צביקה ארנברג

התחל הודעה מועברת:

מאת: חיים קופל <[log in to unmask]>
תאריך: 28 בפברואר 2024 בשעה 12:15:51 GMT‎+2‎
אל: [log in to unmask], חיים קופל <[log in to unmask]>
נושא: מעדנים לשולחן שבת 276 פרשת כי תשא תשפ"ד מחיים קופל
השב לכתובת: [log in to unmask]



יום רביעי לפרשת כי תשא תשפ"ד

מעדנים לשולחן שבת                                                                                                                ד"ת מספר 276

כבוד שמים וכבוד הרב

 

1)    לאחר חטא העגל, משה מבקש מהקב"ה סליחה וכפרה לעם ישראל, וה' סולח. בהמשך, מבקש משה: " הַרְאֵנִי נָא אֶת כְּבֹדֶךָ " (ל"ג-י"ח), וה' משיב "לא תוכל לראות את פני כי לא יראני האדם וחי" (כ). בכל אופן, הקב"ה נענה למשה ומגלה לו את הנהגתו, שהרי, משה אינו יכול לראות את פניו. ה' נותן לו מפתח, שמסביר את ההנהגה הנדרשת למשה. "ויאמר ה' הנה מקום אתי וְנִצַּבְתָּ על הצור, והיה בעבר כבדי ושמתיך בְּנִקְרַת הַצּוּר.. וראית את אחרי ופני לא יראו" (ל"ג-כ"א..כ"ג).

2)    יש להבין את תשובה ה'. הרי משה ביקש לראות את כבוד ה', וה' סרב, שהרי לא יתכן לראות את כבוד ה' ולהישאר בחיים. לכן, ובהמשך ה' אומר לו את הנ"ל: אבל מה הכוונה? "ונצבת על הצור", איזה צור? ומה זה וראית את אחורי?.

3)    נראה שכאן מלמד הקב"ה את משה דרך הנהגה. כיצד יש לרב, או מנהיג ,לנהוג עם הציבור שתחת הנהגתו.

" וְהָיָה מָקוֹם אִתִּי ", אם למנהיג מתעוררת בעיה שקשורה " וְהָיָה מָקוֹם אִתִּי " עם הקב"ה בכבודו ובעצמו, והמנהיג צריך להחליט כיצד לנהוג, אזי מכיוון שזה נוגע לכבוד שמים, לכבודה של תורה, לקיום המצוות, זה שייך אלי . במקרה כזה " וְנִצַּבְתָּ על הצור": תעמוד איתן כמו צור חלמיש, אל תיסוג, אל תוותר, אל תתפשר, ואל תקבל רפורמה, זה שייך לכבוד שמים.

4)    אבל " וְהָיָה בַּעֲבֹר כְּבֹדִי ", כשזה כבר לא שייך לכבוד שמים, אלא לכבוד האישי שלך, למעמדך, למשרה שלך, " וְשַׂמְתִּיךָ בְּנִקְרַת הַצּוּר ", תוכל לוותר, לסגת מעמדתך ולהכנס, כביכול, לְנִקְרַת הַצּוּר (חלל שנעשה ע"י שנקרו, וחצבו בסלע, ונוצרה שם מעין מערה). ( הרב ישראל מאיר לאו שליט"א בשם רב מאיר שפירא מלובלין זצ"ל).

5)    עוד בהקשר לתפקיד הרב, אומר  ה"מהר"ם שיף" (רבי מאיר הכהן שיף, רב וראש ישיבה בגרמניה, נפטר בשנת שק"א- 1,641).על הפסוק  " וְכָל בָּנַיִךְ לִמּוּדֵי ה' וְרַב שְׁלוֹם בָּנָיִךְ " (ישעיהו נ"ד-י"ג). הוא שואל אם " כָּל בָּנַיִךְ לִמּוּדֵי ה' ", כל העם יודעים את התורה ואת ההלכות, לשם מה צריך את הרב? ומתרץ: " שְׁלוֹם בָּנָיִךְ " תפקיד הרב במקרה זה, לדאוג לשלום בניך. לוודא שלא תפרוץ מלחמת אחים.

 

6)     תשובות לפרשת תצוה

א) סיפור דָּמָא בֶּן נְתִינָה שוויתר על עסקה כלכלית רווחית, של מכירת אבן יקרה (יָשְׁפֵה) לחכמים, מכיוון שלא רצה להעיר את אביו שישן על המפתח של הכספת, בה נמצא האבן. הוא זכה לשכר שנולדה לו פרה אדומה ומכרה ברווח רב. השאלה: מדוע לא זימן לו הקב"ה שכר בתחום עיסוקו, שימצא אבן יקרה למשל?

תשובה: זו שאלת ה"חידושי הרים" מגור. ותירץ שמעשה דָּמָא בֶּן נְתִינָה עורר קטרוג על ישראל בשמים. איך גוי מקיים מצוות כבוד אב ואם למרות שאינו מצווה עליה,  יותר טוב מישראל שכן מצווים. לכן זימן לו הקב"ה פרה אדומה, כמשקל נגד, להראות שישראל מקיימים מצוה זאת,  למרות  שאין הם מבינים את טעמה.

ב) כיצד קשור חודש טבת לפרשה? תשובה: על הפסוק " יַעֲרֹךְ אֹתוֹ אַהֲרֹן וּבָנָיו מֵעֶרֶב עַד בֹּקֶר " (כ"ז-כ"א), מפרש רש"י: תן לה מידתה שתהא דולקת מערב עד בקר, ושיערו חכמים: חצי לוג ללילי טבת הָאֲרֻכִּין.

 

7)     שאלות לפרשת כי תשא

א)   אחד מִסַּמְמָנֵי הַקְּטֹרֶת, קַצֵּץ זְנָבוֹ ותקבל עוף פורח, מי אני? .

ב)   היכן מוזכר פרעה בפרשה?

שבת שלום

מחיים ק.

מעדנים 276 פרשת כי תשא תשפ"ד

 

תגובות/הערות/הארות/  כולל בקשת הצטרפות, ניתן לשלוח לחיים קופל בדוא"ל  [log in to unmask]

                                                                                                                          או בווטסאפ    052-3604905

 

 

 

 

 

 

 

 

 

--
לתגובות:
[log in to unmask]
---
‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'מעדנים לשולחן שבת - דבר תורה קצר מאת חיים קופל' של קבוצות Google.
כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל [log in to unmask].
כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/kopelMaadanim/CAO8hGxN0k1Bwa%3DGkMpteA21uZfgwDhXFki%2BV5%3DXtYT%3DXyY6-Jg%40mail.gmail.com.


Access the BEITKNESSET Home Page and Archives

Unsubscribe from the BEITKNESSET List

Powered by LISTSERV