צביקה ארנברג

התחל הודעה מועברת:

מאת: חיים קופל <[log in to unmask]>
תאריך: 13 ביולי 2022 בשעה 9:22:39 GMT‎+1‎
אל: [log in to unmask], קופל חיים <[log in to unmask]>
נושא: מעדנים לשולחן שבת 188 פרשת פינחס תשפ"ב דבר תורה מחיים קופל
השב לכתובת: [log in to unmask]



יום רביעי לפרשת פינחס תשפ"ב

מעדנים לשולחן שבת                                                                                              ד"ת מספר 188

פתרון ופתרון יסודי

 

1)      פרשתנו פותחת בציון מעשהו של פינחס, בפרשה הקודמת והפרס אותו הוא קיבל. "פינחס בן אלעזר בן אהרן הכהן השיב את חמתי מעל בני ישראל בקנאו את קנאתי בתוכם..לכן אמר הנני נתן לו את בריתי שלום" (כ"ה..י"א-י"ב).  התורה מציינת לשבח את מעשה הקנאות שעשה פנחס, פעולה לא פשוטה, מסוכנת לכשעצמה מה עוד שהוא לא פילג את העם, אלא פעל בתוך בני ישראל, בכדי שכל העם יחדל ממעשי הזנות וישוב אל ה'.

2)   בדרך כלל מעניקים את הפרס באותה מסגרת בה בוצע המעשה. לפי זה היה מתאים לתת לפינחס את "אות הקנאי" או "אות המלחמה", אבל "אות השלום" זה לכאורה דבר והיפוכו?!.

3)   שאלה נוספת: הרי גם משה "עמד בפרץ" והציל את בני ישראל כמה פעמים: "בחטא העגל " כשהקב"ה אומר: "ועתה הניחה לי ויחר אפי בהם ואכלם ואעשה אותך לגוי גדול" (שמות ל"ב-י) משה מתפלל לה' ואף מוכן למסור את נפשו למענם: "ועתה אם תשא חטאתם ואם אין מחני נא מספרך אשר כתבת" (ל"ב-ל"ב) וה' סולח.

4)   וכן "בחטא המרגלים" כשהקב"ה אומר:" אכנו בדבר ואורשנו"(במדבר י"ד-י"ב), מעלה משה טיעונים שונים עד שהקב"ה סולח: "ויאמר ה' סלחתי כדבריך" (י"ד-כ). בכל זאת לא קיבל משה כל פרס על מעשיו להצלת עם ישראל, ודאי לא פרס לדורות, כמו שקיבל פנחס.

5)   בתשובה לשאלתנו הראשונה נראה שקנאי אמיתי, לא שש אלי קרב  ומטרת פעולתו היא להשיב את העם למסלול הנכון ולהשיב את השלום על כנו. לכן אם קנאותו הצליחה והשלום חזר למחנה, אין יותר מתאים ממנו מלקבל את "אות השלום". שלום ניתן להשגה גם לאחר ניצחון ועמדת כח. (ראה בהרחבה רש"ר הירש בתחילת פרשת פינחס).

6)   על שאלתנו השנייה עונה "המגיד מדובנא" כדרכו במשל. מעשה ביהודי שניקלע לקשיים כספיים ולא היה מסוגל לפרוע חובותיו לספקים. אחד מידידיו השתדל אצל הספקים והם הסכימו לדחות את פירעון החוב בכמה חודשים. ידיד אחר השקיע יותר מחשבה וזמן, ניתח את המצב הפיננסי והציע לספקים לוותר על חלק מהחוב ולקבל את היתרה בתשלומים. ואומנם הספקים הסכימו לקבל את הצעתו. ברור שהידיד השני עשה עבודה מועילה יותר. כי הראשון רק דחה את פתרון הבעיה והחוב נשאר כמו שהיה. אך השני פתר את הבעיה מהיסוד והחוב נפרע.

7)   כך בהבדל בין משה לפנחס. משה רבינו מנע אסון מיידי על כלל ישראל, אך לא ניקה את החטא מיסודו ושֹׁרֶשׁ הכעס לא עבר. ואומנם על חטא העגל נאמר:" וביום פָּקְדִי ופקדתי עליהם חטאתם" (שמות ל"ב-ל"ד) והגמרא אומרת שאין פורענות שבאה לעולם שאין בה חלק מחטא העגל (סנהדרין ק"ב.). וכן לגבי חטא המרגלים גם לאחר הסליחה הוסיף הקב"ה:"  חי אני אם יראו האנשים האלה את הארץ" (במדבר י"ד-כ"ג). משמע שהעונש רק נדחה, אבל כעס הבורא נשאר "כמוס ושמור".

8)   אבל פנחס, מלבד זה שעצר את המגיפה, שיכך לגמרי את כעס הקב"ה, כמו עקר אותו מִשָּׁרְשׁוֹ. לכן זכאי הוא לפרס משמעותי, כולל לדורותיו אחריו. (מתוך "תוספת ברכה").

 

9)   תשובות מפרשת בלק

א)   ארבעה שמות שבהן מכונה ארץ ישראל בפרשה:"ישראל" (כ"ב-ב). "העם", "בני ישראל" (כ"ב-ג) "הקהל" (כ"ב-ד). מובא "בכלי יקר".

ב)   בעלי חיים שמוזכרים בפרשה: "ציפור" (כ"ב-ב). "שור" (כ"ב-ד). "אתון" (כ"ב-כ"א). "בקר" (כ"ב-מ").

"צאן" (כ"ב-מ). "פרים" (כ"ג-א).  "אילים" (כ"ג-א).  "נחש" (כ"ג-כ"ג).  "ראם" (כ"ג-כ"א).

10)   שאלות מפרשת פינחס

א)   "פינחס בן אלעזר" רש"י: לפי שהיו השבטים מבזים אותו: הראיתם בן פוטי זה שפיטם אבי אמו עגלים לעבודת אלילים והרג נשיא שבט מישראל, לפיכך בא הכתוב ויחסו אחר אהרון. השאלה: רש"י רצה לומר שאבי אמו עבד ע"ז, אבל למה הוא מביא את הדוגמא של "פיטום עגלים לע"ז" וכי זו פעולה אופיינית לע"ז?

ב)   אלו שני פסוקים בפרשה מתחילים ומסתיימים באות "מ"?

 

שבת שלום

מחיים ק.

מעדנים 188 פרשת פינחס תשפ"ב

 

תגובות/הערות/הארות/ ניתן לשלוח לחיים קופל בדוא"ל  [log in to unmask]

 

--
לתגובות:
[log in to unmask]
---
‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'מעדנים לשולחן שבת - דבר תורה קצר מאת חיים קופל' של קבוצות Google.
כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל [log in to unmask].
כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/kopelMaadanim/CAO8hGxPrGGqR3tarctWZJwBfsBEYiyUJB8bjtmC3E8FzE7NjPg%40mail.gmail.com.


Access the BEITKNESSET Home Page and Archives

Unsubscribe from the BEITKNESSET List

Powered by LISTSERV