צביקה ארנברג

התחל הודעה מועברת:

מאת: חיים קופל <[log in to unmask]>
תאריך: 2 בנובמבר 2022 בשעה 10:09:33 GMT‎+2‎
אל: [log in to unmask], חיים קופל <[log in to unmask]>
נושא: מעדנים לשולחן שבת 126 פרשת לך לך תשפ"ג דבר תורה מחיים קופל
השב לכתובת: [log in to unmask]



יום רביעי לפרשת לך לך תשפ"ג

מעדנים לשולחן שבת                                                                                                       ד"ת מספר 206

הניסיון הראשון

 

1) פרשתנו פותחת בניסיון: "לך לך", ציווי אברם לעזוב את ארצו וללכת ארצה כנען. "ויאמר ה' אל אברם לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך ואעשך לגוי גדול..ואברכה מברכיך..וילך אברם כאשר דבר אליו ה'

(יב..א-ד). רש"י על אתר, מביא את המדרש, שמסביר את גודל הניסיון. שהרי, כשאדם יוצא לדרך ארוכה יש לכך שלשה חסרונות אובייקטיביים: א) הדרך ממעטת פריה ורביה.  ב) ממעטת את הממון.  ג) ממעטת את השם.

2) בנוסף, בדרך כלל כשאדם עובר למדינה אחרת, הוא יוצא תחילה לבדו לבדוק את הסביבה, את התאמתה לצרכיו, את האפשרויות הכלכליות במקום, ורק לאחר שהוא מוודא שהמקום מתאים לצרכיו, הוא מביא לשם את משפחתו. אולם, אברם אבינו לא עשה כן, אלא מיד עם ציווי ה' לקח את משפחתו ורכושו, ויצא לדרך. "ויקח אברם את שרי אשתו.. ואת כל רכושם..ויצא ללכת ארצה כנען" (י"ב-ה).

3) הרבה מפרשים מונים את ניסיון "לך לך",  כניסיון הראשון, שנתנסה אברם. כאן מתעוררות שתי שאלות:

א)   בציווי הקב"ה לאברם נאמר, "ויאמר ה' אל אברם לך לך", ואילו בביצוע נאמר" וילך אברם כאשר דבר אליו ה' ". אנו יודעים ש- "אמירה" זו לשון רכה ו-"דיבור" זו לשון קשה. יש להבין מה פשר השינוי בין הציווי לבין הביצוע?

ב)   ראינו לעיל, שליציאה לדרך ארוכה, ישנם שלשה חסרונות, אך לאברם הבטיח הקב"ה למלא חסרונו:

1) "ואעשך לגוי גדול",  פותר את בעיית הפריה והרביה.

2) "ואברכך",  מבטיח לו ממון.

3) "ואגדלה שמך", פותר את בעיית "שמו" של אברם.

הבטחות אלה,  מְעַקְּרוֹת בעצם את הקושי שבניסיון. אנשים רבים היו מוכנים לעקור לחו"ל, אם כתוצאה מכך יזכו "לפרי בטן", או שיבטיחו להם משרה מכובדת ששכרה בצידה, ולכאורה מה הניסיון?

4) שאלות אלה,  שואל אור החיים הקדוש, על אתר, ומתרץ,  שאומנם הקב"ה הבטיח לאברם "סל קליטה" שיפתור לו את בעיות הדרך והמעבר לארץ כנען (כמו שהזכרנו לעיל), אבל אברם לא התחשב בכך והוא יצא לדרך בגלל ציווי ה' מבלי לקחת בחשבון את ההטבות שהובטחו לו.

5) לכן,  בציווי ה' נאמר הביטוי, "ויאמר", לשון רכה, כי ה' ריכך את הניסיון ע"י ההבטחות שנתן לאברם. אבל אברם יצא לבצע את המהלך רק בגלל ציווי ה' עם כל הקשיים הנלווים, בלי להתחשב בהבטחות ה'. לכן בתיאור הביצוע נאמר,  "כאשר דבר", לשון קשה.

6) יחד עם זאת, יש לציין  שניסיון זה קשה יותר מניסיון רגיל. כי אם ה' מצווה, למשל,  על אדם לצום,  הצום  גורם לו סבל. לכן אם הוא מבצע וצם,  מוכח בעליל שהוא צם רק בגלל ציווי ה'. אך אם ה' מצווה על אדם לאכול ארוחה דשנה שהוא נהנה ממנה, הרי הניסיון לכוון לשם מצוה, קשה שבעתיים.  הוא צריך לאכול, להנות מהאוכל ולחשוב  שעושה זאת לא בגלל ההנאה מהאוכל, אלא רק בגלל צווי ה'.!

 

7) תשובות מפרשת נח.

א)   שם איש בפרשה שהוא גם אבן יקרה? תשובה: "תרשיש" (י-ד)

ב)   זוג שמופיע בפרשה למרות שלא נכנסו לתיבה? תשובה: סבא וסבתה" " וּבְנֵי כוּשׁ סְבָא וַחֲוִילָה וְסַבְתָּה" (י-ז).

8) שאלות מפרשת לך לך

א) "ויקח את לוט ואת רכשו בן אחי אברם וילכו" (י"ד-י"ב). לכאורה מיקום המילים "בן אחי אברם" אחרי המילים "את לוט" ולא כפי שנכתב?

ב) מדוע ניקרא שמה הגר?

שבת שלום

מחיים ק.

 

מעדנים 206 פרשת לך לך תשפ"ג

 

תגובות/הערות/הארות ניתן לשלוח לחיים קופל בדוא"ל  [log in to unmask]

 

 

 

--
לתגובות:
[log in to unmask]
---
‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'מעדנים לשולחן שבת - דבר תורה קצר מאת חיים קופל' של קבוצות Google.
כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל [log in to unmask].
כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/kopelMaadanim/CAO8hGxOxo-b8Lc%2BJCQ1%3DFNxe5o_-XoVAnSxWLc-%3DOdX48NpoqQ%40mail.gmail.com.


Access the BEITKNESSET Home Page and Archives

Unsubscribe from the BEITKNESSET List

Powered by LISTSERV