צביקה ארנברג

התחל הודעה מועברת:

מאת: חיים קופל <[log in to unmask]>
תאריך: 8 במרץ 2023 בשעה 11:01:40 GMT‎+2‎
אל: [log in to unmask], חיים קופל <[log in to unmask]>
נושא: מעדנים לשולחן שבת 224 פרשת כי תשא תשפ"ג דבר תורה מחיים קופל
השב לכתובת: [log in to unmask]



יום רביע לפרשת כי תשא תשפ"ג

מעדנים לשולחן שבת                                                                                                       ד"ת מספר 224

למה לא למעלה

 

1)   כשמשה ירד מהר סיני וראה את העגל, מיד שבר את הלוחות. "ויהי כאשר קרב אל המחנה וַיַּרְא אֶת הָעֵגֶל וּמְחֹלֹת וַיִּחַר אַף מֹשֶׁה וַיַּשְׁלֵךְ מִיָּדוֹ אֶת הַלֻּחֹת וַיְשַׁבֵּר אֹתָם " (ל"ב-י"ט). השאלה: למה חיכה משה עד שירד מן ההר וראה את העגל, הרי כבר בהר אמר לו הקב"ה " לֶךְ רֵד כִּי שִׁחֵת עַמְּךָ..סרו מהר מן הדרך..עשו להם עגל מסכה..ויאמרו: אלה א-להיך יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם" (ל"ב..ז-ח).  א"כ, היה על משה, עוד בהר, להחזיר מיד את הלוחות לנותן,  לקב"ה.

2)   לצורך התרוץ, נקדים משנה בפרקי אבות, שבה נאמר: בן עזאי אומר: הוי רץ למצווה קלה ובורח מן העבירה שמצווה גוררת מצווה ועבירה גוררת עבירה (פרק ד' משנה ב'). מדברי בן עזאי משתמע, שהסיבה שעלינו לברוח מן העבירה היא משום שעבירה גוררת עבירה, וכן לרוץ למצווה, כי מצווה גוררת מצווה.

3)   השאלה מדוע זקוק בן עזאי לטעם זה?  הרי אסור לעשות עבירה,  כי נצטווינו על כך. וכן עלינו לקיים מצוות כי צווינו על כך, גם אם היא לא תגרור אותנו למצווה נוספת, וכנ"ל לגבי עבירה, אסור לנו לבצעה, גם אם היא לא תגרור אותנו  לבצע עבירה נוספת.

4)   יתירה מזאת, אם נסביר את דברי בן עזאי כפשוטם, הרי ברגע שקיים אדם מצווה אחת, שוב הוא "מתחבר" לשרשרת מצוות, אחת גוררת את השנייה וכך הלאה ולכאורה, לעולם לא יחטא?! וההיפך ח"ו בעבירות?!.

5)   נראה שבן עזאי בא לחדש לנו, שלא כל מצווה גוררת מצווה, ולא כל עבירה גוררת עבירה. רק מצווה שעושים אותה בשמחה ובהתלהבות מתוך רצון והכרה פנימית, יש בה "איכות גבוהה", ובכוחה לגרור את האדם לקיום מצווה נוספת. וההיפך בעבירה. עבירה שנעשית באקראי, ללא מחשבה , או מתוך עצבות, אינה עוצמתית ואינה גוררת עבירה נוספת. רק עבירה שנעשית מתוך מחשבה, הכרה והתפעלות, עבירה שרצים בכדי לעשותה, היא הגוררת עבירה נוספת.

6)   לכן מדייק בן עזאי בלשונו ואומר :"הוי רץ למצווה" בהתלהבות, אל תמתין להזדמנות אחרת, ע"י כך, גם אם היא מצווה קלה, היא תגרור אחריה מצווה נוספת. ורק עבירה שנעשית במודע ובריצה לקראתה תגרור לעבירה.

7)   משה רבנו שקיבל את המידע על מעשה העגל עוד במרום, לא החזיר את הלוחות לקב"ה. הוא רצה לרדת ולבדוק אם חטאו מתוך צער וטעות, ואזי העבירה לא תגרור עבירה נוספת. אבל כשירד וראה את השמחה והריקודים בביצוע העבירה, הבין שעבירה זאת תגרום להם לעבירות נוספות, הם יכנסו לשרשרת עבירות ואינם ראויים לתורה. לכן שבר את הלוחות.(בשם רב שלמה גוטפלד).

 

8)   תשובות מפרשת תצוה

א) פסוק אחד בפרשתנו שבו ישנם שני מקרים שאות שמסיימת מילה, פותחת במילה הבאה אחריה?

תשובה: "ונתת אל חשן...והיו על לב אהרן...בני ישראל על לבו לפני ה' תמיד" (כ"ח-ל). (וישנן תשובות נוספות)

ב) כלי מכלי המשכן שעבר שינוי במרכיביו בכל חניה? תשובה: מזבח הנחשת(העולה). למזבח הנחשת לא היה גג, ובכל חניה מלאו את חללו בעפר המקום, במקום העפר הקודם (רש"י ל-ג).

9)   שאלות מפרשת השבוע

א) מקור אפשרי  לביטוי :עקשן כמו פר?

ב) כיצד הציל פרעה את בני ישראל מכלייה? (רמז: ההצלה הייתה פאסיבית, אף מבלי שהתכוון לכך וקשור גם לנאמר בפרשת בא).

 

שבת שלום

מחיים ק.

 

מעדנים 224 פרשת כי תשא תשפ"ג

 

תגובות/הערות/הארות/ וכן בקשת הצטרפות ניתן לשלוח לחיים קופל בדוא"ל  [log in to unmask]

 

 

 

 

 

 

--
לתגובות:
[log in to unmask]
---
‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'מעדנים לשולחן שבת - דבר תורה קצר מאת חיים קופל' של קבוצות Google.
כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל [log in to unmask].
כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/kopelMaadanim/CAO8hGxNKkkWvRydXGO2GLKpvBA%3DeJe72HjbnUS0oYDSaSdrFSQ%40mail.gmail.com.


Access the BEITKNESSET Home Page and Archives

Unsubscribe from the BEITKNESSET List

Powered by LISTSERV