צביקה ארנברג

התחל הודעה מועברת:

מאת: חיים קופל <[log in to unmask]>
תאריך: 1 במרץ 2023 בשעה 10:04:31 GMT‎+2‎
אל: [log in to unmask], חיים קופל <[log in to unmask]>
נושא: מעדנים לשלחן שבת 223 פרשת תצוה תשפ"ג דבר תורה מחיים קופל
השב לכתובת: [log in to unmask]



יום רביע לפרשת תצוה תשפ"ג

מעדנים לשולחן שבת                                                                                             ד"ת מספר 223

"חכם לב"

 

1)   בתחילת הפרשה יש את הציווי על עשיית בגדי אהרן הכהן: "ואתה תדבר אל כל חכמי לב אשר מְלֵאתִיו רוח חכמה ועשו את בגדי אהרן לקדשו לכהנו לי" (כ"ח-ג).

אילו היו שואלים אותנו, את מי לבחור על מנת שיכין את בגדי אהרן הכהן, היינו משיבים, לבחור חייט מומחה, שיש לו ידע וניסיון בתפירת בגדים מהסוג שמיועד  לאהרן הכהן. אולם, למרבה הפלא אין דרישה מהמופקדים על המלאכה שיהיו עם כישורי חייטות, אלא דווקא "חכמת לב". וכך נאמר בהמשך "וכל חכם לב בכם יבאו ויעשו את כל אשר צוה ה'" (ל"ה-י).

2) יש להבין  מושג זה, הרי בלב אין ידיעה ואין חכמה אלא רק רגשות. החכמה נמצאת בראש, בשכל?

3) ועוד תמוה, הרי הגמרא אומרת : אמר רבי יוחנן,  אין הקב"ה נותן חכמה אלא למי שיש בו חכמה שנאמר:" יְהִיב חָכְמְתָא לְחַכִּימִין" (נותן חכמה לחכמים : דניאל פרק ב-א) (ברכות נ"ה-א). והרי הגיוני יותר לתת חכמה לטיפשים שהם זקוקים לה, ולא לחכמים שלהם יש כבר חכמה ואינם זקוקים לה? ובכלל עלינו להבין כיצד מקבל החכם את חוכמתו הראשונה?

4) ספר "מקדש הלוי" (לרב יוסף צבי דינר זצ"ל, היה ראב"ד בלונדון) שואל את השאלה  ועונה, שלהכנת בגדי הכהן גדול, לא זו בלבד שלא נדרשו כישורי חייטות, או כישורים מקצועיים אחרים, אלא שכישורים מעין אלה עלולים להיות לרועץ! שהרי על בגדי הכהן גדול צריכה לחולקדושה. סוד עשיית החושן והאפוד הוא, שהם נעשו בדיוק על פי ציווי הקב"ה ובכך הם קבלו את סגולתם המיוחדת. אילו הבגדים היו נעשים באומנות מקצועית, יתכן שהיו יפים יותר, אולם מאידך היה חסר בהם הדיוקוההצמדות המוחלטת להוראות של הקב"ה, והם לא היו ראויים למקדש, ושכינה לא הייתה שורה עליהם.

5) מעתה, אם היו מפקידים את העבודה בידי חייט אומן בעל ידע וניסיון מוקדם בתחום, סביר להניח שהיה מערב בעשיית  המלאכה גם את ידיעותיו המקצועיות, בכדי שיהיו מה שיותר יפים, אבל לא בהכרח כמו שציווה ה' והיה מחטיא את המטרה. חייט רגיל מתעניין איך לתפור, ואילו "חכם לב" מתעניין למה לתפור?  לשם ה'.

6) לפיכך הורה הקב"ה למסור את העבודה דווקא בידיהם של "חכמי לב" אשר אינם פועלים אלא מכוח רוח החכמה שנתן ה' בליבם. אצל אנשים אלה ודאי השיקול היחידי העומד לנגד עיניהם הוא לבצע בדיוק מה שציווה ה' ואף לא מעבר לכך. גם אם יחשבו  שזה ישפר את יופי הבגד. בגדים אלה אכן יזכו לקדושה מאת ה'.

7) עכשיו הכל מובן. הקב"ה ציווה לבחור "חכם לב" שיש לו את המידה הטרומית שהוא מסוגל לבטל את "דעתו המקצועית" ולעשות בדיוק לפי ציווי ה' וחוכמה זו נמצאת בלב.לאחד כזה, יש גם "כלי קיבול" ראוי לכך, לכן הוא גם יקבל  מהקב"ה  חוכמה ומקצועיות בנוסף.

8) נוכל אולי להעמיק בדבריו ולהוסיף: הבסיס לחכמה הוא בדברי דוד המלך " ראשית חכמה יראת ה' שכל טוב לכל עושיהם" (תהילים קי"א-י). יראת ה' היא הבסיס לחכמה ולא מנת המשכל.

9) נסביר: בכדי לקלוט נכון אינפורמציה, או כל הוראות ביצוע, האדם הקולט צריך להיות אובייקטיבי, ללא נגיעות אישיות וזה יתכן רק באדם ירא שמים, הרגיל לבצע את ציווי ה' בדיוק, מבלי להוסיף, או לגרוע,משיקולים אישיים, או הרגל. לאדם כזה הקב"ה מוסיף חכמה: משכל, דעת וכלים שיוכל לבצע בדיוק את מה שמנחים אותו.

 

10) תשובות מפרשת תרומה

א) דומם ההולך לישון? תשובה: " וְלֹא יָלִין חֵלֶב חַגִּי עַד בֹּקֶר" (כ"ג-י"ח)

ב) בציווי הארון יש את כל אותיות א-ב, חוץ מאות אחת (כ"ה..י-ט"ז). מהי האות? ומה הסיבה לחסרונה? תשובה: האות היא "ג". לומר שלא ילמד תורה בכדי לקבל גְּמוּל, אלא ילמד לשמה. (אומנם יש גְּמוּל בעוה"ב). (ראה גם בשפתי חכמים במקום).

11) שאלות מפרשת השבוע

א) בפרשתנו, ישנם בפסוק אחד שני מקרים שאות שמסיימת מילה, פותחת במילה הבאה אחריה? מהוא הפסוק, ומהי האות?

ב) איזה כלי מכלי המשכן, היה עובר שינוי במרכיביו בכל חניה?

 

שבת שלום

מחיים ק.

מעדנים 223 פרשת תצוה תשפ"ג

 

תגובות/הערות/הארות/ או בקשת הצטרפות ניתן לשלוח לחיים קופל בדוא"ל  [log in to unmask]

--
לתגובות:
[log in to unmask]
---
‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'מעדנים לשולחן שבת - דבר תורה קצר מאת חיים קופל' של קבוצות Google.
כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל [log in to unmask].
כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/kopelMaadanim/CAO8hGxPFZZ_KXj7NZVye%3DJEyF1deZOn_Ee_RSm4PWJbx7G3OWg%40mail.gmail.com.


Access the BEITKNESSET Home Page and Archives

Unsubscribe from the BEITKNESSET List

Powered by LISTSERV