צביקה ארנברג

התחל הודעה מועברת:

מאת: חיים קופל <[log in to unmask]>
תאריך: 11 בינואר 2023 בשעה 11:28:59 GMT‎+2‎
אל: [log in to unmask], חיים קופל <[log in to unmask]>
נושא: מעדנים לשולחן שבת 216 פרשת שמות תשפ"ג דבר תורה מחיים קופל
השב לכתובת: [log in to unmask]



יום רביעי לפרשת שמות תשפ"ג

מעדנים לשולחן שבת                                                                                                       ד"ת מספר 216

מנהיגות אנושית

 

1)   בפרשתנו מסופר, שאחרי שמשה קיבל על עצמו את השליחות החשובה ,להוציא את בני ישראל ממצרים, הוא לא מיהר ללכת מצרימה, אלא חזר תחילה למדין, אל יתרו חותנו: " וַיֵּלֶךְ מֹשֶׁה וַיָּשָׁב אֶל יֶתֶר חֹתְנוֹ ויאמר לו :אלכה נא ואשובה אל אחי אשר במצרים ואראה העודם חיים. ויאמר יתרו למשה לך לשלום" (ד-י"ח).

2)   על פסוק זה מציין רש"י,  בעקבות מדרש תנחומא, " וְיָשַׁב מֹשֶׁה אֶל יֶתֶר חֹתְנוֹ ": ליטול רשות.

ואומנם, יתרו נתן לו את ברכת הדרך ואמר לו, "לך לשלום" שמשמעותו להגדיל שלום (ברכות דף ס"ד.).

3)   שואל רבי ישראל סלאנטר (רבי ישראל ליפקין זצ"ל אבי תנועת המוסר), האומנם זקוק משה לקבל רשות מיתרו בכדי ללכת ולקיים את ציווי ה', אותו קיבל כבר במעמד הסנה? ברור שעליו לקיים את דבר ה' ! ויתרה מכך, נאמר שיתרו היה מסרב לשלחו, האם היה על משה לציית לו ולהישאר במדין? הרי גם יתרו מחויב לשמוע בקול ה'?

4)   השיב רבי ישראל תשובה קצרה, בת שתי מילים: "התנהגות אנושית",(או בביטוי הידוע באידיש "מענטשליך קייט") הווי אומר, וודאי שגם אם היה יתרו מסרב, היה על משה ללכת למצרים, אך אין הדבר פוטר אותו מלפנות אל יתרו ולקבל את אישורו, לאחר שהוא גָּמָל אִתּוֹ חֶסֶד: הכניסו לביתו וכלכל אותו כשנרדף במצרים.

5)   אישור יתרו אינו אקט פורמלי, אלא הוא ביטוי טבעי לחובתו של משה לשתף את יתרו בהחלטה החשובה הניצבת לפניו, והיא באה ללמדנו פרק נכבד ביחסי אנוש.

6)   יש לדעת, גם בשעה שניצב אדם בפני משימות לאומיות גדולות התובעות התמסרות טוטלית, אל לו לזלזל ולשכוח את בני משפחתו, או את "עמך", אותם הוא צריך עכשיו לשרת.

7)   גם שליח ציבור ואפילו מנהיג דגול צריך להיות קודם כל "בן אדם" ולנהוג "באנושיות". ואומנם כבר על נח נאמר "איש צדיק תמים". קודם כל איש (בן אדם) ואח"כ גם צדיק תמים. וכן על משה רבנו נאמר "איש הא-להים" אומנם "א-להי" אבל לפני כן איש.

8)   נדגיש: ודאי שצרכי הכלל קודמים לצרכי הפרט, ואם אחד עומד מול השני יש להעדיף את צרכי הכלל, גם אם יגרם ליחיד צער ועגמת נפש. כבר המשילו בעלי המוסר מציאות זו, למלאכתו של כורך ספרים הנאלץ במהלך עבודתו לפגוע לעתים "בשמות הקדושים" ואמרו: אין מה לעשות, בכריכיה דורכים על "שמות". אבל יש מה לעשות! לכתחילה יש לעשות כל מאמץ לבל יפגע היחיד, ואם אין מנוס מכך, יש לעשות זאת ברגישות ובזהירות.

9)   אמר פעם "הסטייפלר" לאברך שבא לשאול אותו איך להתחזק "בחסידות" : אנו אומרים בכל בוקר בתפילה: לעולם יהא אדם ירא שמים בסתר, ומודה על האמת....( תנא דבי אליהו) שיש לשים  פסיק, (",") אחרי המילה אדם. כך שקודם כל יש להיות אדם ("מענטש") ורק אח"כ להתעלות במעלות הקדושה. (מתוך מאמר של חנן פורת ז"ל).

 

10) תשובות מפרשת ויחי

א) שם של ספר על השו"ע, "ברכי יוסף" שחיבר החיד"א (הרב חיים יוסף דוד אזולאי, נפשר בשנת תקס"ו) "גם בני מכיר בן מנשה יֻלְּדוּ עַל בִּרְכֵּי יוֹסֵף (נ-כ"ג).

ב) רמז לכך שהמבקר את החולה נוטל אחד משישים מחוליו ? תשובה: בגמרא ב"מ דף ל: וכן בנדרים דף ל"ט: רמז לדבר מפרשתנו: נאמר בהתחלה "הנה" (גימטרייה 60) אביך חולה, ולאחר שיוסף ביקר אותו נאמר:" ויתחזק ישראל וישב על "המיטה" "(בגימטרייה 59) כי חלק נלקח בביקור.

11) שאלות מפרשת שמות

א)   באיזה פסוק בפרשה ישנה מילה אחת החוזרת על עצמה ארבע פעמים?

ב)   "ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרימה, את יעקב איש וביתו באו" (א-א) פָּתַח "ב-"הבאים" לשון הווה, ובהמשך" באו" לשון עָבַר, ובאותו משפט. למה?.

שבת שלום

מחיים ק.

מעדנים 216 פרשת שמות תשפ"ג

 

תגובות/הערות/הארות/ או בקשת הצטרפות, ניתן לשלוח לחיים קופל בדוא"ל  [log in to unmask]

 

הגליון מוקדש לע"נ אבי מורי ר' דוד אליהו בן ר' מנחם מנדל קופל ז"ל נפטר בכ"ה טבת תשמ"ז

ומרת חנה בלומה בת ר' משה ישראל ע"ה נפטרה בכ"ה טבת תשס"ח.

 

 

--
לתגובות:
[log in to unmask]
---
‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'מעדנים לשולחן שבת - דבר תורה קצר מאת חיים קופל' של קבוצות Google.
כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל [log in to unmask].
כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/kopelMaadanim/CAO8hGxPE9C2DR3s%3D675jz55qp2Vtt7VL_FORMbxNF_Z6B8Uikg%40mail.gmail.com.


Access the BEITKNESSET Home Page and Archives

Unsubscribe from the BEITKNESSET List

Powered by LISTSERV