צביקה ארנברג

התחל הודעה מועברת:

מאת: חיים קופל <[log in to unmask]>
תאריך: 16 בנובמבר 2022 בשעה 11:46:38 GMT‎+2‎
אל: [log in to unmask], חיים קופל <[log in to unmask]>
נושא: מעדנים לשולחן שבת 208 פרשת חיי שרה תשפ"ג דבר תורה מחיים קופל
השב לכתובת: [log in to unmask]



יום רביעי לפרשת חיי שרה תשפ"ג

מעדנים לשולחן שבת                                                                                                       ד"ת מספר 208

שלב ההודאה

 

1)   בפרשתנו, אברהם אבינו שולח את אליעזר עבדו, לחפש אשה לבנו יצחק. הוא מצווה אותו ללכת לארם נהרים שם לאנשים יש תכונות אופי טובות, ולבחור משם את האשה. אליעזר החליט לבחון את התנהגות המועמדת במידת החסד, שהיא מידה חשובה בביתו.

2)   בדרך אליעזר מתכנן את המבחן שיערוך למועמדת, כדי לוודא שהיא גומלת חסדים, מתפלל לה' שיצליח במשימתו ואומר: "ויאמר ה'..הנה אנכי נצב על עין המים ..והנה הַנַּעֲרָ אשר אמר אליה הטי נא כדך ואשתה ואמרה שתה וגם גמליך אשקה, אֹתָהּ הוכחת לעבדך ליצחק" (כ"ד..י"ב-י"ד).

3)   למרות שהוא יעמוד על "עין המים" (סמוך למים) והנערה תהיה מרוחקת יותר, היא תֵּעָנֶה לבקשתו: "הגמיאיני נא מעט מים מכדך" ותשקה אותו ואת הגמלים.

4)   אליעזר מגיע אל עין המים, והנה נערה מגיעה ושואבת מים בכדה. אליעזר רץ לקראתה, ומבקש:" הגמיאיני נא מעט מים מכדך". למרות שביקש "לגמוא" את המים בחוסר נוחות ובלגימה אחת. היא מציעה לו "שתה אדני" בנחת ובקצב איטי. לאחר מכן היא משקה גם את הגמלים והכל בשפע, למרות שאליעזר ביקש רק "מעט מים".

5)   אליעזר שבע רצון, הנערה עמדה במבחן מידת החסד, ואף מעבר לכך. הוא מוציא את התכשיטים שהביא ונותן לה. היא מספרת לו, שהיא בת בתואל, ממשפחת אברהם,  ומזמינה אותו לביתם שם גם יהיה לו מקום ללון.

6)   אליעזר מבין שהוא אכן מצא כלה ראויה, בעלת מידות טובות וממשפחת אברהם, הוא מודה לה' שהצליח דרכו. " וִיקֹד האיש וישתחו לה' ויאמר ברוך ה' א-להי א-דני אברם אשר לא עזב חסדו וַאֲמִתּוֹ מעם א-דני" (כ"ד..כ"ו-כ"ז).

7)   על תגובת אליעזר אומר המדרש: מכאן שמודים על בשורה טובה.(בראשית רבה פרשה ס-ו).

8)   יש להבין מה מחדש לנו המדרש, הרי זו הרגשה טבעית שצריכה לפרוץ מאליה. אליעזר נשלח למרחקים לחפש אשה ליצחק, הוא מתכנן מבחן קבלה. מיד בהגיעו הוא רואה נערה מועמדת, היא עומדת במבחן שקבע ואף מעבר לכך, טבעי הדבר שמיד יודה לה'?

9)   אך נראה, שבכל אופן יש חידוש בדברי המדרש, והוא, שעל יהודי להודות לה' לא רק בגמר המשימה שעליו לבצע ולאחר שקיבל את כל מה שביקש. אלא גם באמצע המהלך, כבר כשהוא רואה שהוא מתקדם "במסלול הנכון", אך יש לו עוד דרך ארוכה להשלמת המשימה.

10) אליעזר הודה לה', אחרי שרבקה עמדה במבחן "החסד" וכן סיפרה לו על משפחתה שהם קרובים של אברהם. אבל היא רק בת שלוש שנים, היא עלולה לשנות את דעתה, יש לה אבא "בתואל" ואח "לבן" הארמי,  אנשים ערמומיים שעלולים לטרפד את השידוך. ואומנם בהמשך בתואל ניסה להרעיל אותו ולקחת את רכושו.(הוא שם לפניו צלחת עם סם המוות בכדי להרעילו, בא המלאך גבריאל החליף בצלחות, בתואל אכל מהצלחת שלפניו ומת).

11) מכאן עלינו ללמוד, שיש להודות לקב"ה, על כל שלב ושלב במשימה שעלינו לבצע. גם אם הדרך עדיין ארוכה להשלמת המשימה ואף אין אנו בטוחים שנזכה להשלימה.

12) החסיד "יעב"ץ" (רבי יוסף יעבץ) אומר על הפסוק: "לה' הישועה על עמך ברכתך סלה" (תהילים ג-ט). ה' בוחר את הישועה, הן מבחינת המקום והן מבחינת הזמן. אך אנו חייבים להודות לו תמיד בכל שלב ושלב גם אם אין אנו "רואים" ומבינים  את הסוף הטוב.

 

13) תשובות מפרשת וירא

א) בהקשר לבת לוט, ("פלוטית") שאנשי סדום, מרחו עליה דבש, דבורים עקצו אותה ומתה. האם היה הגיון במעשיהם? תשובה: אכן לאנשי סדום הייתה הנהגה מסוימת. הם טענו שאפשר לתת לעני אחד צדקה, אך מעט וכראיה הראו מה קורה לנערה שבמקום לתת לה קצת דבש, מרחו את כולה בדבש.

ב) "וילכו שניהם יחדו" (כ"ב-ו).   "וילכו שניהם יחדו" (כ"ב-ח).   "וילכו יחדו" (כ"ב-י"ט). למה רש"י מוסיף הסבר בשני המקרים הראשונים ובשלישי לא?  תשובה: בשני מקרים אלה נוספה המילה שניהם, שלכאורה מיותרת שהרי כתוב יחדיו. אבל במקרה השלישי לא נאמר "שניהם" ואין ייתור לדרוש עליו.

14) שאלות מפרשת חיי שרה

א)   מי חי עשר שנים יותר מאשת אביו?

ב)   היכן בפרשתנו יש ניקוד סֶגוֹל בשש אותיות רצופות?

 

שבת שלום

מחיים ק.

מעדנים 208 פרשת חיי שרה תשפ"ג

 

תגובות/הערות/הארות/ ניתן לשלוח לחיים קופל בדוא"ל  [log in to unmask]

 

הגליון מוקדש לע"נ ר' רפאל מנחם בן אפרים גרינבאום ז"ל. נפטר ב-א' במר חשון תשפ"ג

 

 

--
לתגובות:
[log in to unmask]
---
‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'מעדנים לשולחן שבת - דבר תורה קצר מאת חיים קופל' של קבוצות Google.
כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל [log in to unmask].
כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/kopelMaadanim/CAO8hGxPSpzeGd6K7ZiQRjmqHEGxDz7s13zvUm6Ggj4S94bjiig%40mail.gmail.com.


Access the BEITKNESSET Home Page and Archives

Unsubscribe from the BEITKNESSET List

Powered by LISTSERV