צביקה ארנברג

התחל הודעה מועברת:

מאת: חיים קופל <[log in to unmask]>
תאריך: 22 במרץ 2023 בשעה 10:49:05 GMT‎+2‎
אל: [log in to unmask], חיים קופל <[log in to unmask]>
נושא: מעדנים לשולחן שבת 226 פרשת ויקרא תשפ"ג דבר תורה מחיים קופל
השב לכתובת: [log in to unmask]



יום רביעי לפרשת ויקרא תשפ"ג

מעדנים לשולחן שבת                                                                                                       ד"ת מספר 226

אחדות ישראל

 

1)      הפרשה פותחת "אדם כי יקריב מכם קרבן לה' מן הבהמה מן הבקר ומן הצאן תַּקְרִיבוּ אֶת קָרְבַּנְכֶם" (א-ב). לכאורה צריך היה להיות כתוב בסדר הפוך: " אדם מכם כי יקריב"

2)       הסבר חסידי מפרש כך: אם אדם בהביאו את הקורבן, חושב שהוא כאילו מקריב מעצמו והבהמה היא פדיון נפשו, אזי הקורבן רצוי לה'. כמו שאומר הרמב"ן שהסיבה להקרבת הקורבנות היא שהאדם יראה ויפנים שהקרבת הבהמה היא תחת האדם עצמו. אבל: "מן הבהמה, מן הבקר....תקריבו את קָרְבַּנְכֶם". אם אדם חושב שהעיקר הוא נתינת בשר הבהמה, אזי זה " קָרְבַּנְכֶם" ולא קורבן לה'.

3)   הגמרא מפרשת על הפסוק ביחזקאל: "ואתן צאני צאן מרעיתי אדם אתם" (ל"ד-מ"א): אתם קרויין אדם ואין אומות העולם  קרויין אדם (יבמות ס"א.). לימוד זה הביא לשנאה בין עם ישראל ואומות העולם. הם טענו שאנו עם מתנשא ומזלזל בהם, ואף אינו מחשיבם לאדם.

4)   ואומנם,  בשנת 1911(למניינם) נמצא ברוסיה נער מת והעלילו על יהודי בשם מנחם מנדל בֶּיְלִיס(פקיד בבית חרושת ללבנים) שהוא רצח אותו, בכדי להשתמש בדמו לצורך חג הפסח. העמידו אותו לדין. המשפט נמשך מעל 3 שנים  והתובע  עשה מאמצים רבים להרשיעו. בכדי לחזק את  טענתו, ציטט את הפסוק מיחזקאל שהבאנו לעיל, "אדם אתם" ואין אנו נחשבים "לאדם", ולכן  קל לכם לרצוח נער מאתנו!

5)   הסנגור היהודי, עו"ד גרוזנברג, זימן לעדות את רבה הראשי  של מוסקבה, הרב יעקב מזאה שהסביר לבית המשפט את משמעות הפסוק הנ"ל. וְכֹה אָמַר: למילים בעברית יש צורת יחיד וצורת רבים, כמו: איש ביחיד ואנשים ברבים. גבר ביחיד וגברים ברבים. אבל למילה "אדם" אין צורת רבים נפרדת, אין מילה "אדמים" והמילה אדם מייצגת כבר גם את הכלל. משמעות הדבר שכל ישראל בכל מקום  בעולם, נחשבים כגוש אחד, כגוף אחד. ואומנם אם יהודי סובל במוסקבה זה איכפת גם ליהודי היושב בארה"ב. תופעה זאת לא קיימת אצל שאר העמים, ואם איגור במוסקבה סובל זה לא מעניין את סרגיי, שנמצא בצרפת. זה ההסבר בפסוק הנ"ל ולא חלילה שאנו מזלזלים בכם. בסופו של המשפט, זֻכָּה בֶּיְלִיס, לאחר שישב בכלא כשלוש שנים.

6)   אחדות ישראל בעולם, אינה רק תופעה, זה גם מחייב. הגמרא אומרת: כָּל יִשְׂרָאֵל עֲרֵבִים זֶה בָּזֶה (שבועות ל"ט.).

ישנה ערבות הדדית, ואם פלוני חטא, זה מחייב את כלל ישראל. וכשבני ישראל נצטוו שלא לקחת שלל במלחמת יריחו וְעָכָן, בֶּן כַּרְמִי, בֶּן זַבְדִּי, בֶּן זֶרַח (אדם מאד מוגדר) לקח שלל. ה' אומר ליהושע "חטא ישראל...וגם לקחו מן החרם וְגַם גָּנְבוּ וְגַם כִּחֲשׁוּ וְגַם שָׂמוּ בִכְלֵיהֶם" (יהושע ז-י"א) כל מכלול העבירות שביצע אדם אחד, נזקפו לכלל ישראל.

מעתה, נוכל ליישב את שאלתנו הראשונה: כשאדם  מישראל מקריב קורבן -זה מכם. הוא מייצג את כולנו, כלל ישראל. שהרי המילה "אדם" כוללת את כולם. ממילא הלשון "אדם כי יקריב מכם" מדויקת.

 

7)   תשובות לפרשת ויקהל  פקודי

א) בפרשה: דבר מופשט שאי אפשר לראותו, וניתן להעבירו ממקום למקום?תשובה:"קול". "ויעבירו קול במחנה" (ל"ו-ו).

ב) ארבע משמעויות למילה מסך? תשובה: 1) מחיצה-" וְאֶת פָּרֹכֶת הַמָּסָךְ" רש"י: פרוכת המחיצה     (ל"ה-י"ב)

2) "וילון"-"ואת מסך הפתח". רש"י: וילון    (ל"ה-ט"ו)  3) כיסוי-"ותפרוש את המסך על פני הבאר" (שמואל ב' י"ז-י"ט).

4) שימש להפרדה בין חצר המשכן לאהל מועד. 5) מרקע-מסך מחשב.

8)   שאלות מפרשת השבוע

א) מנה שני מקרים שבהם מוזכרים שני אחים בפסוק אחד בפרשה?

ב) איזה בעל חיים נכתב בפרשתנו בצורות שונות אך באותן שלוש אותיות?

 

שבת שלום

מחיים ק.

מעדנים 226 פרשת ויקרא תשפ"ג

 

תגובות/הערות/הארות/ וכן בקשת הצטרפות ניתן לשלוח לחיים קופל בדוא"ל [log in to unmask]

--
לתגובות:
[log in to unmask]
---
‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'מעדנים לשולחן שבת - דבר תורה קצר מאת חיים קופל' של קבוצות Google.
כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל [log in to unmask].
כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/kopelMaadanim/CAO8hGxMvBxMmLDxTrAbSzBrL0%2BCQwXyzscQpwvvX7gn8%3DkKH_A%40mail.gmail.com.


Access the BEITKNESSET Home Page and Archives

Unsubscribe from the BEITKNESSET List

Powered by LISTSERV