צביקה ארנברג

התחל הודעה מועברת:

מאת: חיים קופל <[log in to unmask]>
תאריך: 18 באוקטובר 2023 בשעה 10:37:29 GMT‎+3‎
אל: [log in to unmask], חיים קופל <[log in to unmask]>
נושא: מעדנים לשולחן שבת 257 פרשת נח תשפ"ד מחיים קופל
השב לכתובת: [log in to unmask]



יום רביעי לפרשת נח תשפ"ד

מעדנים לשולחן שבת                                                                                                                ד"ת  מספר 257

משמעותה של תיבה טובה

 

1)    פרשתנו מתארת את נח:" נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו " (ו-ט). יש לשאול, מה ראתה התורה לחלוק לנח שבח כבר בראשית הפרשה, מבלי שסיפרה לנו על מעשיו שזיכוהו בתואר של צדיק תואר שלא זכו בו אחרים. לדוגמא:

2)    אברהם אבינו,  שהכיר מיוזמתו את בוראו כבר מגיל שלוש (לפי אחת הדעות), עמד בעשרה ניסיונות קשים ולא זכה בכך. גם לא יצחק בנו, שהיה מוכן להיעקד ולמות על קידוש ה', אף לא יעקב אבינו,  שהקים את שנים עשר השבטים, שהיוו בסיס להקמת עם ישראל.  גם לא משה רבנו, שקיבל את התורה, עבור עם ישראל והוליך אותם במדבר, עד לכניסתם לארץ ישראל.

3)    אין בכל התורה כולה, עוד אדם שזכה לתואר "צדיק" חוץ מנח. היחידי שזכה אומנם לתואר זה היה יוסף , אך בצורה עקיפה בלבד. נאמר עליו בספר עמוס: " עַל מִכְרָם בַּכֶּסֶף צַדִּיק " (ב-ו) וחז"ל מפרשים שהכוונה ליוסף שנמכר למצרים.

4)    מה עוד שעל נח יש טענות, שהוא לא ביקש, ולא התפלל על בני דורו, בכדי למנוע את המבול. לכן  גם המבול נזקף לחובתו, ונקרא "מי נח".

5)    מסביר הרבי מלובביץ: מילים גדולות יוצרות אדם גדול". אם אתה רוצה שאדם יהיה  "גדול", אמור לו את שבחיו,  כמה הוא ראוי לתפקיד, וכמה סומכים עליו. "והנבואה כבר תגשים את עצמה" .

נח היה צריך את החיזוקים האלה. הוא חי בדור של רשעים, שעברו על עבירות חמורות, כולל גזל. העולם היה באנדרלמוסיה, איש לא היה בטוח ברכושו ותמיד חשש שיגזלוהו מידיו.  נח היה צריך "בעולם של הפקרות" (אין סדר ואיש הישר בעיניו יעשה), לשכנע את האנשים, שיש מנהיג לעולם ויש להישמע להנחיותיו, ואם לא- ירד מבול ויטביע את כולם. רוב הסיכויים היו,  שלא ישמעו לו, ועוד יפריעו לו בבניית התיבה. אף חברה לא אוהבת אנשים, יוצאי דופן שעוד מוכיחים אותם על התנהגותם הקלוקלת.

6)    לכן, נח היה צריך לקבל "חיזוקים"  מהקב"ה שהוא אכן ראוי, ומתאים לתפקיד. לשם כך אף ניתן לו התואר

" צדיק תמים" תואר שלא זכו בו אחרים. אבל לא שאחרים היו פחות צדיקים ממנו, אלא שהם לא היו זקוקים לכך, והם יכלו להתמודד עם החברה בה הם חיו. אברהם אבינו הכיר לבד את בוראו, מגיל צעיר, וידע להתמודד עם תרח אביו שעבד עבודה זרה.  הוא אף אירח אנשים בביתו, ובאוירה טובה זו, הצליח לקרבם לבורא.

7)    גם יעקב ידע להתמודד עם עשו אחיו, וכן עם לבן שרימה אותו עשרות פעמים. וכן שאר הצדיקים לאורך הדורות היו "אנשים גדולים" באישיותם שלא נזדקקו למחמאות אלה. אך נח היה זקוק "למילים גבוהות" לחזק אותו, לרומם אותו, כך שיאמין שבכוחו לבצע את המשימה. (מתוך שיחה של הרב שניאור אשכנזי שליט"א).

 

8)    תשובות מפרשת בראשית

א)    מילה בפרשה שבתוכה שלוש אותיות זהות?  תשובה: " וַיּוֹלֶד אֶת מַהֲלַלְאֵל " (ה-י"ב).

ב)    בְּעִבְרִית אֶפְשָׁר גַּם אֶבְרָה.

  מֵאֵזוֹר גַּמְלָא בִּנְסִיעָה קְצָרָה?

תשובה: "כנף".  " וְאֵת כָּל עוֹף כָּנָף (אברה) לְמִינֵהוּ" (א-כ"א). 

                     המושב "כנף" ליד גמלא.

9)    שאלות מפרשת נח

א)    משהו משותף לכל פסוקי הפרשה?

ב)    מִלָּה בַּת שְׁנֵי פְּרוּשִׁים, אֶחָד מֵהֶם בַּפָּרָשָׁה.

  הִכְחִישׁ הַבְטָחָה

  תְּחַפֶּה בִּמְרִיחָה?

שבת שלום

   מחיים ק.

מעדנים 257 פרשת נח תשפ"ד

 

תגובות/הערות/הארות/ כולל בקשת הצטרפות ניתן לשלוח לחיים קופל בדוא"ל  [log in to unmask]

                                                                                                                           או בווטסאפ  052-3604905

--
לתגובות:
[log in to unmask]
---
‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'מעדנים לשולחן שבת - דבר תורה קצר מאת חיים קופל' של קבוצות Google.
כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל [log in to unmask].
כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/kopelMaadanim/CAO8hGxNXY2eGvTtv8Y43D8R6JGRZGO3D4L5L%2BpAn62Egb6EUow%40mail.gmail.com.


Access the BEITKNESSET Home Page and Archives

Unsubscribe from the BEITKNESSET List

Powered by LISTSERV