צביקה ארנברג

התחל הודעה מועברת:

מאת: חיים קופל <[log in to unmask]>
תאריך: 23 בספטמבר 2022 בשעה 10:26:47 GMT‎+3‎
אל: [log in to unmask], חיים קופל <[log in to unmask]>
נושא: מעדנים 199 ראש השנה תשפ"ג דבר תורה מחיים קופל
השב לכתובת: [log in to unmask]



יום שישי כ"ז אלול תשפ"ב

מעדנים לראש השנה תשפ"ג                                                                                              ד"ת מספר 199

רוח החג

 

1)   המצווה העיקרית שאנו מקיימים ברה"ש היא תקיעת שופר. ישנם כמה טעמים לתקיעת שופר ברה"ש. רבי סעדיה גאון מביא עשרה טעמים וביניהם,  שע"י תקיעת השופר אנו ממליכים את הקב"ה למלך, כך גם היה נהוג בימי קדם. כך גם המליכו את שלמה המלך ע"י תקיעת שופר והכתוב אומר: "ויתקעו בשופר ויאמרו כל העם יחי המלך שלמה" (מלכים א פרק א-ל"ט).

2)   יש לשים לב שאנו ממליכים את הקב"ה בכלי נשיפה וכן כתוב: " בַּחֲצצְרות וְקול שׁופָר הריעו לפני המלך ה' " (תהילים צ"ח-ו). השאלה היא למה משתמשים דווקא בכלי נשיפה בכדי להמליך את הקב"ה, למה לא בְּנֵבֶל, או בתופים וכמו שאנו אומרים בתפילה:" הללוהו בתוף ומחול, הַלְלוּהוּ בְצִלְצְלֵי-שָׁמַע" (תהילים ק"ג-ה). יש להבין למה דווקא בהמלכת הקב"ה  אנו משתמשים בכלי נשיפה?

3)   ר' יצחק הוטנר זצ"ל שואל שאלה יסודית יותר. האם יש משמעות בכלל,  לכך שאנו תוקעים בשופר ומכוונים להמליך את הקב"ה על כל העולם? הרי הנביא יחזקאל אומר שכסא הכבוד של הקב"ה מורכב מארבע רגלים: ברגל אחת יש דמות של אריה, בשנייה דמות שור, בשלישית דמות נשר וברביעית דמות אדם.

 4)  מסביר הרב הוטנר, (בספרו "פחד יצחק") למה דווקא דמויות אלה ולא אחרות? התשובה כתובה בחז"ל. כל אחת מהדמויות מסמלת מלכות: האריה מלך החיות, השור מלך הבהמות, הנשר מלך העופות והאדם מלך על האנשים.  כך כשיושב הקב"ה על כסא כבודו הוא מפגין את מלכותו על כל היקום שתחתיו.

5)   שואל הרב הוטנר, הרי כל בריה יכולה להמליך מלך רק על בני מינה ולא מעבר. אם יתכנסו, למשל, העופות ויחליטו להמליך את הנשר על כל חיות היער, לא תהא  לכך משמעות, או תוקף. הם יכולים להמליכו רק על בני מינם שמעופפים בשמים, אך לא על חיות היער שעל הארץ. אם כן אדם יכול להמליך מלך רק על האנשים, בני מינו וכיצד אנו יכולים להמליך עלינו את הקב"ה שאין לו גוף ולא דמות הגוף? הרי אין לנו כלל "השקה" אליו?

6)   אומר הרב הוטנר: אנו לא  ממליכים את הקב"ה בגופינו אלא ברוחנו, נסביר: הר"ן במסכת רה"ש מפרט מה היה בכל שעה ושעה ביום בריאת אדם הראשון: שעה ראשונה, עלה במחשבה. שניה, התייעץ עם מלאכי השרת..שביעית, נפח בו נשמה. כמו שכתוב בתורה:" ויפח באפיו נשמת חיים ויהי האדם לנפש חיה" (בראשית ב-ז). הקב"ה נתן נפיחה בתוך פי האדם ואז הוא קיבל חיות, קם על רגליו וחי.  חז"ל אומרים שכל הנופח, נופח מתוכו, משל עצמו. לכן אין אנו ממליכים את הקב"ה בגופינו. לגוף אין חיבור לקב"ה. אנו ממליכים אותו עם הנשמה, אותה נפיחה שהוא נפח בנו ושבעזרתה הוא ברא אותנו. רק הנשמה ("הנפיחה") יכולה לחבר בינינו לבין הקב"ה. בהמלכת הקב"ה אנו, מחזירים לו חזרה את הנשיפה, ואומרים לו: אתה בראת אותנו בנשיפה, אז אנו מחזירים  לך את הנשיפה מתוך מה שבראת אותנו  וכך אנו מתחברים אליך. לכן אנו מדגישים ואומרים: "ויאמר כל אשר נשמה באפו ה' א-להי ישראל מלך".

7)   לכן מובן למה משתמשים בהמלכתו רק בכלי נשיפה, בשופר, ולא בכלי מיתר, כינור או כלים אחרים.

 (מתוך שיחה של הרב ברוך רוזנבלום שליט"א).

 

8)   שאלות לראש השנה

א) מקום שבעלי תשובה עומדין צדיקים גמורים אינן עומדין (ברכות ל"ד:). האם יתכן שבעל תשובה יהיה בדרגה גבוהה יותר מצדיק?

ב) מנה שבע משמעויות למילה "ראש".

 

כתיבה וחתימה טובה

מחיים

מעדנים 199 ראש השנה תשפ"ג

תגובות/הערות/הארות/ניתן לשלוח לחיים קופל בדוא"ל  [log in to unmask]

 

 

 

 

 

 

--
לתגובות:
[log in to unmask]
---
‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'מעדנים לשולחן שבת - דבר תורה קצר מאת חיים קופל' של קבוצות Google.
כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל [log in to unmask].
כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/kopelMaadanim/CAO8hGxNVMowV_FkxzCBtLGu3Yxp_9fjjtzgZ_DRmP1Wpe%3DvWiw%40mail.gmail.com.


Access the BEITKNESSET Home Page and Archives

Unsubscribe from the BEITKNESSET List

Powered by LISTSERV