צביקה ארנברג

התחל הודעה מועברת:

מאת: חיים קופל <[log in to unmask]>
תאריך: 7 ביוני 2023 בשעה 10:47:35 GMT‎+3‎
אל: [log in to unmask], חיים קופל <[log in to unmask]>
נושא: מעדנים לשולחן שבת 238 פרשת שלח תשפ"ג מחיים קופל
השב לכתובת: [log in to unmask]



יום רביעי לפרשת שלח תשפ"ג

מעדנים לשולחן שבת                                                                                             ד"ת מספר 238

פשע ועוון שא נא

 

1)    פרשתנו עוסקת, בין היתר, בחוטא בשגגה:" ואם נפש אחת תחטא בשגגה והקריבה עז בת שנתה לחטאת" (ט"ו-כ"ז). אנו רגילים לדרג את העבירות מהקל אל הכבד כדלקמן:

"חטא": עבירה שנעשתה בשוגג.

"עוון": עבירה שנעשתה בכוונה תחילה.

"פשע": עבירה שנעשתה מתוך כוונה למרוד ולהכעיס.

2)       לפי זה, מובנים דברי חכמים האומרים, שנוסח הווידוי של הכהן הגדול ביוכ"פ הוא: חטאתי, עוויתי, פשעתי. מהקל אל הכבד. תחילה מתוודה הכהן על שגגות (חטאתי), לאחר מכן על זדונות (עוויתי) ולבסוף על מרידות (פשעתי). אך דברי רבי מאיר,  שאומר שנוסח הווידוי הוא: "עוויתי, פשעתי, חטאתי", טעון הסבר, שהרי אין רצף הגיוני בין סוגי העבירה. לכאורה "חטאתי" צריך להופיע ראשון, כי הוא הקל ביותר? (יומא ל"ו: ).

3)      נראה, שגם רבי מאיר סבור, שעל הכהן להתוודות מהקל אל הכבד, אך הוא חולק על חכמים וסבור שהעבירות בשוגג הן עבירות בעיתיות, ומטרידות יותר, במובן מסוים. שהרי עבירות הנעשות במזיד, או אף מתוך כוונה למרוד ולהכעיס, נעשות במודע. האדם עֵר למעשיו וזוכר אותם. לא כן בעבירה שבוצעה בשוגג, היא נעשית בלי משים, בלי תכנון, ובלא תודעה. פעמים רבות החוטא אף אינו יודע שחטא. הוא אינו חש עצמו חוטא, וממילא אין לו סיבה לחזור בתשובה. מה שאין כן בחוטא במזיד, הוא מודע למעשיו, ויש סיכוי שישנה דעתו ויחזור בתשובה.

4)   רבים טועים לחשוב, כי היפוכה של האהבה היא השנאה, אך לא היא. היפוכה של האהבה היא האדישות. הָרֶגֶשׁ הָעַז, גם בהיותו רגש שלילי, מבטא חיבור וזיקה עמוקים. העדר רגש הוא סימן  לנתק והפגנת אדישות.

5)   אם ניקח לדוגמא, נער המנסה לְרַצּוֹת את הוריו בכל דבר, ונער המבקש להרגיז את הוריו בכל הזדמנות, הרי שהם בעצם דומים. עבור שניהם, ההורים תופסים מקום חשוב בחייהם, הם מאד "נוכחים" בחייהם, בין על דרך החיוב, ובין על דרך השלילה.

6)   אך הנער האדיש כלפי הוריו, לא מנסה לרצות אותם ולא מנסה להתריס כלפיהם. החיבור שלו להוריו רופף, חלש, והוא לגמרי אדיש לתגובתם.

7)   באופן דומה ניתן לומר, כי הזדון (עוון) והמרד(פשע), מבטאים זיקה עמוקה כלפי הקב"ה. זיקה שבאה לידי ביטוי שלילי, אך עצם קיומה מאפשרת לעבריין לשוב בתשובה. ביום שירצה להתוודות על חטאיו, קל יהיה לו לזכרם, שהרי עשה אותם מתוך מודעות וכוונת מכוון.

8)   לעומת זאת, החוטא בשגגה, כלל לא התכוון לחטוא, והוא מצוי למעשה בנתק בינו לבין הקב"ה, חטאיו נעשו מתוך אדישות "וזרימה". בבואו לחזור בתשובה, יקשה עליו לשחזר מתי חטא, אין לו גם סיבה לחזור בתשובה, כי הוא לא זוכר שחטא בכלל.

9)   לפי הסברנו זה, יש פשר לדברי רבי מאיר להחשיב את העבירות בשוגג כקשות יותר להתמודדות, יותר מהחוטא במזיד, מאחר שקשה יותר לחזור מהן בתשובה. לכן לדעתו הכהן הגדול מִתְוַדֶּה על חטאי שגגה בסוף ויש סדר ורציפות בווידוי  הכהן הגדול (נכתב על פי מאמר של אילעאי עופרן).

 

10)   תשובות מפרשת בהעלותך

א)   מילה בפרשה בת שלוש אותיות, שהאות השנייה בגימטרייה, היא פי שלוש מהאות הראשונה, והאות    השלישית היא פי ארבע מהאות הראשונה? תשובה: המילה היא "כסף" ("חצוצרת כסף"  י-ב) "ס"=60 פי שלוש מ-"כ"=  20 והאות "פ"=80  פי ארבע מהאות הראשונה=20).

ב)  "זכרנו את הדגה ואת האבטיחים" (י"א-ה).היכן בפרשה מוזכר מקום גידול אבטיחים? תשובה: "מקשה", מקום גידול אבטיחים. "וזה מעשה המנורה מקשה זהב"(ח-ד).

11)     שאלות מפרשת השבוע.

א)       מה המשותף בין הפרק הארוך ביותר בתהילים, ובין פרשתנו?

ב)       שרשרת בפרשה?

שבת שלום

מחיים ק.

מעדנים 238 פרשת שלח תשפ"ג

 

תגובות/הערות/הארות/כולל בקשת הצטרפות, ניתן לשלוח לחיים קופל בדוא"ל  [log in to unmask]

 

 

 

 

--
לתגובות:
[log in to unmask]
---
‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'מעדנים לשולחן שבת - דבר תורה קצר מאת חיים קופל' של קבוצות Google.
כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל [log in to unmask].
כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/kopelMaadanim/CAO8hGxPSiPuBPwNR_qeZvmru4t-EMr0-mCr0auRaJ%3DDGAhpBYg%40mail.gmail.com.


Access the BEITKNESSET Home Page and Archives

Unsubscribe from the BEITKNESSET List

Powered by LISTSERV