צביקה ארנברג

התחל הודעה מועברת:

מאת: חיים קופל <[log in to unmask]>
תאריך: 22 ביוני 2022 בשעה 12:40:52 GMT‎+3‎
אל: [log in to unmask], קופל חיים <[log in to unmask]>
נושא: מעדנים לשולחן שבת 185 פרשת קרח תשפ"ב דבר תורה מחיים קופל
השב לכתובת: [log in to unmask]



יום רביעי לפרשת קרח תשפ"ב

מעדנים לשולחן שבת                                                                                             ד"ת מספר 185

טבע ההשגות הרוחניות

 

1)      בפרשתנו מתואר ויכוח בין משה לקרח אודות תפקיד "נשיא שבט קהת". משה מינה את אליצפן בן עוזיאל, ואילו קרח טען שלסבא קהת היו 4 בנים: עמרם, יצהר, חברון ועוזיאל. בניו של עמרם הבכור קיבלו תפקידים:  

משה קיבל את המלוכה, ואהרון את תפקיד הכהן הגדול.  לטענתו תפקיד נשיא השבט  מגיע לבנו של יצהר

(שנולד שני במשפחה) והוא קרח, ולא לבנו של עוזיאל (שנולד רביעי) והוא אליצפן. לכן החליט קרח לערער גם על בחירת אהרון לתפקיד כהן גדול, למרות שהמינוי היה בציווי ה'.

2)      משה מציע לערוך את מבחן המטות: כל בית אב  יביא מטה, עם שמו עליו וכך יהיו שנים עשר מטות. שם אהרון ייכתב על מטה שבט לוי. את שנים עשר  המטות ישימו באהל מועד והאיש אשר יבחר בו ה' מטהו יפרח והוא יזכה בכהונה, וכך בוצע. משה קיבל מכל שבט מטה, כולל את מטה אהרון משבט לוי. את המטות הוא שם באהל מועד והמתינו לראות מטהו של מי יפרח. למחרת, כשבא משה לבדוק את המטות, ראה שמטה אהרון פרח:

א) "הוציא פרח" (השלב הראשון בגידול)

ב) "ויצץ ציץ" (הפרי חנט: לפי פרוש המאירי הוציא פרי קטן).

ג)  "וַיִּגְמֹל שקדים" (יצא הפרי המוגמר שקד).

משה הוציא את כל המטות החוצה וכולם ראו שה' בחר באהרון ככהן והוא זכה בתפקיד.

3) נשאלת השאלה: מדוע התורה בחרה לספר לנו את כל השלבים בהבשלת השקד עד להופעת הפרי המוגמר. לכאורה הקטע מיותר ומה שחשוב וקובע  הוא פריחת הפרי המוגמר של השקד, שמהווה הוכחה במי בחר ה' לכהונה.

4)   מאופן הצגת הדברים ע"י התורה, ניתן ללמוד מוסר השכל ותשובה לטענה אפשרית של אנשי קרח.

לוּ היה צומח מיד על מטה אהרון פרי מוגמר, היו טוענים אנשי קרח שהתפקיד שקיבל אהרון, גרם  לקדושתו ולצמיחת הפרי עליו. לוּ היה בוחר ה' בנו לתפקיד הכהונה, אזי מטה שבטנו היה מצמיח פרי, שהרי הקב"ה "דואג" לאנשים שממלאים תפקיד עבורו.

 5)    מדרך הצגת הדברים, רצה הקב"ה להראות שלא התפקיד גרם לקדושת אהרון והופעת הפרי על מטהו.  אלא יש כאן מנהגו של עולם. שלבים הכרחיים בגידול השקד. קודם מופיע פרח, אח"כ שלב החנטה, גדל פרי קטן. ורק לבסוף מופיע הפרי המוגמר. כך לגבי אהרון כולם ראו איך הוא מתקדם במעלות הקדושה, יגיעה אחר יגיעה. דרגה אחר דרגה, עמל  בכל הדרך וזה מה שזיכה אותו בתפקיד הכהן הגדול.

6)     התנהלות כזאת אנו מוצאים גם בחיים.  עתים מקבל אדם תפקיד תורני, או הנהגותי. בכדי להצליח ולהתעלות בתפקיד, הוא חייב לצקת בו תוכן ולעמול בכל שלב ושלב שהוא מגיע אליו.

 

7)     תשובות מפרשת שלח

א) רמז בפרשה לשנה בה ייחרב בית המקדש הראשון? תשובה: על הפסוק " שלח לך אנשים" אומר "בעל הטורים":   בשנת ג' אלפים +של"ח (338 ויחד שנת 3,338). יחרב בית המקדש הראשון ובני ישראל יצאו לגלות.

ב) שם של אשה בפרשתנו שמופיעה בתורה? תשובה: "ונסלח לכל עדת בני ישראל ולגר הגר בתוכם" (ט"ו-כ"ו).

הכוונה להגר שפחת אברהם.

8)     שאלות מפרשת קרח

א) מהי המילה בפרשה, בעלת הגימטרייה הגדול ביותר בתורה?

ב) ויהיו המתים במגפה ארבעה עשר אלף ושבע מאות" (י"ז-י"ד) השאלה: למה נאמר "במגפה" הרי זה ברור, פסוק לפני כן נאמר "ותעצר המגפה"?

 

שבת שלום

מחיים ק.

מעדנים 185 פרשת קרח תשפ"ב

 

תגובות/הערות/הארות/ ניתן לשלוח לחיים קופל בדוא"ל  [log in to unmask]

 

 

 

--
לתגובות:
[log in to unmask]
---
‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'מעדנים לשולחן שבת - דבר תורה קצר מאת חיים קופל' של קבוצות Google.
כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל [log in to unmask].
כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/kopelMaadanim/CAO8hGxO%2BL5hSeQdaSSQKP%3DB3yV4NH58pWoDxU_EmqePVrcvXPg%40mail.gmail.com.


Access the BEITKNESSET Home Page and Archives

Unsubscribe from the BEITKNESSET List

Powered by LISTSERV