צביקה ארנברג

התחלת ההודעה המועברת:

מאת: חיים קופל <[log in to unmask]>
תאריך: 25 באפריל 2024 בשעה 12:59:11 GMT‎+3‎
אל: [log in to unmask], חיים קופל <[log in to unmask]>
נושא: מעדנים 285 שבת חול המועד פסח תשפ"ד מחיים קופל
כתובת לתשובה: [log in to unmask]



פיום חמישי לשבת חוה"מ פסח תשפ"ד

מעדנים לשולחן שבת.                                                                                                               ד"ת  מספר 285

 

ריקן ומלא במצוות

1.     מנהג קהילות אשכנז, לקרוא בשבת חוה"מ פסח את מגילת שיר השירים. אחת מן הסיבות לכך מובאת בזוהר הקדוש ששה"ש כולל, בעצם את כל התורה- סיפור יציאת מצרים וגאולת ישראל משם ומכל האומות. כך שקריאה בשה"ש היא מעין סיפור יציאת מצרים, שהיא מצוה לאומרה בפסח.

2.     המדרש אומר "אין כל העולם כולו כדאי כיום שניתן שה"ש לישראל, שכל השירים קודש ושה"ש קודש קדשים" (שה"ש רבה א). שה"ש הוא סיפור אהבה בין דוד לרעיה כשבנמשל הדוד הוא הקב"ה והרעיה היא עם ישראל.

אנו נעסוק בפסוק אחד מתוך מגילת שיר השירים.

3.     במגילה, מחמיא הדוד לרעיה, ואומר "כפלח הרימון רקתך מבעד לצמתך" (ד-ג). הגמרא לא מפרשת את הפסוק כפשוטו, אלא אומרת: "רקתך"  "אפילו ריקנין שבך מלאים מצוות כרימון" (ברכות נ"ז.). הרימון גם משמש אותנו "לסימנים" ברה"ש, והוא מסמל ריבוי.

4.     שואל הרב דוד פוברסקי זצ"ל, אם אכן הם מלאים במצוות, למה קוראים להם "ריקנים" הרי הם מלאים במצוות? מוכח מכאן, שיתכן שאדם יהיה מלא מצוות ואעפ"כ יכונה ריק!. והוא מסביר:

5.     יש הבדל יסודי, בין רימון ובין שאר הפירות. בשאר הפירות, בין שהם יחידה אחת (כגון תפוח עץ), ובין שהם מורכבים מפלחים (כמו תפוז, או אשכולית) הם מדובקים יחד. אבל רימון הוא פרי מלא גרעינים, שאין האחד קשור לשני. הם אינם דבוקים ביניהם.

6.     ונעבור לנמשל. עם ישראל  קיבל  על עצמו במעמד הר סיני את עבדותו לקב"ה, לכן, יש גם הגיון ומשמעות בהצהרתו "נעשה ונשמע". שהרי לעבד אין תפקיד ספציפי, הגדרת תפקידו היא: שכל מה שיבקש ממנו אדונו הוא יבצע, וזה כולל פרטים רבים.  כך בני ישראל למרות שלא ידעו מראש איזה מצוות יטיל עליהם הקב"ה לקיים, הם היו מוכנים מראש, לכל סוג של מצוה, זו הגדרת התפקיד, כמו עבד, והפירוטים הרבים אינם רלוונטיים. כשהמחבר ביניהם הוא: עשיית רצון ה'.

7.     אבל אדם, שאינו מחובר למעמד הר סיני, ולמחויבותו לבצע את כל צווי ה'. הוא אומנם מקיים מצוות, אך בצורה חלקית, ואקראית- ולכן מחטיא את העיקר, החיבור לשורש הדברים. ובכל זאת, גם אלה הרחוקים, המחטיאים את העיקר, נחשבים מלאים במצוות, וזה המייחד את עם ישראל.

 

 

8)   תשובות לפרשת מצרע

א.  מה המכנה המשותף לנעל ואבן? תשובה: "חליצה" בשתיהן נאמרה לשון "חליצה ". בפרשתנו "וחלצו את האבנים" (י"ד-מ) אומר רש"י: כמו "וחלצה נעלו", (דברים כ"ה-ט) לשון הסרה . ובמצות חליצה: חולצים נעל.

ב.    מה שמו של רב ידוע, שחי בארץ במאה השנים האחרונות, נפטר בחודש ניסן, ופעילותו קשורה לנאמר בפרשתנו? תשובה: הרב אריה לוין זצ"ל, כונה "אבי האסירים" בגלל הקשר המיוחד שלו איתם. הירבה לבקר גם את המצורעים (מכאן הקשר לפרשתנו), למרות הסכנה מהדבקות במחלה, בכדי לעודד את רוחם. עקב מעשי החסד שלו כתב עליו הרב קוק זצ"ל:" אילו היו עוד שני ר' אריה לוין בדורנו -היה המשיח בא". נפטר  ט' ניסן תשכ"ט.

9)  תשובות מחג הפסח

א.  מה המשותף לחגים: פסח, פורים וחנוכה? תשובה: "אור" בפסח לבני ישראל היה "אור במושבתם "שמות(י-כ"ג)

בפורים: "ליהודים היתה אורה ושמחה" (מגילת אסתר ח-ט"ז). חנוכה: הוא חג האורים, מדליקים נרות.

ב.   בהגדה של פסח יש פזמון: אחד מי יודע וכו'''. לכל המספרים יש קשר ליהדות, אבל מה הקשר במספרים לתשעה (חודשי לידה- זה ביולוגיה) ואחד עשר (כוכביא- זה אסטרונומיה)?. תשובה: תשעה חודשי הריון זה גם ערך, כי אדם מצווה להקים משפחה ולדאוג להמשך השושלת, ברוח ישראל סבא. בנוסף רמז למלאך שמלמד את התינוק במעי אמו כל חודשי ההיריון, תורה (נידה ל:).  אחד עשר כוכביא, המדרש אומר שאלמלא ירידת יעקב ובניו למצרים, לבקש אוכל, היה יורד למצרים בשלשלאות של ברזל, שהרי ירידתו למצרים הייתה שלב בתהליך התהוות בני ישראל לעם. כך שבזכות חלום יוסף על אחד עשר הכוכבים, (שהרגיז את האחים ומכרוהו) ירד יעקב, ובעקבותיו בניו, למצרים בדרך נוחה, לבקש אוכל. ומשם כבר המשיך תהליך הגאולה כמתוכנן.

עוד כתוב במדרש שכששמע ראובן על חלום אחד עשר הכוכבים של יוסף, שמח וראה בכך סימן שגם הוא כלול בכלל השבטים  למרות חטאו, (במעשה בלהה) וכשהחלום גם התגשם הוא קיבל חיזוק לדבר. (ב"ר פרשה פ"ד-ט"ו).

10) שאלות לשבת חוה"מ פסח

א.    שם של רב שחי בארץ במאה שנים האחרונות, נפטר בי"ג ניסן. כתוב את שמו, ספר שחיבר ופועלו בארץ?  

ב.     הוכח מתוך הגדה של פסח, שאין ערך לארץ ישראל ללא תורה?

 

שבת שלום וחוה"מ שמח

מחיים קופל

 

מעדנים 285 שבת חול המועד פסח תשפ"ד

 

תגובות/הערות/הארות, כולל בקשת הצטרפות, ניתן לשלוח לחיים קופל בדוא"ל  [log in to unmask]                                                                                                                                                         

                                                                                                                            או בווטסאפ 052-3604905

--
לתגובות:
[log in to unmask]
---
‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'מעדנים לשולחן שבת - דבר תורה קצר מאת חיים קופל' של קבוצות Google.
כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל [log in to unmask].
כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/kopelMaadanim/CAO8hGxNxYGk9orBzR5s8BwxbKo-qGnQcP65sWu3%2B2QTMZamUUA%40mail.gmail.com.


Access the BEITKNESSET Home Page and Archives

Unsubscribe from the BEITKNESSET List

Powered by LISTSERV