צביקה ארנברג

התחל הודעה מועברת:

מאת: חיים קופל <[log in to unmask]>
תאריך: 14 ביוני 2023 בשעה 9:54:03 GMT‎+3‎
אל: [log in to unmask], חיים קופל <[log in to unmask]>
נושא: מעדנים לשולחן שבת 239 פרשת קרח תשפ"ג מחיים קופל
השב לכתובת: [log in to unmask]



יום רביע לפרשת קרח תשפ"ג

מעדנים לשולחן שבת                                                                                             ד"ת מספר 239

"סוף דבר הכל נשמע"

 

1)      "ויקח קרח בן יצהר בן קהת" (ט"ז-א). מה גרם לקרח לחלוק על משה, ולקחת את עצמו לצד אחר?

לקהת (סבא של קרח) היו ארבעה בנים: עמרם, יצהר, חברון ועוזיאל (שמות ו-י"ח), כך שמשה היה בן עמרם (האח הבכור) וקרח היה בן יצהר, (האח השני בסדרה). חז"ל מגלים לנו, שקרח הִתְקַנֵּא במשה על שמינה לנשיא משפחות הקהתי את אליצפן בן עוזיאל, האח הרביעי בסדרה, ודילג עליו, שהוא בן יצהר(האח השני בסדרה), וזאת, לאחר שבני עמרם, משה ואהרון קיבלו שניהם מינויים נכבדים.

2)   שואל "הַחִקְרֵי לֵב "(הרב אריה לייב היימן זצ"ל, היה, תלמידו של רב אהרון קוטלר זצ"ל, רב ב"כ הגר"א בשכונת בית וגן בירושלים, 30 שנה, נפטר ביום כ"ט בסיון) מניין לחז"ל זאת?  הרי בתורה, כתובה סיבה אחרת למרידת קרח: " כִּי כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים..ומדוע תתנשאו על קהל ה' "(ט"ז-ג). ואומר רש"י על אתר: נִתְקַנֵּא על שנתן לאהרון אחיו את עבודת המשכן ככהן. כך שלכאורה הבעיה הייתה תפקיד הכהונה, ולא הנשיאות שלו אישית?.

3)   ומתרץ, שניתן ללמוד מהפסוקים למה קרח הסתיר את הסיבה האמיתית, למרוד במשה (ענין אישי, תפקיד הנשיא),

וכלפי חוץ טען, שתלונתו כנגד תפקיד הכהונה שנלקחה מהבכורות וניתנה לאהרון. כשם שנהגו המרגלים וכדלהלן.

4)   נראה שיש צד שווה בין טענות קרח, ובין טענות המרגלים בפרשת "שלח". בשני המקרים, הטענות שנטענו כלפי חוץ (המרגלים וקרח), לא היו הטענות האמיתיות, שאותן שמרו בליבם.

5)   המרגלים טענו, שארץ ישראל יש בה ענקים, והיא ארץ אוכלת יושביה. כביכול, דאגו לכלל ישראל. אך האמת (כפי

שכתוב "בזוהר" הקדוש) שהם דאגו לעצמם. הם ידעו, שֶׁעִם הכניסה לארץ ישראל יפסידו את נשיאותם.  וכן קרח,  בפיו הוא טען לשוויון, וקיפוח משפחות יצהר הכוהנים מלשמש בקודש. אך בליבו, חשב על עצמו, להיות נשיא הקהתי.

6)   בשני מקרים אלה, לִמְּדוּנוּ חז"ל כלל שמופיע במסכת אבות:" הקנאה והתאוה והכבוד מוציאין את האדם מן העולם" (אבות פרק ד משנה כ"א). בתכונות אלה, תמיד ניתן לשאוף ליותר ולעולם האדם לא יבוא על סיפוקו. כך שחייו אינם חיים, תמיד ירגיש הרגשת מחסור.

7)   "החקרי לב"  מציע כלל לחיים, כל אימת שרואים אדם יוצא למאבק ומכריז שכל כוונתו לטובת הציבור. יש לצפות בתוצאה  הסופית של מאבקו. אם בסוף התהליך, איבד אותו אדם את עולמו, ובעיקר את עולמו הרוחני, קרוב לודאי , שאחד משלוש הדברים הנ"ל: קנאה, תאוה, או כבוד הם שהיו בו בתחילה והוציאו אותו למאבק. כי עשיית טוב, מאבק לשם שמים לא אמור להוציא אדם מעולמו.

 

8)   תשובות מפרשת שלח

א) מה המשותף בין הפרק הארוך ביותר בתהילים, ובין פרשתנו? תשובה:  המספר 119: הפרק הארוך ביותר בתהילים הוא פרק קי"ט=בגימטרייה  119. ומספר הפסוקים בפרשתנו אף הוא  119 .

ב) שרשרת בפרשה? תשובה: "ענק" "הנפילים בני ענק"(י"ג-ל"ג).

9)   שאלות מפרשת השבוע

א) היכן מוזכר אביו של קרח,  גם אחרי מותו?

ב) " וַתִּבָּקַע האדמה אשר תחתיהם. ותפתח הארץ את פיה ותבלע אתם ואת בתיהם" (ט"ז-ל"א..ל"ב). לכאורה, הפסוק הראשון "ותבקע האדמה.." מיותר, שהרי הפסוק השני "ותבלע אתם.." אומר הכל?

 

שבת שלום

מחיים ק.

מעדנים 239 פרשת קרח תשפ"ג

 

תגובות/הערות/הארות/ כולל בקשת הצטרפות ניתן לשלוח לחיים קופל בדוא"ל  [log in to unmask]

 

 

 

--
לתגובות:
[log in to unmask]
---
‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'מעדנים לשולחן שבת - דבר תורה קצר מאת חיים קופל' של קבוצות Google.
כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל [log in to unmask].
כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/kopelMaadanim/CAO8hGxPjWB5ZDNGPw1mwJigmBsxiG1yLM1HwJ5wzCmYy4NKGLg%40mail.gmail.com.


Access the BEITKNESSET Home Page and Archives

Unsubscribe from the BEITKNESSET List

Powered by LISTSERV