צביקה ארנברג

התחל הודעה מועברת:

מאת: חיים קופל <[log in to unmask]>
תאריך: 29 ביוני 2022 בשעה 11:10:31 GMT‎+3‎
אל: [log in to unmask], קופל חיים <[log in to unmask]>
נושא: מעדנים לשולחן שבת 186 פרשת חקת תשפ"ב דבר תורה מחיים קופל
השב לכתובת: [log in to unmask]



יום רביעי לפרשת חקת תשפ"ב

מעדנים לשולחן שבת                                                                                                       ד"ת מספר 186

נס בתוך נס ומרפא

 

1)   בפרשתנו: "וידבר העם בא-להים ובמשה למה העליתנו ממצרים למות במדבר...וישלח ה' בעם את הנחשים השרפים...וימת עם רב מישראל...ויאמר ה' אל משה עשה לך שרף ושים אתו על נס. והיה כל הנשוך וראה אֹתוֹ וחי" (כ"א..ה-ח). ידועה גם המשנה שאומרת: וכי נחש ממית, או נחש מחיה, אלא בזמן שישראל מסתכלין כלפי מעלה ומשעבדין את לבם לאביהם שבשמים היו מתרפאין. (ראש השנה כ"ט.).

2)   אומנם יש לשאול: אם הרעיון שבני ישראל יביטו למעלה וישעבדו את ליבם לאבינו שבשמים, למה לשים נחש, הרבה יותר מתאים לתלות דגל. אחרי הכל הבטה בנחש שהזיק להם יעורר אצלם הרגשה רעה ויזכיר להם כיצד הוא הזיק להם בעבר.

3)   "הכלי יקר" (רבי אפרים לונטשיץ) על אתר, עונה על השאלה כדלקמן: היות שבני ישראל דברו לשון הרע על ה' ועל ומשה, תלו בכוונה למעלה נחש, שיזכיר להם את הנחש הקדמוני  שסיפר לשון הרע על בוראו ונושא את עונשו עד היום. כך ימנעו מלדבר לשון הרע.   

4)   הרמב"ן אומר שמטבע הדברים אנשים שנפגעו מנחש, לא אוהבים להביט בו שוב, אבל הקב"ה בכוונת מכוון ביקש לתלות דווקא נחש על ראש התורן, בכדי שיביטו בו ויתרפאו, כך יראו נס בתוך נס. האנשים יתרפאו דווקא באמצעות מי שהזיק להם. וייווכחו לראות שלא הנחש ממית ולא הנחש מחיה אלא הכל מהקב"ה, שהוא "בעל הרפואות והישועות". נביא שתי דוגמאות לכך מהתנ"ך.

5)   לאחר קריעת ים סוף הגיעו בני ישראל מרתה ולא יכלו לשתות שם מים מכיוון שהיו מרים. משה התפלל אל ה'  "ויורהו ה' עץ וישלך אל המים וַיִּמְתְּקוּ המים" (שמות ט"ו-כ"ה). במדרש מובא שהיה זה עץ מר "הרדופני", שאין מר כמוהו. ומסיים המדרש ואומר: בשר ודם במתוק מרפא את המר, אבל הקב"ה במר מרפא את המר, שנאמר: "וּמִמַּכּוֹתֶיךָ ארפאך נאום ה'" (ירמיהו ל-י"ז). במה שהוא מכה הוא מרפא. (תנחומא בשלח י"ח).

6)   במלכים ב' מסופר על אנשי יריחו שבאו לאלישע הנביא והתלוננו שהמים "רעים" ואנשים מתים משתיתם. בתגובה, ציווה אלישע להביא לו מלח ולמרות שהמלח באופן טבעי "מקלקל" את המים, הוא השליכו למקום שמי המעיין נובעים ממנו והמים "תוקנו": הפכו ראויים לשתייה. (מלכים ב' ב'..י"ט-כ"ב).

7)   ראינו דוגמאות לדברי הרמב"ן שאצל הקב"ה אין מושג של מר או מתוק, אלא  לעתים בכדי להעצים את הנס הוא ממתיק מר במר(נס בתוך נס). לכן צווי ה' לשים נחש בדווקא מעצים את הנס ומלמד את בני ישראל יסוד באמונה ב-ה'.

8)   לפי הסברנו גם מובן לשון הכתוב : כל המביט בנחש: "וראה אותו וחי". לכאורה היה יותר מתאים לכתוב: וראה אותו והבריא, או ונשאר בחיים. לשון וחי משמע כאילו קיבל חיות חדשה. ואומנם כן, כל המביט בנחש לא רק שהוא הבריא אלא שהוא למד פרק יסודי באמונה ב-ה'. וחייו הרוחניים מתעצמים.

כך גם כותב האוה"ח הקדוש בהקשר להבטה בנחש: "כשיכיר בנס (שנחש הנחושת מרפא) ופרטים הרמוזים, יצדיק עצמו ויחיה חיות הגוף וחיות הנפש".

 

9)   תשובות מפרשת קרח

א) המילה בפרשה בעלת הגימטרייה הגדול ביותר בתורה היא: "תשתרר"=1,500. (ט"ז-י"ג).

ב) "ויהיו המתים במגפה..."(י"ז-י"ד). למה  מוזכר במגפה, זה ברור. הרי בפסוק לפני כן נאמר:"ותעצר המגפה"?

תשובה: מתרץ ר' זונדל מסלנט שהקב"ה חס על ישראל, ובמניין המתים שהיו צריכים למות  כתוצאה מהחטא נכללו גם המתים באופן טבעי, בלי קשר למגפה, גם הם נכללו בתוכם. לכן מודגשת המילה "במגפה".

10) שאלות מפרשת חקת

א) מתוך הפרשה. נסה להשלים את אמירת המגיד מקוזניץ: " מי שחושב שאין בו מום.....

ב) "יקח נא מעט מים ורחצו רגלכם" (בראשית י"ח-ד) ואומר רש"י במקום: ע"י שליח. השאלה: מה הקשר בין בית המקדש ובין העובדה שאברהם אבינו לא נתן להם אישית את המים, אלא ע"י שליח? (רמז: מה היה קורה אילו...).

 

שבת שלום

מחיים ק.

מעדנים 186 פרשת חקת תשפ"ב

 

תגובות/הערות/הארות/ ניתן לשלוח לחיים קופל בדוא"ל  [log in to unmask]

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

 

--
לתגובות:
[log in to unmask]
---
‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'מעדנים לשולחן שבת - דבר תורה קצר מאת חיים קופל' של קבוצות Google.
כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל [log in to unmask].
כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/kopelMaadanim/CAO8hGxMDMrGWSKj%3D4Jq4Hp9PuFXsThqM9gqVqWyTazsh_wBBXQ%40mail.gmail.com.


Access the BEITKNESSET Home Page and Archives

Unsubscribe from the BEITKNESSET List

Powered by LISTSERV