שלום לכולם,

אני מתנצל ששכחתי להעביר את המייל השבוע בזמן.

מוטב מאוחר..

שבוע טוב

צביקה ארנברג

התחל הודעה מועברת:

מאת: חיים קופל <[log in to unmask]>
תאריך: 14 בספטמבר 2022 בשעה 12:24:52 GMT‎+3‎
אל: [log in to unmask], חיים קופל <[log in to unmask]>
נושא: מעדנים לשולחן שבת 197 פרשת כי תבוא תשפ"ב דבר תורה מחיים קופל
השב לכתובת: [log in to unmask]



יום רביעי לפרשת כי תבוא תשפ"ב

מעדנים לשולחן שבת                                                                                             ד"ת מספר 197

לב לדעת

 

1)   לאחר השמעת הקללות ולקראת סיום הפרשה פונה משה לבני ישראל ואומר להם: "אתם ראיתם את כל אשר עשה ה'..לפרעה ולכל עבדיו ולכל ארצו. המסות הגדלת.. הָאֹתֹת וְהַמֹּפְתִים הַגְּדֹלִים..ולא נתן ה' לכם לב לדעת  ועינים לראות  ואזנים לשמע עד היום הזה" (כ"ט..א-ג). יש לשאול וכי עד עכשיו היו בני ישראל עיורים או חרשים שלא ראו ולא שמעו ורק לאחר כריתת הברית בערבות מואב, לקראת כניסתם לארץ ישראל החלו חושים אלה לפעול? ודאי שלא!

2)   רש"י על אתר, עמד על שאלה זו לכן הוסיף:" לא נתן ה' לכם לב לדעת" :להכיר את חסדי הקב"ה ולהדבק בו. יש ראיה פיסיולוגית, שטחית, זאת הם ראו. אבל הם לא ראו בעומק הדברים, מה עומד, או מי עומד מאחורי הדברים. בני ישראל ראו את עשר המכות במצרים, ראו וחוו את קריעת ים סוף, אבל לא הפנימו מי עומד מאחורי ביצוע פעולות אלה ומה זה מחייב אותם.

3)   וכן כותב רש"ר הירש על אתר, שה' עשה לעיניהם את כל האותות והמופתים: אפשר היה לצפות שהם יִטְעוּ בליבם את הכרת האמת, על ה', על כוחו ועל מידת צדקו.." על יסוד ההכרה הזאת של הלב היה עליכם לראות את העולם באור אמת ואז כבר הייתם מוכשרים להתחיל בהגשמת ייעודכם כעם ה' בארץ ה'. אבל זה לא הספיק כדי לתת לכם לב לדעת את ה'".

4)   באור הדברים: אדם רואה ראיה ראשונית ושטחית עם העיניים, אבל את עומק הדברים, מה שגם משאיר אצלו רושם לעתיד הוא "רואה" עם הלב. אנו מבקשים בתפילה : חָנֵּנוּ מאתך חכמה, בינה ודעת (נוסח ספרד). "חכמה" זה אינטליגנציה, "בינה" זה הבנת דבר מתוך דבר "ודעת" הכוונה לחיבור, הבנת עומק הדברים וחיבורם לקב"ה שהוא מחולל הכל.

5)   בתפילת "עלינו לשבח" אנו אומרים: וידעת היום והשבת אל לבבך כי ה' הוא הא-להים. הידיעה בלב היא הידיעה האיכותית, שמשאירה גם רושם.

6)   "החזון איש" זצ"ל אמר שהוא רואה את הקב"ה בכל דבר בבריאה, אף כשהוא פותח תפוז הוא מוצא בו את הקב"ה. אבל זו דרגה גבוהה כמובן.

7)   לפי הסברנו את המושג "דעת" יובנו דברי הגמרא במסכת תענית: מסופר על "אבא אומנא" שהיה מקבל דרישת שלום מהשמים כל יום, אביי היה מקבל כל ערב שבת ורבא קיבל שלום מהשמים פעם אחת בשנה, בערב יו"כ. חלשה דעתו של רבא. הרי הוא ואביי שניהם לָמְדוּ וְלִימְּדוּ תורה ובמה זכה אביי לקבל שלום מהשמים כל שבוע והוא רק פעם בשנה? ענו לו מהשמים: דייך שאתה מגן על כל העיר, בזכותך העיר קיימת.

8)   תשובת הגמרא לא מובנת, כי אדרבא אם יש לרבא זכויות נוספות (של הגנה על כל העיר) אז ודאי מגיע לו לקבל שלום בתדירות כמו לאביי? לפי דברנו שֶׁהַגַּדְלוּת היא "לראות" את הקב"ה בכל גוף ובכל אירוע, זה מובן. כי רבא בהביטו על העיר כל יום יכול לראות בכך "דרישת שלום מהשמים" שהרי בזכותו  העיר מתקיימת.

 

9)   תשובות לפרשת כי תצא

א)   רצף של ארבע מילים בפרשה הדומה לאותו רצף באחת המגילות? תשובה: "ככה יעשה לאיש אשר לא יבנה את בית אחיו"(כ"ה-ט). ובמגילת אסתר נאמר:" ככה יעשה לאיש אשר המלך חפץ ביקרו" (אסתר ו-י"א).

ב)   מהן תקנותיו של רבנו גֵּרְשֹׁם ולמה זכה לתואר "מאור הגולה"? תשובה: רבנו גֵּרְשֹׁם תיקן שאיש לא יוכל להינשא לשתי נשים וכן שבעל לא יוכל לגרש את אשתו בעל כורחה. בכך הוא ניחם ועודד את עם ישראל בגלות שהקב"ה לא יוכל לשאת "אשה אחרת" חוץ מעם ישראל וכי לא יוכל לגרש אותנו בעל כורחנו. לכן הוא זכה לתואר" מאור הגולה" .הדבר בניגוד לכתוב בתורה בפרשתנו : כִּי תִהְיֶיןָ לְאִישׁ שְׁתֵּי נָשִׁים" (כ"א-י"ד).

פרוש הראשי תיבות בהקשר לרבנו גרשם הוא: ופורץ גדר ישכנו נחש  דרבנו גרשם מאור הגולה".

10) שאלות מפרשת כי תבוא

א) "זרע רב תוציא השדה ומעט תאסף כי יחסלנו הארבה"(כ"ח-ל"ח). מנה ששה שמות לארבה המופיעים בתנ"ך? מה מאפיין כל אחד ואחד?

ב) "והיית רק למעלה" (כ"ח-י"ג). בדרך כלל המילה "רק" באה למעט, כמו: "רק הכסא אגדל ממך" (בראשית מ"א-מ). מה ממעטת כאן המילה "רק"?

11)   השלמה לחרוז של אבן עזרא משבוע שעבר. "שלח תשלח את השור למישור, ואת החמור להר המור". כתב לי הרב סלומון שליט"א שמעבר לחרוז, יש כאן גם תוכן ומשמעות: "הר המור" הוא רמז לחלק הרוחני שבאדם, שהרי "הר המור" הוא מקום המקדש. וכפי שאנו יודעים בשביל עליה רוחנית צריך את הבחינה של " ויֵּט שִׁכְמוֹ לִסְבֹּל" (בראשית מ"ט-ט"ו), שנאמר ליששכר. זה הכוח שיש אצל החמור. כך שכוח "החמור" משתלב "בכוח" הר המור, ומבטא את המושג "להתעלות ברוחניות"

 

שבת שלום

מחיים ק.

מעדנים 197 פרשת כי תבוא תפ"ב

 

תגובות/הערות/הארות/ ניתן לשלוח לחיים קופל בדוא"ל  [log in to unmask]

--
לתגובות:
[log in to unmask]
---
‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'מעדנים לשולחן שבת - דבר תורה קצר מאת חיים קופל' של קבוצות Google.
כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל [log in to unmask].
כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/kopelMaadanim/CAO8hGxMCjnin07ESyQ5xtBE1E9emcAj3yA_oB-%2BA5Wyisey%3DJw%40mail.gmail.com.


Access the BEITKNESSET Home Page and Archives

Unsubscribe from the BEITKNESSET List

Powered by LISTSERV