צביקה ארנברג

התחל הודעה מועברת:

מאת: חיים קופל <[log in to unmask]>
תאריך: 29 בנובמבר 2023 בשעה 11:28:44 GMT‎+2‎
אל: [log in to unmask], חיים קופל <[log in to unmask]>
נושא: מעדנים לשולחן שבת 263 פרשת וישלח תשפ"ד מחיים קופל
השב לכתובת: [log in to unmask]



יום רביעי לפרשת וישלח תשפ"ד

מעדנים לשולחן שבת                                                                                                                ד"ת מספר 263

סוכה לנצח

 

1)       בדרכו לארץ כנען, פגש יעקב את עשו, ולאחר מכן נפרדה דרכם. עשו הלך לשעיר ויעקב המשיך לכיוון שכם. נכתב בתורה: " וְיַעֲקֹב נָסַע סֻכֹּתָה וַיִּבֶן לוֹ בָּיִת וּלְמִקְנֵהוּ עָשָׂה סֻכֹּת עַל כֵּן קָרָא שֵׁם הַמָּקוֹם סֻכּוֹת " (ל"ג-י"ז).

2)    שואל אור החיים הקדוש, הרי זה לא הגיוני, שיעקב יקרא למקום על שם מקום לינת מקנהו אותו הקים?

3)    מתרץ אור החיים הקדוש, שיעקב עשה כאן דבר תקדימי, הוא התחשב בצער בעלי חיים ובנה להם סוכה מיוחדת, דבר שלא היה קיים לפני כן. לציון הדבר קרא למקום סכות, שינציח את מעשהו התקדימי.

4)    הנביא עמוס, מתייחס לתקופה בה הושמדה מַמְלֶכֶת יִשְׂרָאֵל הַחֲטָאָה, והקב"ה מבטיח ש"מלכות דוד" תישמר. " אֶפֶס כִּי לֹא הַשְׁמֵיד אַשְׁמִיד אֶת בֵּית יַעֲקֹב נְאֻם ה'...בַּיּוֹם הַהוּא אָקִים אֶת סֻכַּת דָּוִיד הַנֹּפֶלֶת (עמוס ט-ח..י"א).

"המלבים", מסביר את התהליך ההיסטורי של "סוכת דוד". תחילה, הייתה מלכות בית דוד בנויה ומשוכללת כבית קבוע. בתקופת הגלות, חרב הבית ולא נותר זכר למלכות ממנה. ואז, במהלך הדרגתי היא שוקמה בצורת "סוכה".

5)    "המהר"ל" מסביר את היתרון של "סוכה", שבשל כך שוקמה מלכות בית דוד ל"סוכה". בדרך כלל מלכות נקראת "בית", בית מסמל חוזק וקביעות. אך כאשר הבית נופל, בטל שמו מעליו. אף אם חוזרים ובונים אותו, הוא כבר יקרא "בית חדש". מאידך "סוכה", אינה חזקה, ואין לה קביעות, אך אם היא נופלת ניתן להקימה ולשקמה מחדש ושמה הראשון נשאר עליה. ("נצח ישראל" ל"ה).

6)    רעיון משלים לדברינו,  כותב אילעאי עופרן, שמסביר גם את הסיבה לכך שיעקב קרא למקום סֻכּוֹת. אבותינו ישבו באהלים: אברהם ישב באהל וחיכה לאורחים, יצחק הכניס את רבקה לאהל שרה אמו ויעקב עשה סֻכֹּת.

לסוכה הארעית יש אומנם חיסרון, כי האדם חי בתודעה של ארעיות וזמניות, וממילא אין לו תמריץ להשקיע בפיתוח ויצירת  דברים בחומר שישפרו את תנאי מחייתו ורווחתו.

7)    מאידך, אדם שחי בתודעת "קביעות", עלול לקבל ביטחון מופרז, אני ואפסי עוד, מבלי שיבחן את מעשיו והשפעתם השלילית על החברה הסובבת אותו. הוא עלול להידרדר מוסרית, ובמקום "לתקן" את העולם, הוא יקלקלו.

8)    יעקב אבינו תופס את שני העקרונות, בו זמנית. אחרי שנות נדודים וארעיות, בדרכו לארץ ישראל הוא בונה לעצמו בית המסמל את החוזק והקביעות, אך במקביל הוא מקים "סוכה" למקנהו. "הסוכה" אינה לצורך מגורים, אך היא מסמלת ארעיות והיא מזכירה לו שהוא ורכושו הם בני חלוף ואל לו להתגאות, ממילא הוא יבדוק ויבקר את מעשיו בכדי שלא לפגוע באחרים, או ביקום כולו. תזכורת זו חשובה לו עד כדי כך, שהוא מחליט לקרוא למקום שהותו "סֻכּוֹת". מקום המשמש את מקנהו.

 

9)    תשובות מפרשת ויצא

א) מילה בפרשה שהיא גם שם מקום וגם שיח או עץ? תשובה: לוז "ואולם לוז שם העיר" (כ"ח-י"ט). אגוז לוז (שיח עד עץ, מוכר גם בשם אלסר).

ב)  בדרך כלל אוכלים גלידה, מי בפרשתנו, נאכל כביכול, ע"י גלידה? תשובה: "יעקב": "הָיִיתִי בַיּוֹם אֲכָלַנִי חֹרֶב וְקֶרַח בַּלָּיְלָה" (ל"א-מ).  ברש"י: " וְקֶרַח " כמו "מַשְׁלִיךְ קֶרַח" (תהילים קמ"ז-י"ז) תרגומא:גלידא. (גלידא אכלה את יעקב).

 

10)  שאלות מפרשת וישלח

א) "ויאמר לו א-להים שמך יעקב...." (ל"ה-י).  "ויאמר לו א-להים אני אל שדי" (ל"ה-י"א). פסוק אחרי פסוק אז למה כפל לשון "ויאמר לו א-להים" ?.

ב)  מצא בפרשה חמש מילים רצופות עם שתי אותיות, בכל מילה?

 

שבת שלום

מחיים ק.

 

מעדנים 263 פרשת וישלח תשפ"ד

 

תגובות/הערות/הארות/  כולל בקשת הצטרפות ניתן לשלוח לחיים קופל בדוא"ל  [log in to unmask]

                                                                                                                          או בווטסאפ   052-3604905

 

 

 

 

--
לתגובות:
[log in to unmask]
---
‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'מעדנים לשולחן שבת - דבר תורה קצר מאת חיים קופל' של קבוצות Google.
כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל [log in to unmask].
כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/kopelMaadanim/CAO8hGxMAQKDs5KVTctaLLLkQaB6u_%2BRXHxyKkBSr2HNcmtEOLA%40mail.gmail.com.


Access the BEITKNESSET Home Page and Archives

Unsubscribe from the BEITKNESSET List

Powered by LISTSERV