צביקה ארנברג

התחל הודעה מועברת:

מאת: חיים קופל <[log in to unmask]>
תאריך: 28 בדצמבר 2022 בשעה 11:47:40 GMT‎+2‎
אל: [log in to unmask], חיים קופל <[log in to unmask]>
נושא: מעדנים לשולחן שבת 214 פרשת ויגש תשפ"ג דבר תורה מחיים קופל
השב לכתובת: [log in to unmask]



יום רביעי לפרשת ויגש תשפ"ג

מעדנים לשולחן שבת                                                                                             ד"ת מספר 214

הבדילנו מן התועים

 

1)   אחרי שיוסף מתוודע לאחיו הוא אומר להם: "ועתה אל תעצבו ואל יחר בעיניכם כי מכרתם אתי הנה, כי למחיה שלחני א-להים לפניכם" (מ"ה-ה). יוסף יכל לומר להם בפשטות ובהגיון: אתם אומנם מכרתם אותי, אבל בדיעבד זה התגלגל לטובה. הנה נהייתי איש חשוב במצרים, בעל מעמד במלכות. אך הוא הוסיף שתי מילים משמעותיות, "שלחני א-להים". אתם סבורים שמכרתם אותי, זה נכון רק באופן "טכני", אבל זאת לא הייתה מכירה רגילה, זאת הייתה שליחות שלי למצרים. הקב"ה רצה לשלוח אותי למצרים וזה "התגלגל" באמצעותכם. אלמלא מכרתם אותי אתם למצרים, הייתי מגיע למצרים בדרך אחרת.

2)   רעיון דומה, מלווה בסיפור, שמעתי מהרב אשר וייס שליט"א, לפני כ-20 שנה. הרב ביקר בישיבת טלז שבקליבלנד, שם הוא שוחח עם ראש הישיבה שסיפר לו מה ששמע מסבו, רבי אליהו מאיר בלוך זצ"ל.

3)   ישיבת טלז נוסדה בליטא בשנת 1,880 (בקרוב) ע"י הרב אליעזר גורדון זצ"ל. הישיבה פרחה וגדלה עד שבשנת 1940 סופחה ליטא לברה"מ, בהמשך גם נכנסו הגרמנים לטלז ומצב הישיבה הורע מאד.

4)   יום אחד, שמע הרב אליהו מאיר בלוך, שהיה מראשי הישיבה שהלשינו עליו לגרמנים שהוא ביצע עבירה והוא נאלץ לעזוב במהירות את הישיבה, את משפחתו ואת רכושו ולברוח לארה"ב.

5)   הוא הגיע בודד לארה"ב, שבור לב, בלי תלמידים, בלי משפחה וחסר כל. בארה"ב פגש "שממה רוחנית", והוא מאד הֵיצֵר על רוע מצבו.

6)   בטלז העיר הוחמר המצב, וב-כ' תמוז תש"א (1941) נכנסו הגרמנים לעיר ורצחו כמעט את כל תלמידי הישיבה ורבניה, כולל את ראש הישיבה הרב אברהם יצחק בלוך (אביו של ר' אליהו מאיר).

7)   כששמע זאת הרב אליהו מאיר, החליט להקים מחדש את ישיבת טלז בקליבלנד שבארה"ב ואומנם הדבר עלה בידו. בטקס הפתיחה הרשמי הוא סיפר את סיפורו האישי, והוסיף: תחילה חשבתי שברחתי מטלז לארה"ב, אך עכשיו אני מבין, שלא ברחתי אלא נשלחתי לשם ע"י ההשגחה, בכדי להקים שם את ישיבת טלז ולהפיץ תורה.

8)   הרב הביא דוגמא לרעיון מהתנ"ך:  בהפטרת "מחר חודש" (שמואל א' פרק כ') בדו שיח בין דוד ליהונתן, הציע יהונתן לדוד דרך בה ירמוז לו אם שאול כועס עליו ומבקש להורגו, או לא: הוא יירה שלשה חיצים "וְאִם כֹּה אֹמַר לָעֶלֶם הנה החצים ממך והלאה, לך כי שלחך ה' " (כ-כ"ב). לכאורה, הרי הוא רומז לדוד ששאול מבקש להורגו, וא"כ עליו לברוח מהר להציל את חייו ולא ללכת?

9)   התשובה היא, שאדם יהודי אינו "בורח", אלא, להיכן שהוא מגיע שם מזומן לו תפקיד ע"י "ההשגחה". עתים הוא מכיר בכך רק כעבור שנים, אך עלינו להאמין, שבכל מקום בו אנו נמצאים נכון לנו תפקיד מהבורא.

10) ואנו מתפללים בכל בוקר בתפילת "ובא לציון גואל" : ברוך  הוא א-להינו...והבדלנו מן התועים ונתן לנו תורת אמת. "תועים" הם אלה שלעיתים "מחפשים את עצמם" בכל מקום ואינם מבינים שבמקום המצאם, כבר  נועד להם תפקיד, וזה רצון ה'.

 

11) תשובות מפרשת מקץ

א) שם של ספר מהפרשה שחובר על פירוש רש"י? תשובה: " ויתן להם צידה לדרך"(מ"ה-כ"א)חיבר ר' יששכר  בער איילנבורג, (נפטר לפני כ-400 שנה) על פירוש רש"י על התורה.

ב) שאלה: שתי מילים בשני פסוקים עוקבים בפרשה. כל מילה בפסוק אחר ומכילה שבע אותיות, רק אות אחת שונה ביניהן ולמילים משמעות הפוכה אחת מרעותה. מהן המילים?

תשובה: א) "וַתִּכְלֶינָה שֶׁבַע שְׁנֵי הַשָּׂבָע" (מ"א-נ"ג).  ב) " וַתְּחִלֶּינָה שֶׁבַע שְׁנֵי הָרָעָב " (מ"א-נ"ד). הראשון זה סיום. השני זו התחלה.

12) תשובה לשאלה לחנוכה

מקור השם אלכסנדר ביהדות הוא: אלכסנדר הגדול(מוקדון)ערך סיור בארץ ישראל. במסגרתו ביקר גם  בבית המקדש. הוא מאד התרשם מהפאר וההדר בתוכו ורצה להנציח את שמו, ע"י הצבת פסל בדמותו, בבהמ"ק. שמעון הצדיק הסביר לו שהצבת פסל בדמות אדם אסורה ביהדות, במקום זאת הציע לו שכל הכוהנים הזכרים שייוולדו בשנה הקרובה ייקראו בשמו: אלכסנדר. כך יונצח והוא הסכים. היהודים הכירו לו תודה, על מעשיו ובעיקר על שהציל את בהמ"ק מחורבן, וקראו לילדיהם בשמו. כך הפך השם אלכסנדר לשם יהודי רוֹוֵחַ, עד היום.

13) שאלות לפרשת ויגש

א)   מי נחשב בפרשה לאביו של אדם אחר, למרות שאין ביניהם כל קשר משפחתי?

ב)   בדברי הפיוס של יוסף לאחיו: "כי למחיה שלחני א-להים לפניכם" (מ"ה-ה). מצא רמז בדבריו שהוא מתכוון מחילה גמורה לאחיו?  

שבת שלום

מחיים ק.

מעדנים 214 פרשת ויגש תשפ"ג

 

  תגובות/הערות/הארות ניתן לשלוח לחיים קופל בדוא"ל [log in to unmask]                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

 

 

 

 

--
לתגובות:
[log in to unmask]
---
‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'מעדנים לשולחן שבת - דבר תורה קצר מאת חיים קופל' של קבוצות Google.
כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל [log in to unmask].
כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/kopelMaadanim/CAO8hGxN6K31fKgmrUS_fQXRj9aSRY-aLDLOyBhQ93vnRXpnQPA%40mail.gmail.com.


Access the BEITKNESSET Home Page and Archives

Unsubscribe from the BEITKNESSET List

Powered by LISTSERV