צביקה ארנברג

התחל הודעה מועברת:

מאת: חיים קופל <[log in to unmask]>
תאריך: 27 ביולי 2022 בשעה 11:08:11 GMT‎+3‎
אל: [log in to unmask], קופל חיים <[log in to unmask]>
נושא: מעדנים לשולחן שבת 190 פרשת מסעי תשפ"ב דבר תורה מחיים קופל
השב לכתובת: [log in to unmask]



יום רביעי לפרשת מסעי תשפ"ב

מעדנים לשולחן שבת                                                                                             ד"ת מספר 190

"איכות הסביבה"

 

1)   התורה נותנת כותרת ומגדירה את כל ארבעים ושנים מסעות בני ישראל במדבר :" ויכתב משה את מוצאיהם למסעיהם על פי ה'" (ל"ג-ב). דהיינו: כל מוצא (נקודת היציאה) וכל מסע (הדרך לתחנה הבאה) היה על פי ה'. משמעות הדבר שבני ישראל ראו את עמוד הענן השומר ומנחה אותם ביום, ואת עמוד האש שמראה להם את הדרך בלילה ככתוב" על פי ה' יחנו ועל פי ה' יסעו" (במדבר ט..כ-כ"ג).

2)   כאן מתעוררת השאלה: הרי כל המסעות בוצעו על פי ה' כנ"ל, אז איך בכל זאת חטאו במדבר: חטא העגל, חטא קברות התאווה ועוד. כמו שאומר הכתוב "ממרים הייתם עם ה' מיום דעתי אתכם" ( דברים ט-כ"ד). הרי כל הדרך ראו וחשו את יד ה' ובכל זאת כשהגיעו לרפידים שאלו:" היש ה' בקרבנו אם אין"?(שמות י"ז-ז). מדובר באנשים מבוגרים עם דעת, שראו נסים יום יומיים ברמות גבוהות: ראתה שפחה על הים מה שלא ראה יחזקאל בן בוזי במראות הנבואה. (ילק"ש בשלח רמז רמ"ד ד"ה עזי וזמרת). אז איך אפשר להסביר את "הנפילות" הגדולות שלהם עד כדי עבודה זרה, כשאמרו על העגל  "אלה א-להיך ישראל אשר העלוך מארץ מצרים" (שמות ל"ב-ד). היתכן?

3)   משה רבנו מוצא את התשובה לכך ודבריו מצויים בסיומת של פסוק ב' בפרשתנו "ואלה מסעיהם למוצאיהם" פרוש: "מסעיהם": כל המסעות האלה וכל הניסיונות בדרך והכשלים בהם "למוצאיהם" פרוש: הכל נובע מנקודת המוצא שלהם! היכן הם נולדו?  במצרים. היכן הם גדלו?  במצרים. היכן קבלו את החינוך ? במצרים.

4)   משמעות הדבר שראו כל הזמן עבודה זרה. איך המצרים סוגדים לנילוס שהוא אלילם הגדול, בנוסף לפרעה שנחשב ג"כ כאלוה לגביהם. לכן אין פלא שגם כשהם מתנתקים ממצרים (מבחינה פיסית) וצועדים במדבר הם מחפשים משהו דומה למה שראו במצרים. ועגל הזהב הוא דוגמא לאחד התחליפים שמצאו במדבר.

5)   משה רבנו מלמד זכות על עם ישראל ואומר:" ואלה מסעיהם למוצאיהם" פרוש: כל "הנפילות" במסעיהם נובעות "ממוצאיהם" שם היו  להם אותם הדברים. ואכן זה גם הטיעון שמעלה משה רבנו לסנגר עליהם כששמע מפי הקב"ה שאמר לו " הרף ממני ואשמידם" (דברים ט-י"ד). "עשו להם עגל מסכה וישתחוו לו...ויאמרו אלה א-להיך ישראל אשר העלוך מארץ מצרים"(שמות ל"ב-ח). ומשה משיב "למה ה' יחרה אפך בעמך אשר הוצאת מארץ מצרים" (שמות ל"ב-י"א). הרי הכל נובע מנקודת המוצא, היכן שנולדו, גדלו, והתחנכו: ארץ מצרים, שם היה רק עבודה זרה ולכן המשיכו זאת במדבר.

6)   כך שהכל מוסבר בפסוק אחד:" ויכתב משה את מוצאיהם למסעיהם  על פי ה' ואלה מסעיהם למוצאיהם"(ל"ג-ב). משה כתב על הדרך מנקודה לנקודה("מוצאיהם למסעיהם")וכן רמז על הרקע הראשוני שדבק בהם והשפיע על מעשיהם בדרך( מסעיהם למוצאיהם").(שמעתי מהרב ישראל מאיר לאו שליט"א).

 

 

7)   תשובות מפרשת מטות

א)   מה אומר לך ראשי תיבות "מנצפך" בהקשר לפרשה? תשובה אלו המקרים שמשה כעס ולכן נתעלמה ממנו הלכה מסוימת כדלקמן:  מקושש.   נוקב=מקלל.  צלופחד, בנותיו.   פסח שני.   כזבי בת צור. (הגאון מווילנה).

ב)   פסוק בפרשה שיש בו שמות של תשע ערים? תשובה: עֲטָרוֹת וְדִיבֹן וְיַעְזֵר וְנִמְרָה וְחֶשְׁבּוֹן וְאֶלְעָלֵה וּשְׂבָם וּנְבוֹ וּבְעֹן. ( ל"ב-ג).

8)   שאלות מפרשת מסעי

א) איזה מאביזרי הסוס מופיע בפרשה בגלל לשון הרע?

ב) מן הפרשה: "למטה"-הולכים. "למעלה"- נשארים במקום. היכן מתקיים כדבר הזה?(רמז: נמצא בשישי)

 

שבת שלום

מחיים ק.

מעדנים 190 פרשת מסעי תשפ"ב

 

תגובות/הערות/הארות/ ניתן לשלוח לחיים קופל בדוא"ל  [log in to unmask]

 

 

--
לתגובות:
[log in to unmask]
---
‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'מעדנים לשולחן שבת - דבר תורה קצר מאת חיים קופל' של קבוצות Google.
כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל [log in to unmask].
כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/kopelMaadanim/CAO8hGxMQ_LqH0%2BEK-y7gENbwN0jWLQg5-C5_e1u8PXwz2nT2TQ%40mail.gmail.com.


Access the BEITKNESSET Home Page and Archives

Unsubscribe from the BEITKNESSET List

Powered by LISTSERV