צביקה ארנברג

התחל הודעה מועברת:

מאת: חיים קופל <[log in to unmask]>
תאריך: 24 באפריל 2023 בשעה 8:09:47 GMT‎+3‎
אל: [log in to unmask], חיים קופל <[log in to unmask]>
נושא: מעדנים 231א יום העצמאות תשפ"ג מחיים קופל
השב לכתובת: [log in to unmask]



יום שני ג אייר תשפ"ג

מעדנים ליום העצמאות                                                                                                 ד"ת מספר 231א

"המדינה שלי"

 

1)  על הפסוק "בראשית ברא א-להים את השמים ואת הארץ" מביא רש"י את רבי יצחק שאומר: "כל הארץ של הקב"ה הוא בראה ונתנה לנו". ואנו, אחרי אלפיים שנות גלות חזרנו בחסדי ה' לארץ ישראל והקמנו מדינה ריבונית עצמאית. מדינה "שלנו", בארץ "שלנו" לעם "שלנו". בטרם בואנו לחוג את חג העצמאות, נָדוּן לעומק במושג "שלנו" שהזכרנו.

2)  למילה "שלי", ישנן שתי משמעויות בעברית. האחת מבטאת בעלות, קנין. והשנייה, מבטאת זיקה עמוקה וקשר רגשי.  כשאני מתייחס למכונית "שלי", כוונתי לומר, שהמכונית שייכת לי, מתוקף העובדה שקניתי אותה בכסף, ואני יכול לעשות בה כרצוני, כולל למכור אותה לאחר.

3)  אבל, כאשר אני מתייחס "לאמא שלי", אין כוונתי לומר שאמי שייכת לי, אלא,  לבטא את הקרבה והזיקה בינינו. היותה "אמא שלי", אינה מקנה לי זכויות בה, אדרבא, היא מטילה עלי חובות כלפיה, ובכללם, לכבדה ולאהוב אותה.

4)  הבדל נוסף בין שתי המשמעויות השונות של המילה "שלי",  קשור לשאלת הַבִּלְעָדִיּוּת. כל עוד המכונית שייכת רק לי, אני יכול לעשות בה כל דבר, אך אם הרכב יהיה שייך גם לאדם נוסף, אצטרך לבקש את אישורו לשימוש ברכב.

אך בעוד נוכחות הזולת פוגעת "בשלי" במובן הבעלות, אין היא פוגעת כלל "בשלי" במובן הזיקה והקירבה. גם אם יש לי כמה אחים ואחיות מאותה האם, אין הם פוגעים או מצמצמים את היותה "אמא שלי".

5) הבדל נוסף בין "שלי" בבעלות רכב, לבין שלי בהתייחס לאמי, קשור בהערכה וביקורת. ניתן לומר "אמא שלי היא נהדרת", וגם "המכונית שלי היא נהדרת". אך יש הבדל עצום ביניהם. המכונית שייכת לי רק בגלל שהיא "נהדרת" ומתאימה לשימושי. ברגע שתחדל להתאים לי, אמכור אותה, והיא תחדל להיות "שלי". אבל כשאני אומר "אמא שלי נהדרת", כוונתי לומר, שהיא נהדרת כי היא שלי, זו אהבה שאינה תלויה בדבר, והיא תמשיך להיות "שלי" בכל מצב.

6) בבואנו לחגוג את יום העצמאות "שלנו", בארץ "שלנו", עלינו לברר לאיזו מִמַּשְׁמָעוּיוֹת המילה "שלי" אנחנו מתכוונים? נראה לנו, כמובן מאליו שהזיקה למדינה צריכה להדמות לאהבת האם, ולא חלילה, לבעלות על המכונית. המדינה היא "שלנו", אך אין לנו בה זכויות קנין, אלא אחריות עמוקה, אהבה, וחיבור אינסופי ללא תנאי.

7)  לעומת זאת, אלו המבקשים לעזוב את הארץ, משקולים חומריים למיניהם, מתייחסים למדינה כאל מכונית, אותה ניתן להחליף אם אינה ממלאת את ציפיותיהם. בעוד שהבן הנאמן מקבל את אמו בכל תקופה וללא תנאי.

8) נראה בכל זאת, שיש להבחין בין "הארץ שלנו" ובין "המדינה שלנו". הארץ היא מקניינו של הקב"ה, כמו שנאמר "והארץ לא תמכר לצמיתת כי לי הארץ כי גרים ותושבים אתם עמדי"(ויקרא כ"ה-כ"ג). לכן הבעלות עליה מוגבלת. אבל את הקמת מדינתנו, אנו רואים כנס וכיד ה' שהייתה בעזרנו. לכן, עלינו לחוש את "המדינה שלי" "כאמא שלי" או ("כבן שלי").

9) בבואנו לומר "הלל" ביום העצמאות עלינו לחשוב ולהכיר שהמדינה "שלנו" כמו "אם" ולא כמו "מכונית". (מבוסס על מאמר של הרב אלעאי עופרן רב קבוצת יבנה)

 

10) שאלות ליום העצמאות

א) שם מבצע העלאת יהודי מרוקו?

מצא ישובים בארץ שהם ההפך מהשמות הבאים:

ב) רגל המן

ג)  עמק התלמיד

ד) כניסה תחתית

ה) בן יבשה

חג עצמאות שמח

מחיים קופל

מעדנים 231איום עצמאות תשפ"ג

 

תגובות/הערות/הארות כולל בקשת הצטרפות ניתן לשלוח לחיים קופל  [log in to unmask]

 

 

 

 

--
לתגובות:
[log in to unmask]
---
‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'מעדנים לשולחן שבת - דבר תורה קצר מאת חיים קופל' של קבוצות Google.
כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל [log in to unmask].
כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/kopelMaadanim/CAO8hGxPBJkxDjmvUi0H%2BF7kPVzUBu6VOst%3D374hN-dA%2BVB85qQ%40mail.gmail.com.


Access the BEITKNESSET Home Page and Archives

Unsubscribe from the BEITKNESSET List

Powered by LISTSERV