צביקה ארנברג

התחלת ההודעה המועברת:

מאת: חיים קופל <[log in to unmask]>
תאריך: 21 באפריל 2024 בשעה 12:15:00 GMT‎+3‎
אל: [log in to unmask], חיים קופל <[log in to unmask]>
נושא: מעדנים 284 פסח תשפ"ד מחיים קופל
כתובת לתשובה: [log in to unmask]



יום ראשון י"ג בניסן תשפ"ד

מעדנים לשולחן פסח                                                                                                                ד"ת מספר 284

יציאת מצרים-התחדשות

1)  הגמרא אומרת: בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים, שנאמר " וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר, בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה ה' לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם " (פסחים קט"ז:). יש לומר, שזה די קשה לביצוע, בכל אופן, עברו מעל 3,300 שנה, עם ישראל עבר תהפוכות וגלויות, וְלָחוּשׁ כאילו אנו יצאנו ממצרים, לא פשוט.

2)  הרמב"ם מְצַטֵּט את דברי רבא בגמרא ואומר: חייב אדם להראות את עצמו כאילו הוא בעצמו יצא, עתה, משעבוד מצרים שנאמר:" ואותנו הוציא משם" (דברים ו-כ"ג). (רמב"ם הלכות חמץ ומצה פרק ז' הלכה ו'). ודבריו מכבידים  עוד יותר את היכולת לעמוד  במשימה, משני טעמים:

א)   אדם יכול להרגיש סוּבְּיֶקְטִיבִית, כאלו הוא יצא ממצרים, אך קשה יותר "לְהֵרָאוֹת" כך בעיני אחרים.

ב)    קשה להרגיש כאילו אנו יצאנו ממצרים, אבל לחוש גם שאנו יוצאים עתה, בעוד אנו טרודים בענייני  העוה"ז קשה יותר.

3)  נראה שחג הפסח הוא החג היחיד שֶׁאֵינוֹ זֵכֶר לאירוע מסוים, הוא לא היסטוריה, אלא אירוע שמתחדש בכל שנה מחדש. בליל הסדר אנו צריכים להרגיש כבני מלכים, וּלְשַׁחְזֵר ממש את יציאת מצרים. מטרת ליל הסדר היא, לְהֵרָאוֹת כאילו אנו יוצאים עתה ממצרים. חג הפסח הוא אירוע נצחי, אירוע שמתחדש כל הזמן ובכל יום ויום יהודי צריך לקיים בעצמו "כאילו הוא יצא ממצרים".

4)  השאלה היא רק: איך עושים זאת? מה הדרך שתוביל אותנו לכך?

האדמו"ר הזקן מחב"ד עסק בכך בכמה משיחותיו, הוא מצטט יסוד שמובא במהר"ל כדלקמן: יש מקשים, מה הועילה לנו היציאה ממצרים, הרי אנו משועבדים בשאר מלכויות . יצאנו משעבוד מצרים, ועברנו לשעבוד אחר. וְדִבְרֵי הֲבַאי הֵם, כי כאשר יצאו ישראל ממצרים, הם הגיעו לדרגה רוחנית בה היו ראויים מצד עצמם להיות בני חורין. ומעלה זו עדיין מֻטְבַּעַת בָּהֶם, והיא לא תתבטל גם בהליכתם לגלות . הם יכולים לחיות בגלות תחת שיעבוד, ולחיות כאלו הם כבר בגאולה.

5)  יציאת מצרים, כפי שמסביר המהר"ל, לא פרצה את חומות מצרים הפיסיים בלבד, היא פרצה את כל החומות שהגבילו את כוחם הרוחני של בני ישראל, ומעתה, אין כח בעולם, מכל סוג שהוא, שיכול להגביל יהודי מלהגיע לדרגה רוחנית אליה הוא שואף להגיע, ולממש את יִעוּדוֹ הָרוּחָנִי בחיים. אם אדם מרגיש מחסום שמונע ממנו לעשות זאת, עליו לדעת שהמחסום הוא דמיוני, ועם מאמץ ונחישות הוא יפרוץ אותו ויגיע למטרה. המהר"ל מסיים את דבריו וכותב " ודבר פשוט הוא זה".

6)  הרבי מלובביץ, מביא חיזוק לדברי "בעל התניא "מהאבן עזרא", ששואל, הרי הקב"ה  "מציג את עצמו" בַּדִּבֵּר הָרִאשׁוֹן שֶׁל עֲשֶׂרֶת הַדִּבְּרוֹת ואומר " אנכי ה' א-להיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים מבית עבדים". ותמוה, וכי זאת פסגת המעלה הא-להית? למה לא אמר, למשל, "אשר בראתי שמים וארץ", הרבה יותר מרשים?(שמות כ-ב).

7)  ומסביר הרבי מלובביץ, שנס יציאת מצרים גדול יותר מבריאת שמים וארץ. כי בבריאת העולם, הוכיח הקב"ה שהוא יכול לברוא "מאפס" (הֶעְדֵּר), דבר פיסי קיים. אבל גדולה מכך היא היכולת לשנות בריאה קיימת ונוכחת שמוגבלת בגבולותיה , ולהרחיב את יְכוֹלוֹתֶיהָ מעבר לגבולות בה היא נבראה. זה חידוש מפתיע ומורכב יותר. לכן ביציאת מצרים הוכיח הקב"ה יכולת להרחיב גבולות רוחניים של בני ישראל. מעתה, תכונה זו הֻטְבְּעָה בהם והיא מאפשרת לכל אחד מישראל להגיע לשיא פסגתו הרוחנית, מבלי שיהיה לשום כח יכולת לעכב בעדו.

8)   ולסכום: יציאת מצרים אינה אירוע היסטורי חד פעמי, אלא אירוע בלתי הפיך, שבו נִתְּנָה לכל אחד מבני ישראל  היכולת לפרוץ כל מגבלה ולהגיע עד לקצה יכולתו הרוחנית  ולחוות את יציאת בכל עת (מתוך שיחה של הרב שניאור אשכנזי שליט"א)

 

 

9)  שאלות לפסח

א)   מה המשותף לחגים: פסח, פורים, וחנוכה?

ב)    בסוף ההגדה של פסח: יש פזמון:  אחד מי יודע? וכו'. לכאורה לכל המספרים יש קשר ליהדות: שלשה  אבות, ארבע  אמהות, חמשה חומשי תורה וכו', אבל מה שייך לכאן 9 יַרְחֵי לֵדָה, זה ביולוגיה? זמן הריון אשה?  וכן 11 כּוֹכְבַיָּא  שייך לְאַסְטְרוֹנוֹמְיָה?

 

פסח כשר ושמח

מחיים ק.

 

מעדנים 284 פסח תשפ"ד

 

תגובות/הערות/הארות, כולל בקשת הצטרפות ניתן לשלוח לחיים קופל בדוא"ל     [log in to unmask]

                                                                                                                           או בווטסאפ   052-3604905

 

 

--
לתגובות:
[log in to unmask]
---
‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'מעדנים לשולחן שבת - דבר תורה קצר מאת חיים קופל' של קבוצות Google.
כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל [log in to unmask].
כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/kopelMaadanim/CAO8hGxNPw4TsjXZRUXpQJ%2B8%2ByUkDEj4FXxNhgPk9%2BsTpgZJGNg%40mail.gmail.com.


Access the BEITKNESSET Home Page and Archives

Unsubscribe from the BEITKNESSET List

Powered by LISTSERV