---------- Forwarded message ---------
From: חיים קופל <[log in to unmask]>
Date: Tue, May 23, 2023 at 1:25 PM
‪Subject: מעדנים 235 שבועות תשפ"ג מחיים קופל‬
‪To: <[log in to unmask]>, חיים קופל <[log in to unmask]>‬


יום שלישי ג' סיון תשפ"ג

מעדנים לשבועות                                                                                                  ד"ת מספר 235

אהבת תורה

 

1) השבוע נחגוג את חג השבועות, חג מתן תורה. כולנו ודאי נתפלל שנזכה לקבל, לדעת  ולקיים מה שיותר מהתורה. אבל אם נשים לב לבקשותינו בתפילה, נראה שהן שונות בתוכן שלהן.

2) בברכת החדש אנו מבקשים: "חיים שתהא בנו אהבת תורה ויראת שמים" אנו לא מבקשים שקידה בתורה, ואף לא ידיעת התורה, אלא אהבת תורה!

3) בברכות התורה, אותן אנו אומרים בכל בוקר,  אנו פותחים: "ברוך אתה ,, אשר קדשנו במצותיו וצונו לעסק בדברי תורה, והערב נא ה' א-להינו את דברי תורתך בפינו ובפיות עמך בית ישראל ". שוב אין אנו מבקשים את ידיעת התורה , אלא שנעסוק בתורה ושהיא תהיה עריבה לנו.

4) נראה שהמפתח להצלחה בלימוד התורה, ובידיעת התורה הוא, שהתורה תהיה עריבה ומתוקה לנו, ועל ידי כך גם נאהב אותה.

5) בברכת הלבנה (קידוש לבנה) שאנו מברכים כל חדש אנו אומרים: "ברוך אתה ..אשר במאמרו ברא שחקים.. חֹק וּזְמַן נָתַן לָהֶם שֶׁלֹּא יְשַׁנּוּ אֶת תַּפְקִידָם, שמחים וששים לעשות רצון קונם", זה שהלבנה אֵינָהּ מְשַׁנָּה מִתִּפְקוּדָהּ , אנו רואים, אבל מניין לנו שהיא ששה ושמחה לעשות את תפקידה, כבר אלפי שנים?

6) שמעתי מהרב שלמה לוינשטיין שליט"א , שאדם, או כל גוף אחר, לא יכול להתמיד בעבודתו, אלא אם כן הוא יהיה שמח לעשותה. אם אינו נהנה מהעשייה, הוא לא יתמיד בה, תמיד הוא ימצא תרוץ להתחמק מלבצע. ואם אנו רואים שהלבנה, ושאר גרמי השמים, מַתְמִידִים בְּתִפְקוּדָם, כבר אלפי שנים, סימן מובהק שהם "ששים ושמחים" לעשותו.

7) כך גם בלימוד התורה, אנו מבקשים מהקב"ה שהתורה תהיה עריבה לנו, ועי"כ נוכל להתמיד בה וּלְלַמְדָּה לאורך ימים ושנים. זו גם ערובה שבנינו וצאצאינו שיראו אותנו שמחים בלימוד התורה ימשיכו אף הם את המסורת של לימוד התורה ושמירת המצוות. וכלל ידוע בחיים שככל שמשקיעים יותר בדבר, כך אוהבים אותו יותר.

8) נראה שהטיב להסביר זאת רב מאיר שמחה הכהן מדווינסק זצ"ל (מח"ס משך חכמה ואור שמח).פעם למדו יחד רב מאיר שמחה  ודודו רב יחזקאל חפץ. הם הגיעו לסוגיה קשה שלא הצליחו לפתור. רב מאיר שמחה הציע שיתפללו לה' שיזכה אותם "באהבת תורה". רב יחזקאל הופתע והציע להתפלל שה' יאיר עיניהם בתורה. ואז הסביר לו רב מאיר שמחה את כוונתו בעזרת משל.

לעיתים תינוק בוכה אצל המטפלת, היא מנסה להרגיע אותו באמצעים שונים אך לא מצליחה, גם לא השכנים שבאים לעזור למשמע הבכי.  עד שבאה אם הילד, נוטלת אותו בזרועותיה, ובאחת מרגיעה אותו.

9) הסיבה להצלחתה נעוצה באהבת האם אשר בליבה. אהבת האם לילדה היא כה מיוחדת ועמוקה עד שהיא כביכול הופכת "לגוף אחד" עם ילדה. לכן היא חשה ומרגישה היכן בדיוק כואב לילד ומיד מטפלת בסיבת הבכי ומצליחה.

10) כן הדבר בלימוד תורה, הסביר רב מאיר שמחה אם באמת נאהב את התורה ללא גבול, כי אז התורה תהיה חלק מאתנו ואז נוכל לפענח את כל הקשיים שבסוגיה.

לכן אנו מתפללים ומבקשים מהקב"ה שייתן בנו "אהבת התורה", זה המפתח העיקרי להבנת התורה.

 

 

11) שאלות לשבועות

א)   במעמד הר סיני "וכל העם רואים את הקולות". מדוע הוצרכו לראות את הקולות ולא הסתפקו בשמיעתם?

ב)   "ושלף איש נעלו" (רות ד-ז) מדוע נעשתה הפעולה? והאם באמת שלפו את הנעל?

 

חג שמח

מחיים ק.

מעדנים 235 שבועות תשפ"ג

 

תגובות/הערות/הארות/ כולל בקשת הצטרפות ניתן לשלוח לחיים קופל דוא"ל [log in to unmask]

 

--
לתגובות:
[log in to unmask]
---
‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'מעדנים לשולחן שבת - דבר תורה קצר מאת חיים קופל' של קבוצות Google.
כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל [log in to unmask].
כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/kopelMaadanim/CAO8hGxPnRsVVAbuFMP8zJ6bDE4wWqPU3XwkvYVFFUJjEfLd0Ww%40mail.gmail.com.


--
*Tsvika Ehrenberg*


Access the BEITKNESSET Home Page and Archives

Unsubscribe from the BEITKNESSET List

Powered by LISTSERV