוב ברע מובן למה לא להחליף, אך רע בטוב למה שלא יחליף?
> ב)   "ונסתם ואין רדף אתכם" (כ"ו-י"ז). לכאורה פסוק חיובי? אם אין רודף אין סכנה?, ומה מקומו בין הקללות?
>  
> שבת שלום
> מחיים ק.
> מעדנים 180 פרשת בחוקתי תשפ"ב
>  
> תגובות/הערות/הארות/ ניתן לשלוח לחיים קופל בדוא"ל  [log in to unmask]
>  
>  
>  
>  
> -- 
> לתגובות:
> [log in to unmask]
> --- 
> ‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'מעדנים לשולחן שבת - דבר תורה קצר מאת חיים קופל' של קבוצות Google.
> כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל [log in to unmask]
> כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/kopelMaadanim/CAO8hGxOoU0EK0aVSHiwkK412MqssLQp58AQ3b3gs1Shg9Hi%3Dyw%40mail.gmail.com.

########################################################################

Access the BEITKNESSET Home Page and Archives:
https://NETPALS.LSOFT.COM/SCRIPTS/WA-NETPALS.EXE?A0=BEITKNESSET

Unsubscribe from the BEITKNESSET List:
https://NETPALS.LSOFT.COM/SCRIPTS/WA-NETPALS.EXE?SUBED1=BEITKNESSET&A=1

This email list is powered by LISTSERV:
https://www.lsoft.com/LISTSERV-powered.html

########################################################################