---------- Forwarded message ---------
From: חיים קופל <[log in to unmask]>
Date: Wed, Nov 8, 2023 at 11:05 AM
‪Subject: מעדנים לשולחן שבת 260 פרשת חיי שרה תשפ"ד מחיים קופל‬
‪To: <[log in to unmask]>, חיים קופל <[log in to unmask]>‬


יום רביע לפרשת חיי שרה תשפ"ד

מעדנים לשולחן שבת                                                                                                                ד"ת מספר 260

עבדי אבות,שימוש תלמידי חכמים

 

1)    ידוע שאין מילה מיותרת בתורה, אף לא אות אחת. והנה, בסיפור שליחת אליעזר לחפש אשה ליצחק, התורה מאריכה בפרטי פרטים, שניתן לדלג עליהם, מאחר שאינם משרתים את מטרת השליחות. מה עוד, שהתורה כותבת את הציווי  לאליעזר פעמיים: פעם כשנצטווה ע"י אברהם, ופעם שניה, כשאליעזר סיפר עליה למשפחת רבקה. התורה יכלה לקצר, ולכתוב שאליעזר סיפר להם את כל אשר ציווהו אברהם?

2)    חז"ל ערים לשאלה זו, ומתרצים: יפה שיחתן של עבדי אבות לפני המקום, מתורתן של בנים. (רש"י  כ"ד-מ"ב). לכן, למרות "שגופי תורה" חמורים מוזכרים ברמיזה בלבד, התורה מאריכה דווקא בשיחתו של אליעזר, עבד אברהם עם משפחת רבקה, משום חיבה יתירה.

3)    מה משמעות הביטוי "חיבה יתירה"? נסביר: הנביא ירמיהו אומר " הֲבֵן יַקִּיר לִי אֶפְרַיִם אִם יֶלֶד שַׁעֲשֻׁעִים, כִּי מִדֵּי דַבְּרִי בּוֹ זָכֹר אֶזְכְּרֶנּוּ עוֹד " ( ל"א-י"ט). "אפרים" הוא כינוי לכלל ישראל, אשר זכו לכך בזכות האבות הקדושים: שענוותנותם, או מוכנותם למסירות נפש עבור הקב"ה, זיכו אותם בתואר " יַלְדֵי שַׁעֲשֻׁעִים " של הקב"ה . הנביא מוסיף עוד " כִּי מִדֵּי דַבְּרִי בּוֹ ", גם אחרי שדיברתי בו די, " זָכֹר אֶזְכְּרֶנּוּ עוֹד ", אמשיך לדבר עליו עוד.

4)    משל לפלוני, שפוגש את חברו ושואלו, מתוך נימוס, מה שלום בנו שחלה לאחרונה? החבר, יכול  היה להשיב לו בקצרה: ב"ה, הוא הבריא וחזר לאיתנו. אבל, הואיל והאבא אוהב את בנו, ומרבה להתגאות בו, הוא מוסיף ומספר לפלוני, על הצלחת בנו בלימודים, בעבודה ובחברה בה הוא מצוי, למרות שהוא לא נשאל על כך.

5)    וזה מה שאומר ירמיהו "מידי דברי בו זכר אזכרנו" עוד ועוד. וכל כך למה? משום היותו בן יקיר "ילד שעשעים" , וכל אימת שאני נזכר בו,  עולים במוחי אירועים שקשורים בו ואני מזכירם.

6)    כך באירועים החביבים  על הקב"ה , כל אימת שהם מוזכרים, מוסיפה התורה  לספר גם על פרטים "סביב האירוע".

7)    אבל, לא רק אריכות דברים יש כאן, אלא גם רובד נוסף. "הזוהר הקדוש" אומר (בתרגום לעברית): כמה חביבים מילות התורה, שבכל מילה ומילה ואף בכל אות ואות חבויין "סודות עליונים".

8)    הגמרא מספרת במסכת מנחות, שרבי עקיבא היה דורש על כל קוץ וקוץ שבתורה, תִּלִּין תִּלִּין שֶׁל הֲלָכוֹת (דף כ"ט:), יוצא אפוא, שגם אם לפי "פשט הכתוב", אין כל חידוש, בחזרה על אותם הדברים, הרי שלפי "הסוד", יש, והקב"ה בחר לחדש אותם באמצעות התגים שעל האותיות, או באמצעות אריכות הדברים  על פרשיות שחביבות עליו.  

9)    ובהקשר למעלה של שיחת עבדי אבות בדווקא, נראה שיש משהו ייחודי וחשוב בשיחת עבדי אבות. אם ניקח כדוגמא את אליעזר, הרי שהוא דבק בקב"ה, ובטל כל כולו לאברהם אבינו, לכן שמו אינו נזכר והוא מכונה "עבד אברהם". עבד זה מקיים במעשיו "שימוש תלמידי חכמים", כלומר: הדגמה חיה בחיים המעשיים, בזרימה השוטפת, איך חיים אמונה ובטחון, לא רק עיסוק בתורה, אלא חי חיי תורה מלאים.

(מתוך מאמר של יצחק חלבה, "מתורת הרב אביגדור נבנצל שליט"א")

 

10)     תשובות מפרשת וירא

א) מי מהאימהות ילדה ללא צער לידה? תשובה: "שרה". נאמר אצלה "ותהר ותלד" (כ"א-ב) כשם שהרתה בלא צער, כך ילדה ללא צער. (דעת זקנים מבעלי התוספות).

ב) בַּשָּׁנָה הַבָּאָה בַּזְּמַן הַזֶּה.

   כְּמוֹ הַבְטָחָה, מֵעֵין חוֹזֶה?

תשובה: "כעת חיה"   " לַמּוֹעֵד אָשׁוּב אֵלֶיךָ כָּעֵת חַיָּה וּלְשָׂרָה בֵן " (י"ח-י"ד)

11)    שאלות מפרשת חיי שרה

א)" וְאֵלֶּה יְמֵי שְׁנֵי חַיֵּי אַבְרָהָם אֲשֶׁר חָי " (כ"ה-ז). למה התוספת "אשר חי" ברור שמדובר בימים שחי בהם? מי המתרץ?

ב) מהו הפסוק הארוך ביותר, ומה הקצר ביותר(במספר התיבות)בפרשה?

 

שבת שלום

מחיים ק.

 

מעדנים 260 פרשת חיי שרה תשפ"ד

 

תגובות/הערות/הארות/כולל בקשת הצטרפות ניתן לשלוח לחיים קופל בדוא"ל  [log in to unmask]

                                                                                                                         או בווטסאפ   052-3604905

 

 

--
לתגובות:
[log in to unmask]
---
‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'מעדנים לשולחן שבת - דבר תורה קצר מאת חיים קופל' של קבוצות Google.
כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל [log in to unmask].
כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/kopelMaadanim/CAO8hGxMrGODA3UY4YUW-2Uh1quiWoSiCy94LS9Yj-VtrJ4n4wA%40mail.gmail.com.


--
*Tsvika Ehrenberg*


Access the BEITKNESSET Home Page and Archives

Unsubscribe from the BEITKNESSET List

Powered by LISTSERV