*שובו בנים שובבים* -לימי השובבי״ם

רבי אברהם אבלי הלוי גומבינר בחיבורו "מגן אברהם" על שולחן ערוך כותב בסימן תרפ"ה: "יש נוהגין בשנה מעוברת לקבוע תענית בכל יום ה' מפרשת שובבי"ם ת"ת". 
ראשי התיבות שובב"ים ת"ת הם שמות הפרשות: שמות, וארא, בא, בשלח, יתרו, משפטים, תרומה, תצוה. 
ימים אלו שהחלו השבוע מקובלים כימים של תשובה וכפרה ויש כאלו הנוהגים להתענות בהם או לגזור תענית דיבור. כפי שנראה בהמשך יש דגש מיוחד לימים אלו דווקא בשנה מעוברת (כמו השנה).
הראשון להזכיר מנהג זה הוא הרב אוסטרייכר בספרו "לקט יושר". בספר הוא מספר על רבו הרב איסרליין (מחבר הספר "תרומת הדשן" שחי בראשית המאה ה-15) שהיה מתענה בימים אלו. 
בספר הלבוש מובא מנהג להתענות בכל יום ה' לפרשיות שובב"ים ת"ת בשנה מעוברת. ובתעניות אלו נוהגים כל מנהגי התענית (קריאת ויחל, הפטרה וכו'). שני טעמים מביא הלבוש למנהג זה: 
- שנה מעוברת היא ארוכה ויש יותר מחצי שנה בין תעניות בה"ב שאחרי סוכות לבין אלו שאחרי פסח. לכן יש להשלים 8 תעניות של חודש העיבור (ימי ב' ו-ה' בארבעה שבועות). וכדי שלא להכביד על הציבור פרשו את הצומות על פני שמונה שבועות, פעם בשבוע.
- החכמים הקדמונים ידעו שבשנה מעוברת עלולות נשים להפיל פרי בטנן ולכן גזרו להתענות. לפי זה יפה שהימים האלו מתחילים בפרשת שמות בהם אנו קוראים על פריין ורביין של ישראל. כך מסביר הלבוש גם מדוע בשחרית של התענית נהגו לקרוא את פרשת השבוע (שמות) ורק במנחה את קריאת התענית.

על פי תורת הקבלה, הימים הללו שבין פרשת שמות לפרשת תצוה יש בהם סגולה מיוחדת לתשובה וכפרת עוונות ועל כן הקפידו בהם על צומות וסליחות. כרמז לכך משמשת נבואת ירמיהו "שובו בנים שובבים ארפה משובותיכם" (ג, כב). המילה שובב יכולה להתפרש לשני כוונים: על הפסוק ביחזקאל (לח ד) "וְשׁ֣וֹבַבְתִּ֔יךָ וְנָתַתִּ֥י חַחִ֖ים בִּלְחָיֶ֑יךָ"  אומר רש"י "כל ההולך בשרירות לבו נקרא שובב". ואילו בישעיהו המילה שובב היא מלשון תשובה "יוֹצְרִי מִבֶּטֶן לְעֶבֶד לוֹ לְשׁוֹבֵב יַעֲקֹב אֵלָיו וְיִשְׂרָאֵל לוֹ יֵאָסֵף" (מט ה). כך מסביר המלבי"ם (ירמיה ח ה) שהמילה שובב היא גם מלשון תשובה, ששבים אל ה'. 

החתם סופר בדרשתו לימי השובבי"ם (שנה תקנ"ד, דף קו:)  מסביר על פי דברי קבלה את התעניות הנהוגות בימים אלו: ירידת בני ישראל למצרים נעשתה כתיקון לחטאו של אדם הראשון כאשר שהה ק"ל שנה בלא אשה. אולם בני ישראל לא השלימו את ארבע מאות השנים שהיו צריכים לעבוד את מצרים ועל כן בכל שנה ושנה כאשר אנו קוראים את הפרשות העוסקות בירידה למצרים ובשהות שם, אנו מתעוררים לתשובה כדי להמשיך ולתקן את החטא.

השל"ה הקדוש בספרו שני לוחות הברית על התורה (הקדמה לפרשת שמות) מסביר כי שמונה הפרשות אותן אנו קוראים בימים אלו מכילות את ארבעת המרכיבים המרכזיים בעולמו הרוחני של האדם: תשובה, תפלה, צדקה ותלמוד תורה. לכל אחד מהם יש שני היבטים הרי כאן שמונה.   

אצל החסידים נתקבלה מסורת שימים אלו קרובים במעלתם לעשרת ימי תשובה. כך כתב בעל תולדות אהרן: "ימי השובבי”ם הם כמו עשרת ימי תשובה והוא זמן שמקבל השי”ת התפילה בבחינת כמו עשרת ימי תשובה והנה כלל ענין שובבי”ם הוא לתקן את המדות..". החסידים נהגו שלא להרבות בתעניות ועל כן בחלקם המירו את התענית בהתחייבות ללימוד רצוף של תורה שעות ארוכות.

מנהג השובבים מוזכר גם בספר "מגיד מישרים". הספר הינו חלופת דברים בין מגיד אלמוני לבין רבי יוסף קארו (אם כי קיים ספק לגבי יחוסו לרבי יוסף קארו). שם (בפרשת בשלח) אומר המגיד לרבי יוסף קארו: "האמת שהתענית בשבועות אלו [של שובבי"ם] הוא חשוב ומקובל ומרוצה מאוד"
גם בקהילות עדות המזרח נהגו במנהגים המתאימים לימי השובבי"ם ואף היו שנהגו לצום ולהתענות והדגישו אף את נושא תענית הדיבור שחשובה בימים אלו.

נסיים במנהג יפה המופיע בספר ויגד ויעקב (כתב אותו הרב יעקב יחזקיה גרינוולד שכיהן ברבה של העיר פאפא בהונגריה, נפטר ב-1941 מעט לפני שהגיעה חרבם של הנאצים להונגריה). בשם ספר דברי יחזקאל הוא מביא שיש הנוהגים לומר את כל ספר התהלים בבוקר של יום שישי בכל פרשיות השובבי"ם. רמז לדבר יש במילים מהפרשה "שמות בני ישראל הבאים מצרימה". מראשי התיבות של המילים יוצא "השבים" ואילו מסופי התיבות שלהן יוצא "תהלים" לרמז שימי השובבי"ם מסוגלים לתשובה ואמירת תהלים מסייע לתשובה. 

בימינו, מעט נשכח מנהג זה של ימי השובבי"ם, אך נראה לי שבימים קשים אלו ראוי שכל אחד יקבל על עצמו ולו משהו מכל אותם המנהגים כדי לתקן..

שבת שלום
משה צבי ארנברג
צביקה ארנברג

########################################################################

Access the BEITKNESSET Home Page and Archives:
https://NETPALS.LSOFT.COM/SCRIPTS/WA-NETPALS.EXE?A0=BEITKNESSET

Unsubscribe from the BEITKNESSET List:
https://NETPALS.LSOFT.COM/SCRIPTS/WA-NETPALS.EXE?SUBED1=BEITKNESSET&A=1

This email list is powered by LISTSERV:
https://www.lsoft.com/LISTSERV-powered.html

########################################################################