צביקה ארנברג

התחל הודעה מועברת:

מאת: חיים קופל <[log in to unmask]>
תאריך: 3 בינואר 2024 בשעה 11:12:15 GMT‎+2‎
אל: [log in to unmask], חיים קופל <[log in to unmask]>
נושא: מעדנים לשולחן שבת 268 פרשת שמות תשפ"ד מחיים קופל
השב לכתובת: [log in to unmask]



יום רביעי לפרשת שמות תשפ"ד

מעדנים לשולחן שבת                                                                                                                ד"ת מספר 268

המנהיג וקורבן התמיד

 

1)    בפרשתנו, במעמד הסנה, ממנה הקב"ה את משה כמנהיג, להוציא את בני ישראל מארץ מצרים. התורה לא מפרטת, את הַקְּרִיטֶרְיוֹנִים לפיהם נבחר משה להנהיג. לעומת זאת, ניתן למצוא חלק מהם בפרשת פינחס, עת ממנה משה רבנו את יהושע, כמנהיג שיחליף אותו. אנו נעסוק בתכונה אחת של המנהיג.

2)    בפרשת פינחס פונה משה אל הקב"ה ואומר :"יִפְקֹד ה' אֱ-לֹהֵי הָרוּחֹת..אִישׁ עַל הָעֵדָה, אֲשֶׁר יֵצֵא לִפְנֵיהֶם וַאֲשֶׁר יָבֹא לִפְנֵיהֶם וַאֲשֶׁר יוֹצִיאֵם" (במדבר כ"ז-ט"ז..י"ז). והקב"ה משיב לו, "קַח לְךָ אֶת יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ בּוֹ, וְסָמַכְתָּ אֶת יָדְךָ עָלָיו" ( כ"ז-י"ח). ואומנם משה ממנה את יהושע .

3)    מיד לאחר המנוי, אנו מצווים על קורבן התמיד(קורבן אותו מקריבים כל יום)."וידבר ה'..אֶת קָרְבָּנִי לַחְמִי ..תִּשְׁמְרוּ לְהַקְרִיב לִי בְּמוֹעֲדוֹ" (כ"ח-א..ב). ואכן בגלל חשיבותו, אנו אומרים קטע זה כל יום בתפילה, כמו כן, מונה הגמרא את ביטול קורבן התמיד, כאחת מהצרות שֶׁאֵרְעוּ לעם ישראל בי"ז בתמוז (תענית דף כ"ו).

4)    צריך להבין, מה הקשר בין מינוי יהושע למנהיג, לבין סדר קורבן התמיד שנזכר באריכות, מיד אחרי המינוי?

5)    פתח לתשובה נמצא ברש"י, שאומר על הפסוק " יִפְקֹד ה' אֱ-לֹהֵי הָרוּחֹת " (כ"ז-ט"ז), כיון ששמע משה על החלטת ה' לתת את נחלת צְלָפְחָד לבנותיו, תבע גם הוא שבניו ימשיכו את מנהיגותו. ענה לו הקב"ה שהתפקיד מגיע ליהושע, ששימש אותך ברציפות ובנאמנות, כמו שנאמר עליו , לאחר שמשה שב אל  המחנה "וּמְשָׁרְתוֹ יְהוֹשֻׁעַ בִּן-נוּן נַעַר לֹא יָמִישׁ מִתּוֹךְ הָאֹהֶל" (שמות ל"ג-י"א).

6)    יש להבין, וכי בגלל שיהושע היה כל הזמן צמוד למשה, וסידר את ספסלי בית המדרש, האם זה הכשיר אותו להיות מנהיג? הגיוני יותר שמתאים לו תפקיד של גבאי ב"כ , ולא מנהיג ציבור?

7)    התשובה היא, שהיתרון של יהושע היה בהתמדתו ודבקותו במשימה. הוא היה צמוד למשה כל היום, ולכן יכול  היה לעשות את הדברים ברצף, בהמשכיות, ללא הפסקות, ולכך חשיבות רבה, כי אם מפסיקים באמצע, יש חשש שיעסקו בדברים אחרים ולא יחזרו לתפקידם המרכזי.

8)    דוגמא לדבר ניתן ללמוד מרבי עקיבא שיצא ללמוד תורה וחזר לביתו רק כעבור שתים-עשרה שנים, עמד בפתח הבית וכששמע את אשתו אומרת, אם מציית הוא לי, שיחזור וילמד עוד שתים עשרה שנים  ברצף, חזר מיד לבית המדרש להמשיך וללמוד ברצף. רב חיים שמואלביץ זצ"ל מסביר, שעשרים וארבע שנות לימוד ברצף, יעילות יותר מפיצול הלימוד לשתי תקופות של שתים עשרה בכל תקופה.

9)    חיזוק לדברינו ניתן למצוא בדברי המדרש שבו מציעים התנאים פסוקים שהם "כלל גדול בתורה". בן זומא אומר "שמע ישראל ה' א-להינו ה' אחד" .בן ננס אומר "ואהבת לרעך כמוך". בן פזי אומר "את הכבש האחד תעשה בבקר.." (שמות כ"ט-ל"ט), אלו הם קורבנות התמיד. והמדרש מסכם: והלכה כבן פזי!  לכאורה מפתיע, אבל לא. התורה מחפשת הרגל מעשה והתמדה, ובעקבותיו יבוא הרגל הלב. היהדות לוקחת רעיונות חשובים והופכת אותם לדפוסי התנהגות, הרגלים קבועים.

10)  רעיון זה גובר אף על פסוקים ורעיונות נשגבים כמו: " שמע ישראל " או "ואהבת לרעך כמוך".

מכאן גם ברור הקשר בין מינוי יהושע, למצוות קורבן התמיד שכתובה בעקבותיו.

 

11)  תשובות מפרשת ויחי

א)   שם של אשה בפרשה שקשורה לאדם בפרשת נח? תשובה "נעמה"."וְאֶת הָאָרֶץ כִּי נָעֵמָה" (מ"ט-ט"ו).

"וַאֲחוֹת תּוּבַל קַיִן נַעֲמָה" (בראשית ד-כ"ח) ורש"י אומר שהייתה אשתו של נח.

ב)    שם רב שמוצאו ממרוקו,יום הזכרון שלו חל החדש, ומה שם הספר שחיבר , ומופיע בפרשת וזאת הברכה?

תשובה: שם הרב רבי יעקב (בן מסעוד) אבו חצירא זצ"ל, (סבו של "הבבא סאלי זצ"ל) נפטר  כ' טבת תר"מ (1880 ), שם הספר:"יורו משפטיך ליעקב" (דברים ל"ג-י)

12)  שאלות מפרשת שמות

א)   מה הראשי תיבות של המילים "ואלה שמות" רמז: חיוב הלכתי. ומה הרמז בסימן בו מופיע ההלכה בשו"ע.

ב)    "הרמ"א" אומר שתינוק לא ינק חלב מנכרית, ומביאים ראיה ממשה רבנו שסרב לינק מנכרית. לכאורה מה הראיה, הרי משה רבנו אמור לדבר עם השכינה, טבעי שפיו צריך להיות קדוש וטהור, אך לשאר תינוקות למה אסור?

שבת שלום

מחיים ק.

מעדנים 268 פרשת שמות תשפ"ד

 

תגובות/הערות/הארות/ כולל בקשת הצטרפות, ניתן לשלוח לחיים קופל בדוא"ל  [log in to unmask] 

                                                                                                                           או בווטסאפ    052-3604905

 

הגליון מוקדש לע"נ אבי מורי ר' דוד אליהו, בן רב מנחם מנדל קופל ז"ל נפטר בכ"ה טבת תשמ"ז

ומרת חנה בלומה בת ר' משה ישראל ע"ה נפטרה בכ"ה טבת תשס"ח

 

 

--
לתגובות:
[log in to unmask]
---
‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'מעדנים לשולחן שבת - דבר תורה קצר מאת חיים קופל' של קבוצות Google.
כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל [log in to unmask].
כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/kopelMaadanim/CAO8hGxPxQfqHfYz3mMK4GahES9p%3D7n6Wk9uDK2M2aQ0-Gn3kGg%40mail.gmail.com.


Access the BEITKNESSET Home Page and Archives

Unsubscribe from the BEITKNESSET List

Powered by LISTSERV