צביקה ארנברג

התחל הודעה מועברת:

מאת: חיים קופל <[log in to unmask]>
תאריך: 17 בינואר 2024 בשעה 10:27:49 GMT‎+2‎
אל: [log in to unmask], חיים קופל <[log in to unmask]>
נושא: מעדנים לשולחן שבת 270 פרשת בא תשפ"ד מחיים קופל
השב לכתובת: [log in to unmask]



יום רביעי לפרשת בא תשפ"ד

מעדנים לשולחן שבת                                                                                                                ד"ת מספר 270

מכות בכורות

 

1)    המכה העשירית והאחרונה שלקו בה המצרים הייתה "מכת בכורות", כמו שנאמר בפרשתנו: " כֹּה אָמַר ה' כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא  בְּתוֹךְ מִצְרָיִם. וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ עַד בְּכוֹר הַשִּׁפְחָה..וְכָל בְּכוֹר  בְּהֵמָה " (י"א-ד..ה).. מכאן גם נגזר השם, "מכת בכורות".

2)    יש להבין, הרי בכל המכות הקודמות, שֵׁם הַמַּכָּה הָיָה כְּשֵׁם הַמַּזִּיק עַצְמוֹ, כך בדם, צפרדע וכו', ואילו במכת בכורות המצב שונה, הבכורות הם אלה שספגו את המכה, ולא אלה שהכו את המצרים?

3)    ועוד, יש לכאורה סתירה, מי היכה את המצרים. תחילה מְצֻוִּים בני ישראל על קורבן פסח, והקב"ה  מבטיח "ועברתי בארץ מצרים בלילה הזה והכיתי כל בכור בארץ מצרים . וְהָיָה הַדָּם לָכֶם לְאֹת..וְרָאִיתִי אֶת הַדָּם וּפָסַחְתִּי עֲלֵכֶם וְלֹא יִהְיֶה בָכֶם נֶגֶף לְמַשְׁחִית בְּהַכֹּתִי בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם (י"ב-י"ב..י"ג). תחילה כתוב, שהקב"ה עצמו יבצע את המכה ("ועברתי..והכיתי..וראיתי"), ובהמשך " ולא יהיה בכם נגף למשחית". מי זה המשחית? הרי הקב"ה מבצע את המכה בעצמו? וכן כתוב בהמשך:" ויהי בחצי הלילה וה' הכה כל בכור בארץ מצרים" (י"ב-כ"ט)?

4)    מסביר "בית הלוי" (רבי יוסף דוב הלוי סולובייציק זצ"ל) בספרו על התורה, שמכת בכורות נחלקת לשני חלקים:

א) הריגת בכורות מצרים שבוצעה ע"י הקב"ה בעצמו, וכמו שאנו אומרים בהגדה של פסח "ועברתי", אני ולא המלאך, ו"הכיתי" אני ולא השליח.

ב)  כתוצאה ממיתת בכורי מצרים, ואי סילוק הגופות מהשטח, היה סירחון וּמִפְגָּע תַּבְרוּאָתִי קשה, שגרם למחלות ומיתה של מצרים רבים במצרים, לאו דווקא  בכורות. ועל זה נאמר: "ולא יהיה בכם נגף למשחית" (י"ב-י"ג).

5)    ושאלותינו מיושבות, כי אכן הייתה מכה ע"י הבכורות, אומנם באופן פאסיבי, בכך שבמיתתם (ע"י הקב"ה) גרמו למפגע תברואתי, שמתו ממנו רבים. ועל זה נאמר " למכה מצרים בבכוריהם" (תהילים קל"ו-י) (ע"י הבכורות).

6)    וכן מובן מיהו אותו משחית שנזכר בפסוקים(אותה מחלה שהמיתה רבים מהמצרים). וכן מוסבר הנאמר "ותהי צעקה גדלה במצרים, כי אין בית אשר אין שם מת" (י"ב-ל). הרי יתכן בית שלא היה בו בכור מצרים, אבל היו בו מתים, מהמגיפה. כך שהיה יותר ממכה אחת במכת הבכורות.

7)    לפי הסבר "בית הלוי" מיושבת שאלה נוספת, שהרי הכתוב אומר "ואמרתם זבח פסח הוא לה' אשר פסח על בתי בני ישראל ..ואת בתינו הציל" (י"ב-כ"ז). ולכאורה יש כאן יִתּוּר מִלִּים, אם נאמר, " אֲשֶׁר פָּסַח עַל בָּתֵּי בְנֵי יִשְׂרָאֵל בְּמִצְרַיִם " מיותר ההמשך "ואת בתינו הציל"? לדברינו זה מובן: הקב"ה, כשהכה בעצמו את הבכורות פסח על בתי בני ישראל  "ואת בתינו הציל" מדובר במפגע התברואתי שלא נִתַּן לוֹ לחדור לבתי ישראל.

 

8)    תשובות לפרשת וארא

א) ביום א' בשבט תרל"ט נפטר מהר"ם שי"ק. מה שמו המלא, מי היה רבו, ומה המיוחד בשם משפחתו?

  תשובה: שמו רב משה, רבו המובהק היה החתם סופר, המיוחד בשם משפחתו הוא שכשיצאה פקודת מלך אוסטריה, שגם לתושבים בני ישראל צריך להיות שם המשפחה. בדרך כלל נתנו שם כשם העיר שנקראה על שם ע"ז לכן בחר סבו בשם שי"ק שזה ראשי תיבות שם ישראל קודש. כנגד רצונם לקרוא ע"ש ע"ז.

ב)  מה המכנה המשותף בין מעשה צפורה,לאליעזר בנה, המתואר בפרשתנו, לבין עדותו של משה על עצמו בפרשה?

תשובה: אצל שניהם  מדובר על ערלה: צפורה כרתה את ערלת בנה (ד-ה). ומשה העיד על עצמו שהוא ערל שפתים (ו-י"ב).

9)    שאלות מפרשת בא

א)   פסוק בפרשה הכולל מילה אחת בעלת משמעות הפוכה מהמילה שאחריה?

ב)   מצא רמז ליהושע בן-נון בפרשה?

שבת שלום

מחיים ק.

 

מעדנים 270 פרשת בא תשפ"ד

 

תגובות/הערות/הארות/כולל בקשת הצטרפות ניתן לשלוח לחיים קופל בדוא"ל  [log in to unmask]

                                                                                                                       או בווטסאפ   052-3604905                       

 

 

--
לתגובות:
[log in to unmask]
---
‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'מעדנים לשולחן שבת - דבר תורה קצר מאת חיים קופל' של קבוצות Google.
כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל [log in to unmask].
כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/kopelMaadanim/CAO8hGxMVnzs_DU9EvggQs81tVhbXRun%3DJhPS6sRwtkqt991VWg%40mail.gmail.com.


Access the BEITKNESSET Home Page and Archives

Unsubscribe from the BEITKNESSET List

Powered by LISTSERV