צביקה ארנברג

התחל הודעה מועברת:

מאת: חיים קופל <[log in to unmask]>
תאריך: 24 באפריל 2023 בשעה 8:05:39 GMT‎+3‎
אל: [log in to unmask], חיים קופל <[log in to unmask]>
נושא: מעדנים 231א יום העצמאות תשפ"ג דבר תורה מחיים קופל
השב לכתובת: [log in to unmask]



יום רביעי לפרשת אחרי מות קדושים תשפ"ג

מעדנים לשולחן שבת                                                                                                       ד"ת מספר 231

קדושה אני מבקש

 

1)   פרשתנו פותחת בציווי "קדשים תהיו כי קדוש אני ה' א-להיכם" (י"ט-ב). נשאלת השאלה, מדוע התורה מצמידה לציווי את הביטוי :"כי קדוש אני ה' א-להיכם"? וכי לא מספיק לומר לנו להיות קדושים? מה משמעות לאמירה "כי קדוש אני.." וכי אנו יכולים להדמות לקב"ה? ובכלל ישנם עוד ציוויים בתורה שאנו מצווים בהם, והם עומדים בזכות עצמם, ולא מוצמד אליהם הביטוי "כי קדוש אני.."

2)   נראה שהביטוי "כי קדוש " אינו סיבה, אלא הסבר. אם תשאל איך אוכל להצליח להגיע לדרגת קדושה, נוכח הקשיים והפיתויים הסביבתיים. התשובה היא "כי קדוש אני ה' א-להיכם". קדושתך יונקת מקדושתי. כשאדם מקיים מצוה, הוא כאילו  נקשר,  ומתחבר בחוט וירטואלי מהקב"ה לקדושתו. ורצף קיום המצוות מאפשר לו לשמור על דרגת קדושתו הראשונה, ולא להיות מושפע משינויי זמן וסביבה.

3)   רב דָּוִד מֹשֶׁה מִטְּשׁוֹרְטְקוֹב, זצ"ל מציין שבתחילת פרשתנו, ישנם שלשה ציוויים שהתורה מצווה אותנו ולכולם סיומת זהה: "אני ה'  א-להיכם".

א)   "קדושים תהיו כי קדוש אני ה' א-להיכם" (י"ט-ב).

ב)   "איש אמו ואביו תיראו ואת שבתתי תשמרו, אני ה' א-להיכם" (י"ט-ג).

ג)   "אל תפנו אל האלילם..אני ה' א-להיכם" (י"ט-ד).

4)   והסביר, שישנם כמה דרגות לקשר שלנו עם הקב"ה. ישנם צדיקים, אנשי מעלה, שרק כששומעים את הציווי "קדושים תהיו" כבר מבינים ויודעים כיצד להתנהג.

5)   אבל ישנם אנשים, שהתרחקו מהקדושה, והביטוי "קדושים תהיו" כבר לא אומר להם מאומה. הם אינם יודעים כיצד עליהם לנהוג, בכדי לקיים את דרישת התורה. להם נאמר "איש אמו ואביו תיראו" :הביטו על אבותיכם כיצד הם התנהגו, ולימדו מהם. ולפחות "את שבתתי תשמרו", כך תתחברו לקב"ה.

6)   אבל ישנם אנשים, שאף אצל הוריהם לא ראו קדושה, ואף לא שמירת שבת. אותם מצווה התורה, לפחות שמרו על עצמיכם לבל תידרדרו יותר :וא-להי מסכה לא תעשו לכם, אני ה' א-להיכם"

7)   הרב ד.צ.הופמן ז"ל, מֵסֵב את תשומת לבנו לעובדה שבכל ספר ויקרא המילה "קדוש", כשהיא מוסבת אל ה', כתובה מלא (עם אות "ו"). ואילו כשהיא משמשת כתואר לבן אדם, היא כתובה תמיד "קָדֹשׁ" (חסר אות "ו").

8)   נראה שאין כאן מקריות, אלא לומר לנו שרק ה' הוא הקדוש "המלא", המוחלט ובו כל המידות המוסריות הנעלות, ואילו בן אדם,  יכול להשיג את הקדושה רק באופן חלקי.

9)   לכן בכדי להיות קדושים מצווה אותנו ה': ושמרתם בדיוק את החוקים האלו, כי בכך תתקדשו ותהיו דומים לי. שהרי אני המחוקק, הקדוש המוחלט. לכן החוקים שאני נותן לכם מוכרחים להביא אתכם לידי קדושה.

 

 

10) תשובות מפרשת תזריע מצורע

א)   איך מכונה בפרשה בור או חבורה? תשובה: " פְּחֶתֶת " (י"ג- נ"ה). "דעת מקרא": לשון חֶסְרוֹן גומה שנוצרה מחמת עיכול ע"י הצרעת.

ב)   בין כל האותיות מילה שבתוכה מכה כפולה וצבעונית. מהי המילה? תשובה: "אדמדמת" (י"ג-מ"ג) רמז למכת "דם" שמופיע במילה פעמיים. צִבְעוֹנִית היא המילה "אֲדַמְדֶּמֶת".

11) שאלות מפרשת אחרי מות קדושים

א)   איזה איסור נאמר בנפרד על חי, צומח, ודומם?

ב)   ידועה האימרה: פריעת בעל חוב מצוה (כתובות פ"ו.). מנין למדים זאת מפרשת קדושים?

 

שבת שלום

מחיים ק.

 

מעדנים 231 פרשת אחרי מות קדושים תשפ"ג

 

תגובות/הערות/הארות ובקשת הצטרפות, ניתן לשלוח לחיים קופל בדוא"ל  [log in to unmask]

--
לתגובות:
[log in to unmask]
---
‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'מעדנים לשולחן שבת - דבר תורה קצר מאת חיים קופל' של קבוצות Google.
כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל [log in to unmask].
כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/kopelMaadanim/CAO8hGxOmdut8%2BgotNHb4zXkdCGAj-qj2SA-PVjt2%2BqeZxhNTfQ%40mail.gmail.com.


Access the BEITKNESSET Home Page and Archives

Unsubscribe from the BEITKNESSET List

Powered by LISTSERV