צביקה ארנברג

התחל הודעה מועברת:

מאת: חיים קופל <[log in to unmask]>
תאריך: 27 במרץ 2024 בשעה 10:51:16 GMT‎+1‎
אל: [log in to unmask], חיים קופל <[log in to unmask]>
נושא: מעדנים לשולחן שבת 280 פרשת צו תשפ"ד מחיים קופל
השב לכתובת: [log in to unmask]



יום רביעי לפרשת צו תשפ"ד

מעדנים לשולחן שבת                                                                                                                            ד"ת מספר 280

עולה בלבו

 

 

1)    פרשתנו עוסקת בדיני הקורבנות, היא פותחת בקורבן עולה: " זֹאת תּוֹרַת הָעֹלָה הִיא הָעֹלָה עַל מוֹקְדָה " (ו-ב). בהמשך, מוזכר קורבן החטאת: " זֹאת תּוֹרַת הַחַטָּאת בִּמְקוֹם אֲשֶׁר תִּשָּׁחֵט הָעֹלָה תִּשָּׁחֵט הַחַטָּאת " (ו-י"ח).

2)    שואל  "הזוהר" הקדוש, למה התורה מקדימה להזכיר את קורבן העולה לפני קורבן החטאת, הרי קורבן החטאת שכיח יותר, וחשוב יותר, שהרי הוא מכפר על עוונות, וכשאנו מבקשים מהקב"ה שיבנה לנו את בית הבחירה, אנו מוסיפים, נימוק, " לְכַפֵּר עַל עֲוֹנֹתֵינוּ ".

3)    כידוע, קורבן עולה מכפר על חטאי מחשבה. עולה מלשון הכתוב " וְהָעֹלָה עַל רוּחֲכֶם הָיוֹ לֹא תִהְיֶה "  (יחזקאל    כ-ל"ב) פסוק הַמְדַבֵּר על מחשבתם של בני ישראל, שלא לקיים את מצוות התורה. מכאן, שהעולה מכפרת על

 הרהורי הלב ומסביר הזוהר: היות שהרהורי עבירה קשים מעבירה , שהרי ההרהור הוא ראש לכל, ומביא אח"כ גם לידי מעשה, לכן הוא מופיע ראשון.

4)    "השם משמואל" מִסּוֹכַטְשׁוֹב, שואל על ביטוי חז"ל שבגין "הרהורי הלב" מביאים קורבן עולה. מדוע "הרהורי הלב" הרי ההרהורים נמצאים בְּמֹחַ הָאָדָם ולא בלבו? ואומנם, כבר מצאנו זאת בספר בראשית, בתיאור העבירות של דור המבול . אומר הקב"ה, " וַיַּרְא ה' כִּי רַבָּה רָעַת הָאָדָם בָּאָרֶץ וְכָל יֵצֶר מַחְשְׁבֹת לִבּוֹ רַק רַע כָּל הַיּוֹם " (ו-ה). שוב "מחשבות הלב" ולא מַחֲשָׁבוֹת הַמֹּחַ?.

5)    נראה להסביר, שלאדם יש חמישה חושים, שעליהם הוא שולט: רְאִיָּה - עיניים ע"י סגירת עַפְעַפִּים. שמיעה-אוזניים באמצעות תְּנוּךְ הָאֹזֶן. ריח-אף ע"י סתימת הנְחִירַיִם. טעם-פה ע"י סגירת הפה. מישוש-יד, יכול להימנע מלשלוח ידו. אבל יש דבר נוסף שאין לאדם שליטה עליו והוא "מחשבות", או הרהורי עבירה שבלבו".

6)    לכן, מסביר "השם משמואל" שהיות שֶׁמּוֹחוֹ של האדם אינו בשליטה גמורה אצלו, טיבען של המחשבות שהן עוברות בְּמֹחוֹ של אדם, מעין הבזקים, בא והולך, ואין לאדם אפשרות למונען. לכן,  אם המדובר רק בהבזק שנעלם כהרף עין, אין הוא נענש על כך. אך אם הוא הוגה בהן, ונותן להן שְׁבִיתָה בְּלִבּוֹ לזמן ממושך, הוא נענש על כך, ומביא קורבן עולה, לכן, דייקו חז"ל בביטוי, "הרהורי הלב", ולא הרהורי המח.   

 

7)    תשובות לפרשת ויקרא

א) מצא את המילה בפרשה, בעלת מספר האותיות, הרב ביותר? תשובה:"מושבתיכם"(ג-י"ז) 8 אותיות.

ב)  איזה בעל חיים בפרשה ניקרא על של חוזקו? תשובה:" אַיִל" כאמור ברש"י (ה-ט"ו) "איל תמים" לשון קשה, כמו "ואת אילי הארץ לקח"(יחזקאל י"ז-י"ג),אף כאן קשה. בן שתי שנים.

 

8)    שאלות לפרשת צו

א) איזה פרי היה במזבח?

ב) מי חיבר את הספרים דלהלן: "מנחת פתים", "עולת משה", קרבן אהרן", "תורת חטאת"?

מי מבינהם מוזכר בפרשה?

 

שבת שלום

מחיים ק.

 

מעדנים 280 פרשת צו תשפ"ד

 

תגובות/הערות/הארות/ כולל בקשת הצטרפות ניתן לשלוח לחיים קופל בדוא"ל  [log in to unmask]

                                                                                                                         או בווטסאפ  052-3604905

--
לתגובות:
[log in to unmask]
---
‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'מעדנים לשולחן שבת - דבר תורה קצר מאת חיים קופל' של קבוצות Google.
כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל [log in to unmask].
כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/kopelMaadanim/CAO8hGxNsb3iSOC27M9E5pbTkJKwufPps%3DH0Zh3Jzb%2BYrG5On9Q%40mail.gmail.com.


Access the BEITKNESSET Home Page and Archives

Unsubscribe from the BEITKNESSET List

Powered by LISTSERV